Problemen met woordvolgorde bij V.V.T.T. met 2 werkwoorden

[woordvolgorde]
According to many, the word order is one of the hardest parts of the Dutch language. If you are also struggling with subordinate clauses, inversion and the like, this is the place to be.
Post Reply
Babygrande
Nieuwkomer
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Bulgarian
Second language: English
Third language: German
Fourth language: Dutch

Problemen met woordvolgorde bij V.V.T.T. met 2 werkwoorden

Post by Babygrande » Wed Apr 13, 2016 1:26 pm

Hallo!

Ik ben momenteel oefeningen met de conditionalis aan het doen. Een van de oefeningen is met voltooid verleden toekomende tijd. Ik moet de 2 zinnen, die volgen, in de voltooid verleden toekomende tijd zetten. Wat tussen de haakjes staat, moet vervoegd worden. Maar wat ik in de 2de zin geschreven heb, komt niet overeen met de oplossingen.

1. Als ik jou was geweest, (vaker naar het toneel gaan kijken).
Wat ik geschreven heb: Als ik jou was geweest, zou ik vaker naar het toneel zijn gaan kijken.
Deze zin is volgens de oplossingen juist.

2. Als ik jou was geweest, (vroeger gaan slapen).
Wat ik geschreven heb: Als ik jou was geweest, zou ik vroeger zijn gaan slapen.
Wat in de oplossingen staat: Als ik jou was geweest, zou ik vroegen gaan slapen zijn.

Ik begrijp dus niet waarom het in de eerste zin "zijn gaan kijken" de juste woordvolgorde is, maar in de 2de zin is "gaan slapen zijn". Zijn er twee versies mogelijk of is er een bepaalde woordvolgorde bij een zin met 2 werkwoorden?

Dank u van tevoren.

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Re: Problemen met woordvolgorde bij V.V.T.T. met 2 werkwoorden

Post by ngonyama » Wed Apr 13, 2016 9:35 pm

Babygrande wrote:Hallo!

Ik ben momenteel oefeningen met de conditionalis aan het doen. Een van de oefeningen is met voltooid verleden toekomende tijd. Ik moet de 2 zinnen, die volgen, in de voltooid verleden toekomende tijd zetten. Wat tussen de haakjes staat, moet vervoegd worden. Maar wat ik in de 2de zin geschreven heb, komt niet overeen met de oplossingen.

1. Als ik jou was geweest, (vaker naar het toneel gaan kijken).
Wat ik geschreven heb: Als ik jou was geweest, zou ik vaker naar het toneel zijn gaan kijken.
Deze zin is volgens de oplossingen juist.

Klopt, hoewel ik "toneel" zou zeggen en niet "het toneel". Het kan allebei, maar betekent wat anders

2. Als ik jou was geweest, (vroeger gaan slapen).
Wat ik geschreven heb: Als ik jou was geweest, zou ik vroeger zijn gaan slapen.
Wat in de oplossingen staat: Als ik jou was geweest, zou ik vroegen gaan slapen zijn.
Ik begrijp dat ook niet en denk dat ze een beetje abuis waren.

Ik begrijp dus niet waarom het in de eerste zin "zijn gaan kijken" de juste woordvolgorde is, maar in de 2de zin is "gaan slapen zijn". Zijn er twee versies mogelijk of is er een bepaalde woordvolgorde bij een zin met 2 werkwoorden?

Dank u van tevoren.

Post Reply