Hallo, goedemiddag

Here, you can discuss all grammar-related topics. If you are not sure in which subforum you should post your question, post it anyway and the moderators will move it to the right place.
Post Reply
Scorpion
Lid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Arabic
Second language: English
Third language: Dutch (Netherlands)

Hallo, goedemiddag

Post by Scorpion » Sat Oct 21, 2017 2:14 pm

Ik heb een vraag en ik heb heel veel op het internet naar het antwoord gezocht maar ik kon het niet vinden.
Mijn vraag is :
Wat is het verschil tussen de werkwoorden
Ophalen, brengen en nemen.
En tussen zorgen en oppassen .

M.V.G.
Scorpion

BrutallyFrank
Global moderator
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Third language: German
Fourth language: French

Re: Hallo, goedemiddag

Post by BrutallyFrank » Sun Oct 22, 2017 8:49 am

Allereerst welkom op dit forum ...

In feite gaan die werkwoorden over vervoeren. Wat vervoert moet worden, noem ik even 'voorwerp'. Maar het kan zowel een ding (pakketje) zijn als een persoon.

Ophalen: wil zeggen dat het voorwerp dat vervoert moet worden, ergens anders is en vandaar ergens naartoe moet worden gebracht. Het voorwerp is nog niet aan boord. Voorbeeld: een taxi die een persoon ophaalt.
Brengen: wil zeggen dat het voorwerp in de buurt is en ergens naartoe gebracht moet worden. Het voorwerp zal dus van af het begin aan boord zijn. Voorbeeld: een pakketdienst die een pakje brengt.
Nemen: dit is hetzelfde als 'pakken', maar ik neem even aan dat je 'meenemen' bedoelt want dat heeft een connectie met de voorgaande woorden. Hier is het vervoeren van het voorwerp een bijzaak geworden. Je gaat ergens naartoe en iemand vraagt je (omdat je diezelfde richting uit gaat) om iets mee te nemen. Voorbeeld: een bestelauto gaat met een hoop pakketjes van Bol.com naar Utrecht. Toevallig ligt er ook een pakketje voor een ander adres in Utrecht. Dan kan aan de chauffeur gevraagd worden of hij dit pakketje ook wil meenemen.

Soms worden de woorden 'meebrengen' en 'meenemen' verwisselt. Maar meebrengen willen zeggen: van daar naar hier; meenemen: van hier naar daar.

Het verschil tussen zorgen en oppassen:
Zorgen: is het helpen om iets of iemand in een goede conditie te houden. Het gaat dan vaak om iets of iemand die hulp nodig heeft. Voorbeeld: de verpleegster zorgde voor de zieke patiënt.
Oppassen: je let er dan op dat er niets misgaat: je let op en geeft aandacht waar dat nodig is. Het is een tijdelijke zorg, maar in tegenstelling tot 'zorgen' is dit geen proces waar je diep bij betrokken bent. Voorbeeld: je past op de kinderen van de buren, omdat die even dringend weg moeten.

In tegenstelling tot oppassen, vergt zorgen vaak een specifieke expertise.

Ik hoop dat ik hiermee een beetje duidelijk heb kunnen maken wat het verschil is. Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan.
"Moenie worrie nie, alles sal reg kom" (maar hy het nie gesê wanneer nie!)

Image

Scorpion
Lid
Mother tongue: Arabic
Third language: Dutch (Netherlands)

Re: Hallo, goedemiddag

Post by Scorpion » Sun Oct 22, 2017 7:01 pm

Ik heb een voldoende informatie van uw uitleg gekregen
Hartstikke bedankt voor de uitleg en de moeite.

Post Reply