Naamwoordelijk gezegde

Here, you can discuss all grammar-related topics. If you are not sure in which subforum you should post your question, post it anyway and the moderators will move it to the right place.
Post Reply
soldeerbout
Nieuwkomer
Mother tongue: Dutch (Netherlands)

Naamwoordelijk gezegde

Post by soldeerbout » Mon Aug 07, 2017 7:40 pm

Beste forumleden,

Op dit moment ben ik wat aan het oefenen met het naamwoordelijk gezegde (uit boek 'Praktische cursus zinsontleding').

De volgende opgave werd mij niet helemaal duidelijk:

Arjan is de beste speler van het elftal geweest.

Volgens de antwoorden is 'geweest' hier het koppelwerkwoord.

Dit snap ik niet helemaal. Is het hier niet zo dat 'is' het onderwerp koppelt aan het naamwoordelijk gezegde (vandaar koppelwerkwoord?).

Het boek geeft wel het volgende voorbeeld:

Ina wordt ziek. (Wordt is koppelwerkwoord)
Ina is ziek geworden. (is = hulpwerkwoord van tijd, geworden = kopppelwerkwoord).

Dit voorbeeld vind ik iets begrijpelijker, maar ik heb niet het idee dat ik het helemaal door heb.

Zou iemand mij hier wat toelichting op kunnen geven?

Groet,

soldeerbout

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Re: Naamwoordelijk gezegde

Post by ngonyama » Tue Aug 08, 2017 3:28 pm

"is geweest" is de voltooide tijd van "zijn". De voltooide tijden worden gevormd met een hulpwerkwoord. In dit geval (ook) zijn. Het woordje "is" is het hulpwerkwoord, terwijl "geweest" het voltooid deelwoord van het koppelwerkwoord is.

Misschien is een voorbeeld met een ander koppelwerkwoord duidelijker:

het blijft moeilijk --> blijft is het koppelwerkwoord; hier in die onvoltooid tegenwoordige tijd
het is moeilijk gebleven --> gebleven is het koppelwerkwoord dat nu in de voltooide tijd staat, daarom heeft het een hulpwerkwoord "is"

Post Reply