-uus wordt -uuser, -uuzer of -uzer?

[zelfstandig naamwoorden en lidwoorden]
Here you can ask anything about Dutch articles ('de', 'het', 'een'), how to make plural nouns, how to make nouns small (diminutives), compound nouns, and everything else related to nouns and articles.
Post Reply
Timmmmaaahh
Nieuwkomer
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Dutch (Flanders)
Second language: English
Third language: French

-uus wordt -uuser, -uuzer of -uzer?

Post by Timmmmaaahh » Fri Jan 13, 2017 9:52 am

Hoi!

Eerst even voorstellen: ik ben Timmy, 30 jaar, heb twee prachtige zonen en hou van onze sublieme taal, voornamelijk dankzij de ontelbare dialecten.
Ik ben de webmaster – en toekomstig bewoner – van een cohousing project genaamd Stoer Huus. We hebben de gewoonte elkaar (in algemene context) aan te spreken als Stoer Huuser(s) maar wat is de correcte vervoeging daarvan? Zeggen we beter Stoer Huuzer of Stoer Huzer? Stoer Huzaren misschien? Ik zeg maar wat. Ik zou het zelf bij Stoer Huusers houden omdat Stoer Huus de naam van ons “merk” is (naar analogie met 'Googlers' en 'Amazonians') en dus onveranderlijk… of niet?

BrutallyFrank
Global moderator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Third language: German
Fourth language: French

Re: -uus wordt -uuser, -uuzer of -uzer?

Post by BrutallyFrank » Fri Jan 13, 2017 12:48 pm

Hallo Timmy,

Allereerst welkom op deze site!

Wat het vervoegen betreft: ik weet niet of daar echt een vervoeging voor is. Misschien zou het Stoer Huuzer kunnen zijn (in navolging van Enkhuizen --> Enkhuizer Almanak).

Zou je daar echt een officiële regel op willen toepassen, dan kun je misschien eens naar een dialectwoordenboek zoeken. Alhoewel het natuurlijk ook niet officieel kan zijn, want België erkend geen streektalen. Het Vlaams Dialectenwoordenboek levert mij geen duidelijk antwoord op.
Ik weet ook niet waar je in Vlaanderen woont, anders zou je kunnen 'lenen' bij de Nederlandse streektalen zoals het Zeeuws of het Limburgs. Anders Brabantse dialecten doorzoeken.

Net nog even gekeken in mijn dialectwoordenboeken (Maastrichts en Gronsvelds): daar gaat men van 'hoés' naar 'hoézer'. Probleem bij 'huus' is dan de 'u' ... blijft dat een dubbele 'u' of wordt het toch 'u' (voor mijn gevoel een modernere spelling)? Persoonlijk vind ik 'huuzer' charmanter ... maar 'huuser' heeft ook wel iets.

Om nog even terug te komen op dat 'lenen'. Google levert een hit op 'Stoer Huus Brugge', dus zou het Zeeuwse streekdialect een antwoord kunnen geven.

Groeten,
BF

P.S. En een tip voor de webdesigner: de foto's op de onderste rij zijn in drie of vier gevallen te smal. On-mouse-over, vliegt de afbeelding meteen al door naar de volgende. Die van jou was nog wel het moeilijkste om in zicht te krijgen ... ;)
Suggestie: reactiesnelheid van on-mouse-over misschien wat vertragen.
"Moenie worrie nie, alles sal reg kom" (maar hy het nie gesê wanneer nie!)

Image

Timmmmaaahh
Nieuwkomer
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Dutch (Flanders)
Third language: French

Post by Timmmmaaahh » Fri Jan 13, 2017 3:40 pm

Hey BF,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Het blijft dus een beetje hangen in een grijze zone. Dat kan geen kwaad hoor, ik had gewoon graag eens de mening van mensen met meer know-how van onze taal. Het project is inderdaad in Brugge, West-Vlaanderen. Ik neig dan misschien toch naar "Huuzer(s)" als je het zo bekijkt. Een huis is in het 'Brugs' namelijk een "uus" en huizen zijn "uuzen" maar ook hier kan je de dubbele u in twijfel trekken want je kan het net zo goed spellen als "us" en "uzen" of "uzzen". Ik geloof niet dat er een officiële spelling bestaat voor ons dialect. Misschien moet ik toch maar eens naar de bibliotheek stappen...

En dat van de website, goed gezien! Ik ben er van op de hoogte, daarom staan de namen er nog eens onderaan in groene vakjes. Ik moet eigenlijk heel die pagina eens opnieuw maken (procrastination? :P).

Langemarck
Waardevol lid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Polish
Third language: German

Post by Langemarck » Sat Mar 18, 2017 9:19 pm

Timmmmaaahh wrote:Stoer Huzaren misschien?
Mij bevalt Stoere Huzaren het meest, naar analogie met de Poolse gevleugelte huzaren :mrgreen:
https://www.youtube.com/watch?v=-8WH5bmXlYU&t=66s
Ziet ge een fout in de bovenstaande uiting? Heb te allen tijd de vrijmoedigheid om er correcties aan te brengen!

Post Reply