Bij

[voorzetsels]
Do we buy our train tickets 'in' or 'op' the station? Do we ask 'voor' or 'om' informatie?
Post Reply
Langemarck
Waardevol lid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Polish
Second language: English
Third language: German

Bij

Post by Langemarck » Tue Apr 04, 2017 10:42 am

Ik heb gisteravond een voor me nieuw en interessant geval van het gebruik van ''bij'' tegengekomen: ''bij naar huis lopen''.
Omdat jonge mensen, overal, niet altijd correct taalgebruik hanteren, wil ik graag hier vragen of het grammatisch juist zij, en of het er ''onderweg naar huis'' gelijk zij.

En, wat is de functie van ''dan'' hier? Zou alleen ''ook'' even correct zijn?

Helaas zijn Ronnie en ik dan ook slachtoffer geworden van een hate-crime richting homo's, na het stappen in Anhem zijn we met zijn tweeën bij naar huis lopen geprovoceerd omdat wij min of meer hand in hand liepen (wat we wel vaker doen wanneer we alleen zijn of lopen) maar daardoor dus belaagd werden door een groep Marokannen met een leeftijd tussen de 14 en 18 jaar.
Ziet ge een fout in de bovenstaande uiting? Heb te allen tijd de vrijmoedigheid om er correcties aan te brengen!

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Re: Bij

Post by ngonyama » Tue Apr 04, 2017 3:59 pm

Langemarck wrote:Ik heb gisteravond een voor me nieuw en interessant geval van het gebruik van ''bij'' tegengekomen: ''bij naar huis lopen''.
Omdat jonge mensen, overal, niet altijd correct taalgebruik hanteren, wil ik graag hier vragen of het grammatisch juist zij, en of het er ''onderweg naar huis'' gelijk zij.

En, wat is de functie van ''dan'' hier? Zou alleen ''ook'' even correct zijn?

Helaas zijn Ronnie en ik dan ook slachtoffer geworden van een hate-crime richting homo's, na het stappen in Anhem zijn we met zijn tweeën bij het naar huis lopen geprovoceerd omdat wij min of meer hand in hand liepen (wat we wel vaker doen wanneer we alleen zijn of lopen) maar daardoor dus belaagd werden door een groep Marokannen met een leeftijd tussen de 14 en 18 jaar.

Met het lidwoord erbij klopt het wel. Het werkwoord "lopen" wordt hier als zelfstandig naamwoord gebruikt: bij het lopen = terwijl we liepen. "Onderweg naar huis" zou mooier zijn. Maar ik weet niet wat voor soort kannen die Maro-kannen zijn. :D

De combinatie "dan ook" wordt vaak gebruikt om aan te duiden dat wat er gezegd word min of meer logisch voortvloeit uit wat er vooraf gezegd wordt. Het is een beetje zwakker dan "daarom", meer iets als "het zal je niet verbazen dat .." Ik kan niet zien waar het naar terugverwijst. Als er geen zin voorstond klopt het niet.

Langemarck
Waardevol lid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Polish

Re: Bij

Post by Langemarck » Wed Apr 12, 2017 12:56 am

Dank voor de uitleg, Leeuw.
Misschien is de auteur van het bericht ook een buitenlander. Gelijk als ik. En zoals ook de Kannen. Volgens mij trouwens, zou deze benaming afgeleid zijn van "'Kanaan''' of van Teekanne. Of desgelijks. Vrede!
Ziet ge een fout in de bovenstaande uiting? Heb te allen tijd de vrijmoedigheid om er correcties aan te brengen!

Post Reply