Meervoud van reden

[zelfstandig naamwoorden en lidwoorden]
Here you can ask anything about Dutch articles ('de', 'het', 'een'), how to make plural nouns, how to make nouns small (diminutives), compound nouns, and everything else related to nouns and articles.
Post Reply
hdal
Nieuwkomer
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: Mandarin

Meervoud van reden

Post by hdal » Mon Apr 01, 2013 12:57 pm

Als ik kijk naar de regels op de pagina http://www.dutchgrammar.com/nl/?n=NounsAndArticles.11 over meervoud van zelfstandige naamwoorden, dan zegt regel 3 dat woorden op -en, waarbij dat deel onbeklemtoond is, als meervoud een -s krijgen.

Maar toevallig stelde 1 van mijn Chinese oefenpartners een vraag over het meervoud van reden. En dat moet volgens mij toch echt redenen zijn?! Ik kan op de site 'reden' ook niet bij de uitzonderingen vinden.

Heeft iemand een verklaring?

Alvast bedankt,
Henk

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Re: Meervoud van reden

Post by ngonyama » Mon Apr 01, 2013 4:44 pm

hdal wrote:Als ik kijk naar de regels op de pagina http://www.dutchgrammar.com/nl/?n=NounsAndArticles.11 over meervoud van zelfstandige naamwoorden, dan zegt regel 3 dat woorden op -en, waarbij dat deel onbeklemtoond is, als meervoud een -s krijgen.

Maar toevallig stelde 1 van mijn Chinese oefenpartners een vraag over het meervoud van reden. En dat moet volgens mij toch echt redenen zijn?! Ik kan op de site 'reden' ook niet bij de uitzonderingen vinden.

Heeft iemand een verklaring?

Alvast bedankt,
Henk
Dat is inderdaad een uitzondering, lijkt me, hoewel je best wel wat google-treffers voor "redens" zult aantreffen, zelfs oude, zoals Beginselen der rekenkunde, Volume 2 door Arnoldus Wilhelm Alings uit 1854. Het ligt nu eenmaal niet zo simpel. De meeste mensen zeggen appels, maar appelen is niet ongewoon. Die 'regels' (of is het regelen?) zijn niet meer dan richtlijnen. Met ladingen uitzonderingen. Het best is het woord voor woord te leren net als het lidwoord.

hdal
Nieuwkomer
Country of residence: Netherlands
Third language: Mandarin

Re: Meervoud van reden

Post by hdal » Mon Apr 01, 2013 5:06 pm

Bedankt voor je antwoord. Dat appels/appelen is inderdaad ook een mooi voorbeeld.

Henk

Post Reply