Het wordt ei - Nederlands of Belgisch?

Here, you can discuss all grammar-related topics. If you are not sure in which subforum you should post your question, post it anyway and the moderators will move it to the right place.
Post Reply
ashleydoubleyou
Lid
Mother tongue: Dutch (Netherlands)

Het wordt ei - Nederlands of Belgisch?

Post by ashleydoubleyou » Thu May 12, 2016 12:06 pm

"De toenmalige Franse president had een akkoord bemiddeld tussen de oorlogvoerende partijen, maar dat werd ei zo na opgeblazen door een vertaalfout."

Eerst dacht ik, dit is een typefout. Er moet vast 'bijna' staan. Maar toen ik het ging googelen (hoewel ik niet veel relevante zoekresultaten kreeg) zag ik het volgende op een website van een Antwerpse voetbalvereniging staan:

"De laatste 5 minuten zijn weer helemaal voor Berchem en het wordt ei zo na nog 2 -3, dit na een tiki taka actie tussen Thomas – Yared – Lewis en Vico."

Is dit Oudnederlands? Vlaams? Of inderdaad een typefout die toevallig door twee Belgen is gemaakt?

BrutallyFrank
Global moderator
Country of residence: Netherlands
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French

Re: Het wordt ei - Nederlands of Belgisch?

Post by BrutallyFrank » Thu May 12, 2016 12:11 pm

Dat is inderdaad een Vlaamse uitdrukking. Kijk maar eens in het volgende artikel van Taalunieversum: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1439/ei_zo_na/
"Moenie worrie nie, alles sal reg kom" (maar hy het nie gesê wanneer nie!)

Image

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Re: Het wordt ei - Nederlands of Belgisch?

Post by ngonyama » Fri May 13, 2016 5:55 am

Als uitroep wordt ei! niet veel meer gebruikt. Een uitzondering is prof. Sickbock https://nl.wikipedia.org/wiki/Joachim_Sickbock

Post Reply