Werkwoordelijk gezegde

Here, you can discuss all grammar-related topics. If you are not sure in which subforum you should post your question, post it anyway and the moderators will move it to the right place.
Post Reply
soldeerbout
Nieuwkomer
Mother tongue: Dutch (Netherlands)

Werkwoordelijk gezegde

Post by soldeerbout » Thu Aug 03, 2017 7:53 pm

Hallo allemaal,

Omdat dit het enige forum is wat ik op internet kon vinden over Nederlandse grammatica, plaats ik mijn vraag hier hoewel ik de indruk heb dat dit meer bedoeld is voor niet-moedertaalsprekers. Indien iemand een betere plaats weet om deze vraag te stellen houd ik mij aanbevolen.

Met het boekje 'Praktische cursus zinsontleding' probeer ik mijn kennis en kunde van het ontleden wat te verbeteren. Nu was ik aanbeland in het hoofdstuk over het werkwoordelijk gezegde. In het boek staat dat werkwoordelijke uitdrukkingen als: 'ervandoor gaan', 'het hoofd verliezen en (iemand) 'een poets gebakken' allemaal tot het werkwoordelijk gezegde behoren.

Een van de opgaves hier is: Karel appel moet tot de Cobragroep gerekend worden. Ik had hier opgeschreven dat het werkwoordelijk gezegde is: moet tot de Cobragroep gerekend worden. Maar volgens de antwoorden moet dit zijn: moet gerekend worden.

Volgens mij is 'iets rekenen tot' een vaste werkwoordelijke uitdrukking, dus ik begrijp niet helemaal waarom mijn antwoord dan onjuist is.

Kan iemand mij dit uitleggen?

Alvast bedankt.

Groeten,

Soldeerbout

BrutallyFrank
Global moderator
Country of residence: Netherlands
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French

Re: Werkwoordelijk gezegde

Post by BrutallyFrank » Thu Aug 03, 2017 9:44 pm

Hallo Soldeerbout,

Deze vragen zou je ook kunnen stellen bij Onze Taal, maar hier ben je zeker welkom.

"Iets rekenen tot" is geen vaste combinatie. Als ik schrijf "hij moet ertoe gerekend worden" is dat ook correct. 'Tot' is dus geen vast onderdeel van het werkwoordelijke gezegde.
"Moenie worrie nie, alles sal reg kom" (maar hy het nie gesê wanneer nie!)

Image

soldeerbout
Nieuwkomer

Re: Werkwoordelijk gezegde

Post by soldeerbout » Mon Aug 07, 2017 1:43 pm

Bedankt Frank! Dat maakt het helder voor me.

Post Reply