Mannelijk of vrouwelijk- hoe belangrijk is het verschil?

[zelfstandig naamwoorden en lidwoorden]
Here you can ask anything about Dutch articles ('de', 'het', 'een'), how to make plural nouns, how to make nouns small (diminutives), compound nouns, and everything else related to nouns and articles.
Post Reply
Ikzaleenvlammingzijn
Lid
Country of residence: Germany
Mother tongue: English (United States)
Second language: Dutch (Flanders)

Mannelijk of vrouwelijk- hoe belangrijk is het verschil?

Post by Ikzaleenvlammingzijn » Tue Oct 08, 2013 1:57 pm

Ik was het boek "Taalhandboek Nederlands- Gebruiksaanwijzing van de Nederlandse Taal" aan het lezen en er is een hoofdstuk dat over geslacht van naamwoorden gaat. Ik weet al de gebruik van "het vs. de", maar ik had nog nooit een verschil tussen vrouwelijke en mannelijke "de" naamwoorden gezien. Hoe belangrijk is het dat ik de juiste voornaamwoord gebruik? Bij voorbeeld, "Dat is mijn tafel. Zij wordt voor onze maaltijden gebruiken." of "Het wordt voor onze maaltijden gebruiken." of "Die wordt voor..."

Quetzal
Retired moderator
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Dutch (Flanders)

Re: Mannelijk of vrouwelijk- hoe belangrijk is het verschil?

Post by Quetzal » Tue Oct 08, 2013 5:48 pm

Ikzaleenvlammingzijn wrote:Ik was het boek "Taalhandboek Nederlands- Gebruiksaanwijzing van de Nederlandse Taal" aan het lezen en er is een hoofdstuk dat over geslacht van naamwoorden gaat. Ik weet al de gebruik van "het vs. de", maar ik had nog nooit een verschil tussen vrouwelijke en mannelijke "de" naamwoorden gezien. Hoe belangrijk is het dat ik de juiste voornaamwoord gebruik? Bij voorbeeld, "Dat is mijn tafel. Zij wordt voor onze maaltijden gebruiken." of "Het wordt voor onze maaltijden gebruiken." of "Die wordt voor..."
In Nederland weten ook nog maar heel weinig mensen het verschil tussen mannelijk en vrouwelijk. In Vlaanderen is dat ook veel beperkter dan vroeger, maar het bestaat nog wel. Persoonlijk ken ik van bepaalde groepen woorden nog het geslacht (bijvoorbeeld: alle woorden die eindigen op -ing zijn vrouwelijk, dus als je over "de regering" spreekt moet je "zij" gebruiken), maar van de meeste woorden eigenlijk ook niet.

Het heeft weinig belang, zelfs in Vlaanderen, zolang je maar weet welke woorden "de" gebruiken (mannelijk/vrouwelijk) en welke "het" (onzijdig). Bovendien is er een truc om het probleem helemaal te omzeilen: je gebruikt gewoon "die" in plaats van "hij" of "zij" ("Dat is mijn tafel, die wordt voor onze maaltijden gebruikt"). Dan kan je het nooit fout hebben (tenzij het natuurlijk een het-woord is, dan moet het "dat" of gewoon "het" zijn).

Pas trouwens wel op: gebruikt, niet "gebruiken".

Vilmos
Superlid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: Afrikaans
Fourth language: German

Post by Vilmos » Tue Oct 08, 2013 7:38 pm

Het kan denk ik niet kwaad als je die bekende groepen leert. Woorden die op -ing eindigen bijvoorbeeld, zoals Quetzal zegt, maar ook woorden die eindigen op -te, -de, -theek, -teit en dergelijke. Een lijstje vind je hier. Lees het vooral eens door.

Grytolle
Superlid
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Swedish
Second language: English
Third language: Dutch
Fourth language: German

Post by Grytolle » Fri Oct 18, 2013 10:52 am

Het hangt af van je doelstellingen. Welk soort Vlaams wil je leren? Alleen standaardtaal of ook omgangstaal? Wil je je alleen verstaanbaar kunnen maken (maar dan is "het" vs. "de" ook niet echt belangrijk) of is je ultieme doelstelling om niet meer herkenbaar te zijn als niet-moedertaalspreker? Als je een soort Vlaams wilt leren waar vrouwelijk en mannelijk onderscheiden wordt, dan zou jij het moeten leren, anders heeft het weinig zin.
:-)

Post Reply