aanwezigheid "er"

[voorzetsels]
Do we buy our train tickets 'in' or 'op' the station? Do we ask 'voor' or 'om' informatie?
Post Reply
guiguixx1
Lid
Country of residence: Belgium
Mother tongue: French
Second language: English
Third language: Dutch (Flanders)
Fourth language: Spanish
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Italian, Esperanto, Portugese, German

aanwezigheid "er"

Post by guiguixx1 » Fri Mar 17, 2017 9:11 pm

Hallo!

Ik ben zeker niet bij de juiste plek maar ik wist anders niet waar te gaan. Op het internet ben ik de volgende zin tegengekomen: "Net zoals freegans het schandalig vinden dat er mensen verhongeren terwijl er voedsel weggegooid wordt, vinden we het ook ontoelaatbaar dat er mensen letterlijk doodvriezen op straat terwijl huiseigenaars, banken en steden gebouwen leeg laten staan."

Ik vind het vreemd dat de eerste "er" er staat. Ik zou het gewoon weglaten. Het artikel heb ik hier gevonden: https://freegan.info/what-is-a-freegan/ ... n-freegan/
Ik denk dat dit een vertaling is maar de auteur/vertaler vind ik nergens

Is de zin wel correct?

Alvast bedankt!

BrutallyFrank
Global moderator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French

Re: aanwezigheid "er"

Post by BrutallyFrank » Fri Mar 17, 2017 9:46 pm

Eerlijk gezegd vind ik het raar dat je die eerste 'er' vreemd vind en de andere niet.

Hier duidt 'er' een plaats aan: 'hier' of 'daar'. Als je die weg zou laten, zou de opmerking heel algemeen worden: alsof het iets is dat overal plaatsvindt. Maar dat is niet het geval. Hier wijst 'er' naar een specifieke omgeving waarin deze freegans actief zijn/leven. Maar ik geef toe dat 'plaats' in mijn uitleg erg beperkt lijkt. In dit geval zal het wat groter zijn: de westerse wereld, kapitalistische wereld, etc. Maar uiteindelijk duidt het toch iets van een plaats aan. Eigenlijk geeft de rest van de zin ook aan dat het iets is dat zich beperkt: waar zullen mensen doodvriezen? Hoogstwaarschijnlijk niet in de Sahara!

Toch heb je (moreel) gelijk: ik neem aan dat een freegan zich niet tot een bepaald gebied zal beperken. In dat opzicht zal die opmerking ook toepasbaar zijn op een veel breder gebied, maar in dit geval niet. Misschien hier zelfs tot de gebieden waar voedsel weg wordt gegooid, mensen doodvriezen en huiseigenaars, banken en steden gebouwen leeg laten staan ... dat is de beperking.
"Moenie worrie nie, alles sal reg kom" (maar hy het nie gesê wanneer nie!)

Image

Post Reply