"Wat betekent het dat/als..." ?

Here, you can discuss all grammar-related topics. If you are not sure in which subforum you should post your question, post it anyway and the moderators will move it to the right place.
Post Reply
palikala
Waardevol lid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Slovak
Second language: English (United States)

"Wat betekent het dat/als..." ?

Post by palikala » Sun Aug 23, 2015 11:18 am

Ik heb onlangs een artikel gelezen waarin ik deze zin zag staan- "En wat betekent het dat we meer agile moeten gaan werken?" Ik heb tot nu toe nog nooit de variant met "dat" (Wat betekent het dat) gezien of gehoord, dus ik vond het opmerkelijk. Ik snap niet waarom men "dat" in plaats van "als" gebruikt. Kan me dat iemand misschien uitleggen? :?:

Bedankt en groetjes!

Dolo
Superlid
Country of residence: Poland
Mother tongue: Polish
Second language: English
Third language: Dutch

Re: "Wat betekent het dat/als..." ?

Post by Dolo » Sun Aug 23, 2015 12:16 pm

Ik zie dat je Engels spreekt dus zal ik het gebruiken, je zegt: "And what does it mean that we will have to work more agile".
Je vertaalt 'het' naar 'it' en 'dat' naar 'that'. "Als" wordt niet gebruikt in dit geval. Duidelijker nu?

Bert
Superlid
Mother tongue: Hungarian

Post by Bert » Sun Aug 23, 2015 8:16 pm

Oostblok. :)
Wat betekent het dat we meer agile moeten gaan werken? – Dit gaat over een toekomstige actie (hetzij herhaaldelijk of niet).
Wat betekent het als iemand beweeglijker werkt? – Dit gaat over een regelmatig uitgevoerde handeling of een handeling in het algemeen.

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Post by ngonyama » Sun Aug 23, 2015 10:02 pm

Wat betekent het voor ons dat we meer agile moeten gaan werken? -->We moeten behendiger gaan werken. Wat voor veranderingen houdt dat in voor ons?

Wat betekent het in het algemeen als iemand behendiger werkt --> Behendiger werken. Wat betekent dat?

In de eerste zin wordt aangenomen dat je al weet wat 'agile' betekent, in de tweede niet. Ik vind dat overigens een onbeschaamde aanname omdat 'agile' niet eens een Nederlands woord is.

palikala
Waardevol lid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Slovak
Second language: English (United States)

Post by palikala » Sun Oct 04, 2015 10:51 pm

Bedankt voor de reacties. Ik heb er een tijdje over moeten nadenken maar hoe langer ik de zin aan het herlezen was hoe duidelijker het werd. Zeker als ik "Wat betekent het voor ons dat we meer agile moeten gaan werken?" lees.

Dus even voor de duidelijkheid:

Wat betekent het als we meer agile moeten gaan werken? - wat is eigenlijk agile werken?
Wat betekent het dat we meer agile moeten...? - wat verandert er voor ons als we straks agile gaan werken?

Of heb ik het helemaal verkeerd begrepen?

Ps: voormalige Oostblok, he? [-X

Post Reply