Verslechterde Nederlands

Here, you can discuss all grammar-related topics. If you are not sure in which subforum you should post your question, post it anyway and the moderators will move it to the right place.
L15clouds
Lid
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English

Verslechterde Nederlands

Post by L15clouds » Mon Oct 19, 2015 4:17 pm

Ik ben opgegroeid met 3 talen thuis en ben in de laatste 10 jaren zoveel in het Engels aan het schrijven en media te bekijken dat ik nu zelfs in het Engels nadenk. Mijn Nederlands is accentloos en klinkt goed als ik praat maar schrijven? Ik ben zo ontzettend slecht geworden met regels als lidwoorden dat ik toteel geen vertrouwen meer heb in mijn Nederlands.

Ik heb gehoord dat Nederlandse kinderen in hun eerste jaren van hun leven al deze regels automatisch leren in hun hersenen en het 'natuurlijk' voor ze wordt omdat mensen om hun heen altijd in het Nederlands spreken. Ik heb dat dus niet gehad toen ik zo jong was dus ik weet niet automatisch of een woord met de, het, dat, deze etc. is zoals autochtone Nederlands. Ik moet serieus nadenken over alle grammaticale regels en dan heb ik het nog steeds fout, en er zijn ook woorden waar je het het beiden(de/het) kan gebruiken om het nog ingewikkelder te maken.

Waarom is het zo gecompliceerd gemaakt? Is het te laat voor mij? Dit zijn zulke basis dingen dat ik me er letterlijk voor schaam als ik zie hoe ver ik achter sta met taal en het heeft een nare invloed op mijn leven want ik heb nog ambities met studeren maar dat ga ik nooit halen als ik dit niet leer..

Dolo
Superlid
Country of residence: Poland
Mother tongue: Polish
Third language: Dutch

Re: Verslechterde Nederlands

Post by Dolo » Mon Oct 19, 2015 8:33 pm

Het is vreemd dat je zulke problemen ervaart gezien dat je een moedertaalspreker bent maar het klinkt normaal als je niet genoeg oefenen doet. Het is nooit te laat. Ik ben begonnen om Nederlands te leren toen ik 21 ben geweest en ik word langzaam beter en beter maar ik oefen regelmatig. Als het je even beter maakt: mijn moedertaal is Pools, ik ben 22 en ik nog steeds soms fouten maak omdat de taal zo moeilijk en verwarrend is.

Bert
Superlid
Mother tongue: Hungarian

Post by Bert » Mon Oct 19, 2015 9:40 pm

Je Nederlands is helemaal niet zo slecht, dus kop op!
Het Nederlands dus verslechterd Nederlands of verslechterend Nederlands. Toteeltotaal (een tikfout?). ... als ik zie hoe ver ik achter sta... als ik zie hoe ver ik achtersta (maar hiervan ben ik ook niet zeker :))
Als ik jou was, zou ik gewoon meer Nederlandstalige boeken lezen.
Last edited by Bert on Tue Oct 20, 2015 9:55 am, edited 1 time in total.

L15clouds
Lid

Post by L15clouds » Mon Oct 19, 2015 10:30 pm

@ Dolo hmm het is ingewikkeld want thuis spraken mijn ouders nooit Nederlands tegen me(mn broers wel) terwijl ik altijd in het Nederlands antwoorde. Ik denk dat ik daar door de mand ben gevallen want je eerste jaren voordat je tiener bent leer je die automatisme van het Nederlandse taal. En je hebt gelijk het is een hele moeilijke taal om echt GOED te kunnen. En als het goed wordt(deze heb ik bijna nooit fout haha) gesproken dan is het een prachtige taal en ik wil zo graag op dat niveau komen.

Wat trouwens wel handig is is dat Engels veel op Nederlands lijkt en het mn Nederlandse woordenschat zelfs verbreed.
Bert wrote:Je Nederlands is helemaal niet zo slecht, dus kop op!
Het Nederlands dus verslechterd Nederlands of verslechterend Nederlands. Toteeltotaal (een tikfout?). ... als ik zie hoe ver ik achter sta... als ik zie hoe ver ik achtersta (maar hiervan ben ik ook niet zeker :))
Als ik jou was, zou ik gewoon meer Nederlandse boeken lezen.
Ja zie je, ik kan niet eens een topic titel maken zonder fouten :lol: Ik zal inderdaad meer moeten lezen, dat heb ik een paar jaar terug geprobeerd en het leek niet effectief genoeg te werken want sommigen dingen moet je gewoon instinctief weten.

Bert
Superlid

Post by Bert » Tue Oct 20, 2015 10:15 am

Topictitel moet je aaneenschrijven. In plaats van Ik zal inderdaad meer moeten lezen zou ik Ik zou inderdaad meer moeten lezen schrijven (de eerste zin heeft een verschillende betekenis). Sommigen = sommige mensen dus: sommige dingen.
Er zijn niet zoveel woorden die zowel de als het kunnen krijgen:
http://ans.ruhosting.nl/e-ans/03/03/02/04/body.html

L15clouds
Lid

Post by L15clouds » Tue Oct 20, 2015 5:13 pm

Hoelang hebben jullie erover gedaan om het te leren? Voor degene die pas naar Nederland zijn gekomen.

Bert
Superlid

Post by Bert » Tue Oct 20, 2015 8:07 pm

[Degene ... is gekomen, degenen ... zijn gekomen.]
Wat mij betreft heb ik het circa vier jaar moeten studeren. Eerlijk gezegd ben ik de Nederlandse taal nog steeds aan het studeren. :)

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Post by ngonyama » Wed Oct 21, 2015 4:30 pm

Ik ben al sinds eind '96 weg uit Nederland en heb hier niemand om Nederlands mee te spreken. Toch ken ik mijn moedertaal nu beter dan voorheen, inclusief die malle spelling. Als ik terug in Nederland ben horen mensen niet dat ik in het buitenland woon. Ze geven me zelfs complimenten dat ik zuiver Nederlands praat, niet doorspekt met allerlei overbodige Engelse leenwoorden.

Hoe? Door het internet.... Ik heb veel aan wikipedia gedaan en daarna aan wikiwoordenboek. Als je (As)syrisch spreekt ligt daar een schone taak voor je. Er is nog maar weinig woordenschat in die taal. En daaraan werken betekent ook aan je Nederlands werken. Wat je ook kunt doen is Nederlandse artikelen van nl.wiki vertalen naar https://arc.wikipedia.org/wiki/. Dan dood je twee vliegen in een klap: verbeter je Nederlands en help je eigen taal overleven. Maar er zijn veel meer mogelijkheden als je ernaar zoekt.

L15clouds
Lid

Post by L15clouds » Wed Oct 21, 2015 8:30 pm

^^Ik durf niet meer te posten :lol:
ngonyama wrote:Ik ben al sinds eind '96 weg uit Nederland en heb hier niemand om Nederlands mee te spreken. Toch ken ik mijn moedertaal nu beter dan voorheen, inclusief die malle spelling. Als ik terug in Nederland ben horen mensen niet dat ik in het buitenland woon. Ze geven me zelfs complimenten dat ik zuiver Nederlands praat, niet doorspekt met allerlei overbodige Engelse leenwoorden.

Hoe? Door het internet.... Ik heb veel aan wikipedia gedaan en daarna aan wikiwoordenboek. Als je (As)syrisch spreekt ligt daar een schone taak voor je. Er is nog maar weinig woordenschat in die taal. En daaraan werken betekent ook aan je Nederlands werken. Wat je ook kunt doen is Nederlandse artikelen van nl.wiki vertalen naar https://arc.wikipedia.org/wiki/. Dan dood je twee vliegen in een klap: verbeter je Nederlands en help je eigen taal overleven. Maar er zijn veel meer mogelijkheden als je ernaar zoekt.
Ik waardeer wat je allemaal zegt. Ik ben redelijk/goed in 3 a 4 talen terwijl ik er tenminste 1 perfect wil kunnen. In mijn geval zet ik Nederlands bovenaan als prioriteit en Assyrisch(West-Aramees) als tweede, daar ben ik overigens ook niet meer zo goed in als voorheen maar je zegt dus dat het verstandig zou zijn als ik ze beide studeer? Dat is precies wat mijn plan was maar ik dacht juist dat dat ten koste zou gaan van mijn Nederlands omdat ze zo extreem anders zijn vergeleken met elkaar. Mischien bekijk ik het helemaal verkeerd. Maar wat je zegt is precies wat ik wil horen.

Je tip over wikipedia(gebruik ik heel vaak) is ook handig ik zal het proberen.

ngonyama
Superlid

Post by ngonyama » Wed Oct 21, 2015 11:01 pm

Als je iets vertaalt moet je altijd zoeken naar hoe je iets in die andere taal moet uitdrukken. Je wordt je er dan beter bewust dat idere taal zijn eigen uitdrukkingsmogelijkheden heeft. Die komen lang niet altijd overeen, vooral niet als de talen sterk van elkaar verschillen. Dat 'bewust worden' is heel nuttig omdat het passief beheersen naar meer actief beheersen omzet.

L15clouds
Lid

Post by L15clouds » Thu Oct 22, 2015 2:24 pm

ngonyama wrote:Als je iets vertaalt moet je altijd zoeken naar hoe je iets in die andere taal moet uitdrukken. Je wordt je er dan beter bewust dat idere taal zijn eigen uitdrukkingsmogelijkheden heeft. Die komen lang niet altijd overeen, vooral niet als de talen sterk van elkaar verschillen. Dat 'bewust worden' is heel nuttig omdat het passief beheersen naar meer actief beheersen omzet.
Goed punt, dat is precies waar ik nu last van heb omdat ik zoveel engels gebruik. Wat het nog erger maakt is dat engels en nederlands zoveel van dezelfde woorden gebruiken. Soms gebruik ik onbewust vernederlandse termen of gezegdes van het engels wat dus allemaal niet klopt.

BrutallyFrank
Global moderator
Country of residence: Netherlands

Post by BrutallyFrank » Sat Oct 24, 2015 7:17 am

Food for thought ...

Image
"Moenie worrie nie, alles sal reg kom" (maar hy het nie gesê wanneer nie!)

Image

ngonyama
Superlid

Post by ngonyama » Sat Oct 24, 2015 4:31 pm

Food for very messy thought it seems

Het spreken van meer talen is prima, maar het moet wel wederzijds zijn. Anders kom je in Belgische toestanden terecht. Vlamen die wel verwacht werden Frans te spreken en Brusselaars die het vertikten een woord Nederlands te spreken.

De onderwijstaal in Nederland hoort Nederlands te zijn (en ja dat is wel degelijk de wet) en ook te blijven. Anders worden Nederlanders tweederangsburgers in eigen land.

L15clouds
Lid

Post by L15clouds » Sat Oct 24, 2015 6:37 pm

ngonyama wrote:Food for very messy thought it seems

Het spreken van meer talen is prima, maar het moet wel wederzijds zijn. Anders kom je in Belgische toestanden terecht. Vlamen die wel verwacht werden Frans te spreken en Brusselaars die het vertikten een woord Nederlands te spreken.

De onderwijstaal in Nederland hoort Nederlands te zijn (en ja dat is wel degelijk de wet) en ook te blijven. Anders worden Nederlanders tweederangsburgers in eigen land.
Komt ook wel door Nederland's gebruik van ondertitels in tv en films in plaats van dubbing. Dat doen andere landen zoals bijvoorbeeld Duitsland en Spanje niet, daarom heb je daar ook veel minder mensen die engels kunnen spreken en/of gebruiken. Ik denk niet dat ik ooit nog het engels kan vermijden maar mischien moet ik meer nederlandstalige programma's kijken, ik kijk laatste tijd wel meer politieke debatten van de tweede kamer. Ze spreken natuurlijk mooi begaafd Nederlands en ik hoop er meer van te leren.

L15clouds
Lid

Post by L15clouds » Sun Nov 08, 2015 7:29 pm

Vraagje. Als ik weer Nederlands ga leren is er een bepaalde volgorde dat het hele proces effectiever maakt? Maakt het uit als ik eerst begin met lidwoorden of is er een manier wat nog handiger is?
Bedankt.

Post Reply