12 questions (solved)

Here, you can discuss all grammar-related topics. If you are not sure in which subforum you should post your question, post it anyway and the moderators will move it to the right place.
Post Reply
luvdutch
Waardevol lid
Country of residence: China
Mother tongue: Mandarin

12 questions (solved)

Post by luvdutch » Thu Jul 30, 2015 3:32 am

Hello ,

I have been self-studying dutch for a while and i encounter some questions that i can not solve alone. some of the exercises are 'fill-in-blanks' exercises which there is no answer in the book. so i need somebody to check if i fill them correctly. and some of the questions are grammar or general questions in the study. many thanks in advance!!!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1, Was je alleen of ben je met vrienden gegaan? Met vrienden. Samen met hun heb ik ook een cadeau gegeven: een boek over koken. De vrienden die het feest gaven, houden namelijk van lekker eten. ( is everything filled correctly in the sentence?)

2, Amsterdam wordt beschouwd als een gezellige stad, waar s' avonds nog van alles gebeurt. Onder de jeugd is het gebruik ontstaan pas na 12 uur s' avonds de stad in __ gaan. ( does the last sentence mean: among the young people the use of the city just after 12 at night. )

3, Je kunt rekenen op veel discussie. ( what does it mean? why is discussie is not in its plural form: discussies?)

4, Soms kijk ik naar een film, het liefst een film die ik om kan lachen. Daarbij kun je rekenen op gekke situaties! ook daarmee zijn we het eens. (is 'die' and 'daarmee' filled correctly ? and what does 'daarbij kun je rekenen op gekke situaties' mean?)

5, Vaak gaan mensen trouwens naar de dokter, terwijl ze niet aan een of andere ziekte lijden. (what does this sentence mean? if 'trouwens' means 'by the way', how do you translate it.)

6, what is overigens translated normally? e.g.: Dat is overigens al eerder gezien.

7, Wat een mooie bomen. ( 'bomen' is the plural form of 'boom'. if here use bomen instead of boom, does it mean a beautiful scene of trees? is it normal in dutch you can use een for either singular or plural noun? )

(solved) 8, De politie treedt in zulke omstandigheden op, en soms, als ze dat noodzakelijk acht, met harde hand. ( no idea what this sentence mean. can anyone explain please. also if acht is derived from achten. why does it show ze + acht instead of ze + achten. or is 'ze' here 'she')

(solved) 9, Het lijkt wel alsof er op een bank alleen maar mensen werken [___] aardig zijn. ( what to fill in here? and what does it mean?)

(solved) 10, Maar wel een huis dat we konden betalen. Het heeft wel bijna een jaar geduurd, voordat we de woning vonden door ons beviel. we hebben het extra geld dat we in de loop der jaren hadden verdiend, aan het huis besteed. (not sure about the filled parts. could anyone check please. )

(solved) 11, Ik speel zelf voetbal met vrienden. De vrienden waarmee ik voetbal speel, wonen in de buurt. De vrienden ___ ___ ik voetbal ___ speel, wonen in de buurt. Voetbal is een sport dat erg populair is. Het is een sport waaraan sommige mensen veel tijd besteden. Is er een sport waar je veel tijd aan besteedt? Ja, ik wandel en fiets graag. Bij die sporten moet je ___ veel bewegen. Het zijn sporten ___ je je veel moet bewegen. Het zijn sporten ___ goed zijn om gezond te blijven. ( help needed for the blanks and check of the filled ones)

(solved) 12, Het is alleen de vraag ___ de gemeente soms niet te veel voor de inwoners wilt regelen. ( what does this sentence mean??)

many many thanks

luvdutch
Last edited by luvdutch on Tue Aug 11, 2015 12:43 pm, edited 7 times in total.

Bert
Superlid
Mother tongue: Hungarian

Re: 12 questions

Post by Bert » Thu Jul 30, 2015 12:38 pm

luvdutch wrote:Hello , Long time no see :)

8, De politie treedt in zulke omstandigheden op, en soms, als ze dat noodzakelijk acht, met harde hand. ( no idea what this sentence mean. can anyone explain please. also if acht is derived from achten. why does it show ze + acht instead of ze + achten. or is 'ze' here 'she') politie = zij/ze; in het Engels she

9, Het lijkt wel alsof er op [hier zou ik liever bij gebruiken] een bank alleen maar mensen werken die aardig zijn. ( what to fill in here? and what does it mean?) mensen die aardig zijn = aardige mensen

10, Maar wel een huis dat we konden betalen. Het heeft wel bijna een jaar geduurd, voordat we de woning vonden die ons beviel. We hebben het extra geld dat we in de loop der jaren hadden verdiend, aan het huis besteed. (not sure about the filled parts. could anyone check please. )

11, Ik speel zelf voetbal met vrienden. De vrienden waarmee [met wie is formeel taalgebruik] ik voetbal speel, wonen in de buurt. De vrienden met wie ik voetbal speel, wonen in de buurt. Voetbal is een sport die erg populair is. Het is een sport waaraan sommige mensen veel tijd besteden. Is er een sport waar je veel tijd aan besteedt? Ja, ik wandel en fiets graag. Bij die sporten moet je je veel bewegen. Het zijn sporten waarbij je je veel moet bewegen. Het zijn sporten die goed zijn om gezond te blijven. (help needed for the blanks and check of the filled ones)

12, Het is alleen de vraag of de gemeente soms niet te veel voor de inwoners wil regelen. ( what does this sentence mean??)

many many thanks

luvdutch

luvdutch
Waardevol lid

Post by luvdutch » Thu Jul 30, 2015 12:47 pm

Bert wrote:

8, De politie treedt in zulke omstandigheden op, en soms, als ze dat noodzakelijk acht, met harde hand. ( no idea what this sentence mean. can anyone explain please. also if acht is derived from achten. why does it show ze + acht instead of ze + achten. or is 'ze' here 'she') politie = zij/ze; in het Engels she

9, Het lijkt wel alsof er op [hier zou ik liever bij gebruiken] een bank alleen maar mensen werken die aardig zijn. ( what to fill in here? and what does it mean?) mensen die aardig zijn = aardige mensen

10, Maar wel een huis dat we konden betalen. Het heeft wel bijna een jaar geduurd, voordat we de woning vonden die ons beviel. We hebben het extra geld dat we in de loop der jaren hadden verdiend, aan het huis besteed. (not sure about the filled parts. could anyone check please. )

11, Ik speel zelf voetbal met vrienden. De vrienden waarmee [met wie is formeel taalgebruik] ik voetbal speel, wonen in de buurt. De vrienden met wie ik voetbal speel, wonen in de buurt. Voetbal is een sport die erg populair is. Het is een sport waaraan sommige mensen veel tijd besteden. Is er een sport waar je veel tijd aan besteedt? Ja, ik wandel en fiets graag. Bij die sporten moet je je veel bewegen. Het zijn sporten waarbij je je veel moet bewegen. Het zijn sporten die goed zijn om gezond te blijven. (help needed for the blanks and check of the filled ones)

12, Het is alleen de vraag of de gemeente soms niet te veel voor de inwoners wil regelen. ( what does this sentence mean??)

many many thanks

luvdutch

wow, colourful, hehe, thank you Bert.

question 8 so what does the sentence mean here?

question 10, ......die ons beviel..... (shouldn't it be die we bevielen? )

and also some other questions.

Bert
Superlid

Post by Bert » Fri Jul 31, 2015 8:57 pm

luvdutch wrote:
Bert wrote:

many many thanks

luvdutch

wow, colourful, hehe, thank you Bert.

question 8 so what does the sentence mean here? De politie treedt in zulke omstandigheden op, en soms, als ze dat noodzakelijk acht, met harde hand. The police act* under such circumstances, and sometimes, if they deem it necessary, with a strong hand.

question 10, ......die ons beviel..... (shouldn't it be die we bevielen?) No, it shouldn't: De woning bevalt ons. De woning beviel ons. De woning die ons beviel.

and also some other questions. I leave the remaining questions to other forum members.
* http://blog.oxforddictionaries.com/2011 ... ive-nouns/

luvdutch
Waardevol lid

Post by luvdutch » Sat Aug 01, 2015 2:39 am

Thank you Bert!What you have helped are great!

p.s. The link you provided is very cool. :)

Bert
Superlid

Re: 12 questions (7 of them unsolved)

Post by Bert » Sat Aug 08, 2015 9:29 pm

Klaarblijkelijk hebben de andere forumleden het heel druk, ik probeer dus de eerste zeven vragen te beantwoorden.
luvdutch wrote: 1, Was [was? – trek het na] je alleen of ben je met vrienden gegaan? Met vrienden. Samen met hun [formeel taalgebruik: met hen] heb ik ook een cadeau gegeven: een boek over koken. De vrienden die het feest gaven, houden namelijk van lekker eten. (is everything filled correctly in the sentence?)

2, Amsterdam wordt beschouwd als een gezellige stad, waar 's avonds nog van alles gebeurt. Onder de jeugd is het gebruik ontstaan pas na 12 uur 's avonds de stad in __ gaan.* (does the last sentence mean: among the young people the use of the city just after 12 at night. I'd rather say, Young people have got the habit of going into the city only after midnight. ) * http://www.dictees.nl/forums/onderwerp/ ... er-ingaan/

3, Je kunt rekenen op veel discussie. (what does it mean? why is discussie is not in its plural form: discussies?) You can expect much discussion. It's like veel informatie, veel melk, veel geld and so on.

4, Soms kijk ik naar een film, het liefst een film waar ik om kan lachen. Daarbij kun je rekenen op gekke situaties! Ook daarmee zijn we het eens. (is 'die' and 'daarmee' filled correctly ? and what does 'daarbij kun je rekenen op gekke situaties' mean?)

5, Vaak gaan mensen trouwens naar de dokter, terwijl ze niet aan een of andere ziekte lijden. (what does this sentence mean? if 'trouwens' means 'by the way', how do you translate it.) By the way, people go often to the doctor, whereas they suffering from no disease.

6, what is overigens translated normally? e.g.: Dat is overigens al eerder gezien. Besides.

7, Wat een mooie bomen. ('bomen' is the plural form of 'boom'. if here use bomen instead of boom, does it mean a beautiful scene of trees? is it normal in dutch you can use een for either singular or plural noun? ) What beautiful trees (they are)! http://www.dutchgrammar.com/nl/?n=Pronouns.Ex01

many many thanks

luvdutch

luvdutch
Waardevol lid

Re: 12 questions (7 of them unsolved)

Post by luvdutch » Mon Aug 10, 2015 9:50 am

Bert wrote:Klaarblijkelijk hebben de andere forumleden het heel druk, ik probeer dus de eerste zeven vragen te beantwoorden.
luvdutch wrote:
2, Amsterdam wordt beschouwd als een gezellige stad, waar 's avonds nog van alles gebeurt. Onder de jeugd is het gebruik ontstaan pas na 12 uur 's avonds de stad in __ gaan.* (does the last sentence mean: among the young people the use of the city just after 12 at night. I'd rather say, Young people have got the habit of going into the city only after midnight. ) * http://www.dictees.nl/forums/onderwerp/ ... er-ingaan/

6, what is overigens translated normally? e.g.: Dat is overigens al eerder gezien. Besides.

many many thanks

luvdutch

thank you Bert! just want to get more detail. um, I can not see clearly what should be filled in in the second question?

Onder de jeugd is het gebruik ______(ontstaan) pas na 12 uur s'avonds de stad in _____ gaan.

question 6: besides means many things in English: 1, in addition, moreover. 2, except for. 3, otherwise. (so how to get the meaning of what the word means in the following sentences)

Dat is overigens al eerder gezien. (that's already been seen? )
Niet elk huwelijk is overigens een succes, bijvoorbeeld doordat de liefde op een bepaald moment voorbij is. ( not all the marriages are otherwise successful, for example....... ) [the translation the book gives is 'anyway' . but can it be translated another way]
overigens moet je bedenken dat niemand graag bereid is belasting te betalen. ( moreover, you need to think that nobody is willing to pay tax ?)

thank you for your help :)

Bert
Superlid

Re: 12 questions (2 of them unsolved)

Post by Bert » Mon Aug 10, 2015 8:33 pm

luvdutch wrote:
Bert wrote:Klaarblijkelijk hebben de andere forumleden het heel druk, ik probeer dus de eerste zeven vragen te beantwoorden.
luvdutch wrote:

many many thanks

luvdutch

thank you Bert! just want to get more detail. um, I can not see clearly what should be filled in in the second question?

Onder de jeugd is het gebruik ______(ontstaan) pas na 12 uur 's avonds de stad in _____ gaan.
Onder de jeugd is het gebruik ontstaan pas na 12 uur 's avonds de stad ingaan. (Or: ... de stad in gaan. See the link above.)

question 6: besides means many things in English: 1, in addition, moreover. 2, except for. 3, otherwise. (so how to get the meaning of what the word means in the following sentences)

Dat is overigens al eerder gezien. (that's already been seen? ) Anyway, that's already been seen.
Niet elk huwelijk is overigens een succes, bijvoorbeeld doordat de liefde op een bepaald moment voorbij is. ( not all the marriages are otherwise successful, for example....... ) [the translation the book gives is 'anyway' . but can it be translated another way] Besides, not every marriage is successful, for example...
Overigens moet je bedenken dat niemand graag bereid is belasting te betalen. ( moreover, you need to think that nobody is willing to pay tax ?) Yes: Moreover, you should think about it that nobody is gladly willing to pay taxes.

thank you for your help :)

luvdutch
Waardevol lid

Post by luvdutch » Tue Aug 11, 2015 10:18 am

Bert wrote:
luvdutch wrote:
luvdutch wrote:

luvdutch

Onder de jeugd is het gebruik ______(ontstaan) pas na 12 uur 's avonds de stad in _____ gaan.
Onder de jeugd is het gebruik ontstaan pas na 12 uur 's avonds de stad ingaan. (Or: ... de stad in gaan. See the link above.)

)

thank again Bert. But according to the exercise. the second blank needs something to be filled in. or is it not the case like what you have answered? no idea about this sentence's subject. maybe the subject is 'het gebruik' right? then what about fill the second blank with 'te'?

Onder de jeugd is het gebruik ontstaan pas na 12 uur 's avonds de stad in _____ gaan.

BrutallyFrank
Global moderator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French

Post by BrutallyFrank » Tue Aug 11, 2015 11:08 am

Onder de jeugd is het gebruik ontstaan pas na 12 uur 's avonds de stad in _te__ gaan. <-- onbepaalde wijs van een werkwoord/infinitive
"Moenie worrie nie, alles sal reg kom" (maar hy het nie gesê wanneer nie!)

Image

Bert
Superlid

Re: 12 questions (1 of them unsolved)

Post by Bert » Tue Aug 11, 2015 12:04 pm

BrutallyFrank wrote:Onder de jeugd is het gebruik ontstaan pas na 12 uur 's avonds de stad in _te__ gaan. <-- onbepaalde wijs van een werkwoord/infinitive
Dank je wel, BF. Je hebt het bij het rechte eind.

luvdutch
Waardevol lid

Post by luvdutch » Tue Aug 11, 2015 12:41 pm

BrutallyFrank wrote:Onder de jeugd is het gebruik ontstaan pas na 12 uur 's avonds de stad in _te__ gaan. <-- onbepaalde wijs van een werkwoord/infinitive
thank you :)

luvdutch
Waardevol lid

Re: 12 questions (1 of them unsolved)

Post by luvdutch » Tue Aug 11, 2015 12:41 pm

Thank you Bert for all the input.

Post Reply