You are here: home > forum > Dutch Grammar > Dutch grammar
RSS RSS   Frequently Asked Questions FAQ   Kwebbelhoekje Chat   View the advanced search options Search   Register Register   Login Login   Exercise Exercise
  Change font size Print view It is currently May 24th, 2013, 2:28 pm    

'Belangrijker dingen' versus 'belangrijkere dingen'

Here, you can discuss all grammar-related topics. If you are not sure in which subforum you should post your question, post it anyway and the moderators will move it to the right place.

Postby JeromStone » May 6th, 2012, 11:20 pm

Hoewel ik zelf Nederlandstalig ben, heb ik een grammaticaprobleempje en ik kan nergens verduidelijking vinden.

Ik lees heel vaak uitdrukkingen als 'belangrijker dingen' of 'indrukwekkender beelden', enzovoort. Mijn taalgevoel zegt mij echter dat dit volledig fout is en dat er nog een 'e' moet achter die adjectieven; 'belangrijkerE dingen' dus.

Wie weet hier het fijne van? :D
JeromStone
Nieuwkomer

Country of residence: Belgium
Mother tongue: Dutch (Flanders)
Second language: English

Sponsor

Do not like ads? Register for free and view this forum without ads.
Sponsor

Re: 'Belangrijker dingen' versus 'belangrijkere dingen'

Postby ngonyama » May 6th, 2012, 11:27 pm

Om zuiver ritmische redenen wordt de buigings-e vaak weggelaten: te veel lettergrepen met een toonloze -ə praat nu eenmaal niet zo lekker; bij de vergelijkende trap krijg je dat al gauw.

Zie bijvoorbeeld de ANS: (http://www.let.ru.nl/ans/e-ans/)

De onverbogen vorm van het adjectief wordt soms gebruikt om ritmische of eufonische redenen. Zo is er een tendentie om meerlettergrepige adjectieven vóór het-woorden en in combinatie met het, dit, dat onverbogen te laten, om te voorkomen dat (meer dan) twee onbeklemtoonde (doffe) lettergrepen op elkaar zouden volgen. Deze tendens manifesteert zich vooral bij adjectieven die op -ig of -lijk uitgaan en lijkt (althans voor de geschreven taal ) nog versterkt te worden als het een combinatie met een bezittelijk voornaamwoord betreft. Voorbeelden zijn:

het overdrachtelijk(e) gebruik, het onvermijdelijk(e) gevolg, dat verrukkelijk(e) stuk taart, het gelukkig(e) gezin, het verduidelijkend(e) antwoord, het hachelijk(e) avontuur, hun onbegrijpelijk(e) misverstand, ons hartelijk(e) weerzien
ngonyama
Moedertaalspreker (native speaker)

Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)

Re: 'Belangrijker dingen' versus 'belangrijkere dingen'

Postby JeromStone » May 7th, 2012, 12:26 am

Ok, dankuwel! Nu hoef ik mij bij het lezen tenminste niet meer telkens te ergeren omdat ik denk dat er een schrijffout staat. Toch blijf ik het vreemd vinden :p
JeromStone
Nieuwkomer

Country of residence: Belgium
Mother tongue: Dutch (Flanders)

Return to Dutch grammar