Ook al/ook als

[bijwoorden en bijvoeglijk naamwoorden]
An adjective says something about a noun or person: E.g. "the beautiful story" or "She is happy".
An adverb says something about a verb, an adjective, another adverb, a phrase, or a clause: "You did that well", "That is really nice."
Post Reply
Crecker
Superlid
Country of residence: Italy
Mother tongue: Italian
Second language: English

Ook al/ook als

Post by Crecker » Mon May 18, 2015 9:42 pm

Hallo iedereen! :)

Ik weet het echt niet of dit het juiste sub-forum is... Een admin zou " mijn onderwerp kunnen verplaatsen!

Is het "ook als" of "ook al"? Bv. "Ook als/al je een goede zwemmer bent, moet je goed opletten."

Als het "ook al" is, krijgt de secundaire zin de VS-inversie?

Dank u wel
ImageImage
Geef me een kus,
Geef me een kus,
Geef me een kus,
En vlug, voor de laatste bus...

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Re: Ook al/ook als

Post by ngonyama » Mon May 18, 2015 10:03 pm

Crecker wrote:Hallo iedereen! :)

Ik weet het echt niet of dit het juiste sub-forum is... Een admin zou " mijn onderwerp kunnen verplaatsen!

Is het "ook als" of "ook al"? Bv. "Ook als/al je een goede zwemmer bent, moet je goed opletten."

Dank u wel
"ook als" is een voegwoord, terwijl "ook al" een bijwoord is, dus de volgorde wordt anders:

Ook al ben je een goede zwemmer, je moet [toch] goed opletten -> ik geef toe: je bent een goede zwemmer!
Ook als je een goede zwemmer bent, moet je goed opletten. --> zelfs andere mensen die goede zwemmers zijn, moeten nog goed opletten; laat staan jij!

Crecker
Superlid

Post by Crecker » Mon May 18, 2015 10:15 pm

ngonyama wrote:
Crecker wrote:Hallo iedereen! :)

Dank u wel
"ook als" is een voegwoord, terwijl "ook al" een bijwoord is, dus de volgorde wordt anders:

Ook al ben je een goede zwemmer, je moet [toch] goed opletten -> ik geef toe: je bent een goede zwemmer!
Ook als je een goede zwemmer bent, moet je goed opletten. --> zelfs andere mensen die goede zwemmers zijn, moeten nog goed opletten; laat staan jij!
Dank je voor je snelle antwoord, ngonyama! :)
Dus... Je gebruikt "ook al" als je de persoon met wie je praat verwijst, ja? En "ook als" als je een algemene punt wilt opmerken?
ImageImage
Geef me een kus,
Geef me een kus,
Geef me een kus,

Teodor
Superlid
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Dutch (Flanders)
Second language: Serbo-Croatian
Third language: French
Fourth language: English

Post by Teodor » Sun May 24, 2015 10:17 pm

Ik denk dat het subtieler is, Crecker; het gaat niet echt om de vraag of je praat met de persoon waarover je spreekt. Je kunt immers ook zeggen: "Ook al is hij een goede zwemmer, hij/je/men moet goed opletten." Het gaat erom, dat "ook als" duidt op een algemene regel, waarbij je niet noodzakelijk zegt dat die ook van toepassing is op deze situatie, terwijl "ook al" inhoudt dat je erkent dat de veronderstelling correct is.

Misschien is het onderscheid duidelijker wanneer je aan het Engels denkt:

ook als = even when
ook al = even though

Om de voorbeelden van ngonyama te gebruiken:

Ook al ben je een goede zwemmer, je moet [toch] goed opletten => Je bent een goede zwemmer. Maar je moet toch oppassen!
Ook als je een goede zwemmer bent, moet je goed opletten. => Ik weet niet of je een goede zwemmer bent, maar zelfs als je het bent, moet je goed oppassen!

Crecker
Superlid

Post by Crecker » Mon May 25, 2015 12:35 pm

Dank u, Teodor! I had kind of understood that, but I can't explain myself sometimes :P Nogmaals bedankt voor uw verduidelijking!
ImageImage
Geef me een kus,
Geef me een kus,
Geef me een kus,

Post Reply