De plaats van ''er''

[woordvolgorde]
According to many, the word order is one of the hardest parts of the Dutch language. If you are also struggling with subordinate clauses, inversion and the like, this is the place to be.
Post Reply
Langemarck
Waardevol lid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Polish
Second language: English
Third language: German

De plaats van ''er''

Post by Langemarck » Sat Mar 25, 2017 7:44 pm

Goedenavond!
Ik ben de volgende geschreven uiting van een deskundige op het internet tegengekomen:

''Dat is heel begrijpelijk en uw vriend gaat er ten onrechte van uit dat de gemeente de uitvaart regelt. Dat doet de gemeente alleen als er geen kinderen/nabestaanden zijn of als er die na de vondst van een overledene niet tijdig kunnen worden gevonden.''

Zou de plaats van de ''er'' niet ergens anders moeten zijn, b.v.:

Dat is heel begrijpelijk en uw vriend gaat er ten onrechte van uit dat de gemeente de uitvaart regelt. Dat doet de gemeente alleen als er geen kinderen/nabestaanden zijn of als die na de vondst van een overledene er niet tijdig kunnen worden gevonden. :?:
Ziet ge een fout in de bovenstaande uiting? Heb te allen tijd de vrijmoedigheid om er correcties aan te brengen!

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Re: De plaats van ''er''

Post by ngonyama » Sun Mar 26, 2017 4:21 am

Langemarck wrote:Goedenavond!
Ik ben de volgende geschreven uiting van een deskundige op het internet tegengekomen:

''Dat is heel begrijpelijk en uw vriend gaat er ten onrechte van uit dat de gemeente de uitvaart regelt. Dat doet de gemeente alleen als er geen kinderen/nabestaanden zijn of als er die na de vondst van een overledene niet tijdig kunnen worden gevonden.''

Dat is heel begrijpelijk en uw vriend gaat er ten onrechte van uit dat de gemeente de uitvaart regelt. Dat doet de gemeente alleen als er geen kinderen/nabestaanden zijn of als die na de vondst van een overledene er niet tijdig kunnen worden gevonden. :?:
Dat "er" hoort er helemaal niet: typo.

Mijn complimenten dat je dat soort dingen opmerkt!! Dat vind ik heel knap van je. Zeker zoiets als "er", want dat is een lastig woordje. =D>

Langemarck
Waardevol lid

Post by Langemarck » Sun Mar 26, 2017 5:02 pm

ngonyama wrote:
Langemarck wrote:Goedenavond!

Dat "er" hoort er helemaal niet: typo.

Mijn complimenten dat je dat soort dingen opmerkt!! Dat vind ik heel knap van je. Zeker zoiets als "er", want dat is een lastig woordje. =D>
Dank u voor de hulp en de complimenten.
Ik versta dan dat in deze zin het ''er'' ganselijk weggelaten zou kunnen worden, d.w.z. ook datgene dat correct geplaatst is?
Ziet ge een fout in de bovenstaande uiting? Heb te allen tijd de vrijmoedigheid om er correcties aan te brengen!

BrutallyFrank
Global moderator
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Fourth language: French

Post by BrutallyFrank » Sun Mar 26, 2017 6:35 pm

Nee, alleen de 'er' die doorgestreept is. De andere zijn correct en nodig voor de zin.
"Moenie worrie nie, alles sal reg kom" (maar hy het nie gesê wanneer nie!)

Image

Langemarck
Waardevol lid

Post by Langemarck » Mon Mar 27, 2017 11:14 pm

BrutallyFrank wrote:Nee, alleen de 'er' die doorgestreept is. De andere zijn correct en nodig voor de zin.
Begrepen. Dank u, Frank.

Post Reply