Nog problemen met de woordvolgorde

[woordvolgorde]
According to many, the word order is one of the hardest parts of the Dutch language. If you are also struggling with subordinate clauses, inversion and the like, this is the place to be.
Post Reply
Crecker
Superlid
Country of residence: Italy
Mother tongue: Italian
Second language: English

Nog problemen met de woordvolgorde

Post by Crecker » Fri Jan 22, 2016 8:14 am

Ja, ik moet het toegeven dat ik het Nederlands niet meer studeer... Maar ik hou van talen, dus ben ik nogeens hier!

Welke van de volgende zijn juiste zinnen?

- ik heb er al voor betaald.
- ik heb ervoor al betaald.
- ik ben er niet zeker van.
- ik ben er ook niet zeker van.
- ook ben ik er niet zeker van.

Hebben jullie andere voorbeelden die er*, daar*, hier* en woordjes als "ook" en "al" op hetzelfde moment gebruiken?

Dank u wel iedereen!
ImageImage
Geef me een kus,
Geef me een kus,
Geef me een kus,
En vlug, voor de laatste bus...

BrutallyFrank
Global moderator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Third language: German
Fourth language: French

Re: Nog problemen met de woordvolgorde

Post by BrutallyFrank » Fri Jan 22, 2016 2:17 pm

Crecker wrote:Ja, ik moet het toegeven dat ik het Nederlands niet meer studeer... Maar ik hou van talen, dus ben ik nogeens hier!
We begonnen je al te missen ....

- ik heb er al voor betaald. Goed
- ik heb ervoor al betaald. Niet goed. Hier wordt de nadruk gelegd op hetgene waar je voor betaald hebt. Dan kun je beter het woord 'hiervoor' gebruiken.
- ik ben er niet zeker van. Goed
- ik ben er ook niet zeker van. Goed
- ook ben ik er niet zeker van. Goed, maar .... op zich is de zin goed, maar hij is niet af. Het klinkt alsof je een aantal bezwaren kenbaar maakt en die opsomt. Deze zin komt achter een andere zin waarin ook al iets genoemd wordt waar je onzeker van bent. Maar in deze zin moet je ook kenbaar maken wat je nu onzeker maakt. Dat is wat ik bedoel als ik zeg dat je zin niet af is.
Voorbeeld: "Ik weet niet of Henk een OV-kaart heeft. Ook ben ik er niet zeker van dat hij wel op tijd zal komen."
Maar het belangrijkste is: je gebruikt hier 'er' en 'ook' wel goed! =D>

Hebben jullie andere voorbeelden die er*, daar*, hier* en woordjes als "ook" en "al" op hetzelfde moment gebruiken?

Dank u wel iedereen!
Ik heb zelf geen voorbeelden, maar misschien dat Bieneke, Ngonyama of iemand anders wel voorbeelden voor je heeft. Maar ook al heb ik geen voorbeelden, misschien kun je er hier en daar zelf wat vinden .... :wink:
"Moenie worrie nie, alles sal reg kom" (maar hy het nie gesê wanneer nie!)

Image

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Post by ngonyama » Sat Jan 23, 2016 3:55 am

Zijn er daar ook al vluchtelingen? :mrgreen:

Crecker
Superlid
Country of residence: Italy
Mother tongue: Italian

Post by Crecker » Sun Jan 24, 2016 9:56 pm

BrutallyFrank wrote:
Crecker wrote:Ja, ik moet het toegeven dat ik het Nederlands niet meer studeer... Maar ik hou van talen, dus ben ik nogeens hier!
We begonnen je al te missen ....

- ik heb er al voor betaald. Goed
- ik heb ervoor al betaald. Niet goed. Hier wordt de nadruk gelegd op hetgene waar je voor betaald hebt. Dan kun je beter het woord 'hiervoor' gebruiken.
- ik ben er niet zeker van. Goed
- ik ben er ook niet zeker van. Goed
- ook ben ik er niet zeker van. Goed, maar .... op zich is de zin goed, maar hij is niet af. Het klinkt alsof je een aantal bezwaren kenbaar maakt en die opsomt. Deze zin komt achter een andere zin waarin ook al iets genoemd wordt waar je onzeker van bent. Maar in deze zin moet je ook kenbaar maken wat je nu onzeker maakt. Dat is wat ik bedoel als ik zeg dat je zin niet af is.
Voorbeeld: "Ik weet niet of Henk een OV-kaart heeft. Ook ben ik er niet zeker van dat hij wel op tijd zal komen."
Maar het belangrijkste is: je gebruikt hier 'er' en 'ook' wel goed! =D>

Dank u wel iedereen!
Ik heb zelf geen voorbeelden, maar misschien dat Bieneke, Ngonyama of iemand anders wel voorbeelden voor je heeft. Maar ook al heb ik geen voorbeelden, misschien kun je er hier en daar zelf wat vinden .... :wink:
Ik dacht dat de tweede goed was :( die kant beter voor mij maar ik had geen gelijk, natuurlijk! Dank je wel, Frank!

En ik mis jullie ook! Ik probeer alle onderwerpen te lezen!
ngonyama wrote:Zijn er daar ook al vluchtelingen? :mrgreen:
Eheheh, ja! Het is een hot topic hier in Italië, zoals in de rest van Europa denk ik!
ImageImage
Geef me een kus,
Geef me een kus,
Geef me een kus,
En vlug, voor de laatste bus...

Post Reply