Prepositions - in 's Gravenhage or te 's Gravenhage?

[voorzetsels]
Do we buy our train tickets 'in' or 'op' the station? Do we ask 'voor' or 'om' informatie?
Post Reply
Bieneke
Site Administrator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English

Prepositions - in 's Gravenhage or te 's Gravenhage?

Post by Bieneke » Thu Aug 11, 2005 10:56 pm

wanner kan ik gebruiken in and te? Wat zijn de verschillen ? Ik kan zeggen, ik woon te S'Gravenhage of in S'Gravenhage, wat is juist?
"Te" in de zin van "in of op een bepaalde plaats" wordt alleen in formele teksten gebruikt. Je zegt niet "Ik woon te 's Gravenhage". In een krantenartikel zou je wel de volgende tekst kunnen vinden: "de veroordeelde (convict) is overgebracht naar het Huis van Bewaring (prison) te Amsterdam". Of in een brochure: "Ons kantoor is gevestigd in de Vijzelstraat te Amsterdam".

---
"Te" referring to a location is only used in formal texts. A Dutchman would never say "Ik woon te 's Gravenhage". In a newspaper article you could find the following line: "de veroordeelde is overgebracht naar het Huis van Bewaring te Amsterdam" (the convict was transferred to the prison in Amsterdam). Or in a brochure: "Ons kantoor is gevestigd in de Vijzelstraat te Amsterdam" (Our office is located at the Vijzelstraat in Amsterdam).

Post Reply