Functie van "er" in deze zin

Here, you can discuss all grammar-related topics. If you are not sure in which subforum you should post your question, post it anyway and the moderators will move it to the right place.
Post Reply
Dolo
Superlid
Country of residence: Poland
Mother tongue: Polish
Second language: English
Third language: Dutch

Functie van "er" in deze zin

Post by Dolo » Wed Apr 22, 2015 3:30 pm

Hallo, ik wist niet welk grammatica afdeling dat behoort tot maar zo:

Een groot wonder gebeurde er twee jaar geleden in de New Yorkse metro.

Ik kan nog niet 'er' juist gebruiken dus heb ik een vraag wat is de functie van 'er' in de bovenstaande zin. Het is de eerste zin van een artikel.

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Re: Functie van "er" in deze zin

Post by ngonyama » Wed Apr 22, 2015 11:48 pm

"Er" maakt er min of meer een onpersoonlijke zin van, waar de nadruk op het gezegde (de werkwoorden) ligt.

Vgl:

Er gebeurde gisteren een ongeluk
Het ongeluk gebeurde gisteren.

In de eerste zin valt de nadruk op het werkwoord: er gebeurde iets, namelijk een ongeluk
In de tweede zin wordt er verondersteld dat je weet over welk ongeluk het gaat maar de nadruk ligt on de tijdsbepaling: het gebeurde gisteren, niet vorige week.

Dit soort constructies zijn vaak ook onpersoonlijk-passief, zoals:

Er werd geblaft!
Er blafte een hond!

De eerste zin is een lijdende vorm zonder onderwerp en zegt alleen maar dat je een blaffend geluid gehoord hebt, verder weet je niet wie of wat of waar. De tweede is wel in een bedrijvende vorm en 'een hond' is onderwerp, maar veel meer informatie dan de eerste zin is er niet. Je hoort een geluid van ergens komen en weet dat het een hond moet zijn, maar meer ook niet:

Er blafte een hond = Er werd geblaft en ik denk het een hond was die dat deed.

Vergelijk:
Een hond blaft soms -- dit zegt iets over honden in het algemeen: het zijn dieren die soms blaffen
De hond blaft vaak -- nu sta je bij deze bepaalde hond en zegt iets over de eigenschappen van dit individu.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is. 'Er' is een erg veelzijdig woordje dat moeilijk uit te leggen is.

O, heb je gezien dat "er" vaak met "een" samengaat? Zinnen als de volgende zijn onzin:
Er gebeurde gisteren het ongeluk <-- uitgesloten -->
Een ongeluk gebeurde gisteren <--uitgesloten-->

Dolo
Superlid

Post by Dolo » Thu Apr 23, 2015 8:31 am

Oh, ik heb vergeten dat "er" is een deel van de uitdrukking "wat is er gebeurd?'
Ja, nu is het duidelijker maar ben ik nog niet zo zeker wanneer zou ik dat moeten gebruiken en wanneer niet. Ik zal wat oefeningen erover doen :D

BrutallyFrank
Global moderator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Third language: German
Fourth language: French

Post by BrutallyFrank » Fri Apr 24, 2015 7:23 am

Je kunt het ook als aanduiding van een plaats beschouwen: 'hier' of 'daar'.

Voorbeeld:
Wat is er gebeurd?
Wat is hier gebeurd?
Wat is daar gebeurd?

Jouw zin (Een groot wonder gebeurde er twee jaar geleden in de New Yorkse metro) is wat krakkemikkig. Ik zou zelf het woord 'er' laten vervallen in deze zin, want de plaats wordt al aangeduid door 'de New Yorkse metro'. Als je het zou willen gebruiken, zou ik de zin omgooien: "Er gebeurde een groot wonder twee jaar geleden in de New Yorkse metro" of "Twee jaar geleden gebeurde er een groot wonder in de New Yorkse metro." Ik zou de voorkeur geven aan die laatste zin.
"Moenie worrie nie, alles sal reg kom" (maar hy het nie gesê wanneer nie!)

Image

Dolo
Superlid

Post by Dolo » Fri Apr 24, 2015 8:41 am

Ja, ik dacht ook dat je in dit geval 'er' kan weglaten. Ik ook wist dat je kan het als aanduiding van een plaats beschouwen. Dank jullie voor je hulp!

Post Reply