hun of zij?

[voornaamwoorden]
A pronoun replaces a noun or another pronoun. E.g. 'he', 'which', or 'her'. There are different types of pronouns: personal, possessive, indefinite, relative... You can post your questions about Dutch pronouns here.
Post Reply
rushy68
Nieuwkomer
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)

hun of zij?

Post by rushy68 » Mon Dec 21, 2009 2:07 pm

Overal zie ik dat iedereen " hun" verkeerd gebruikt en iedereen neemt zonder zelf na te denken deze fout over. waarom doen we dat, mensen?
" Dat is hun fout" , ZIJ maken de fout, zij lopen , zij fietsen , zij gaan . " Dat is helemaal goed.
Op de basisschool krijgen we in 2009 te horen dat taal niet zo belangrijk is. Daar snap ik niets van! Het is de basis! Je hebt het nodig om een vreemde taal te kunnen leren, voor een baan(tje) moet je goed Nederlands kunnen schrijven en spreken. (volgens de vacature)
Fijne kerstdagen!

Grytolle
Superlid
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Swedish
Second language: English
Third language: Dutch
Fourth language: German

Re: hun of zij?

Post by Grytolle » Mon Dec 21, 2009 3:44 pm

rushy68 wrote:Overal zie ik dat iedereen " hun" verkeerd gebruikt en iedereen neemt zonder zelf na te denken deze fout over. waarom doen we dat, mensen?
" Dat is hun fout" , ZIJ maken de fout, zij lopen , zij fietsen , zij gaan . " Dat is helemaal goed.
Op de basisschool krijgen we in 2009 te horen dat taal niet zo belangrijk is. Daar snap ik niets van! Het is de basis! Je hebt het nodig om een vreemde taal te kunnen leren, voor een baan(tje) moet je goed Nederlands kunnen schrijven en spreken. (volgens de vacature)
Fijne kerstdagen!
Nee, daar heb je het niet per se voor nodig :) Het lukt je toch om te leren dat je niet kunt zeggen "du Buch" in het Duits ipv "dein Buch", ook al zouden jullie daar "je boek" zeggen... Zolang ik/mij nog in stand wordt gehouden, zal de Nederlander een sterk gevoel hebben voor het verschil tussen subject en object dat hij kan overvoeren naar de nieuwe taal die hij leert.

Mijn gok waarom "zij" verdwijnt in het meervoud is dat het een heel onhandige vorm is. Omdat de slot-n haar belang heeft verloren in de Hollandse dialecten, is om te beginnen elke zwakke verleden tijd dubbelzinnig: zæi wɪldə kan zowel meervoud als enkelvoud zijn. De onderscheiding meervoud/enkelvoud is gewoon veel belangrijker dan een formeel onderscheid tussen object en subject (dat is immers al compleet verdwenen bij substantieven en adjectieven...). Ik betwijfel echter dat de vorm "hun hebben" zou hebben ontstaan, ware het niet dat vormen zo als "zullie" geweerd werden uit de standaardtaal, zowat elk Nederlands dialect (in pure vorm) kent namelijk een rijtje van het type wijlie jijlie/gijlie, zijlie in het meervoud

Ten slotte, dat je "hun hebben" zegt betekent niet dat je iets anders niet kán zeggen, moest je het eens gepast vinden
:-)

nyong
Lid
Country of residence: Germany
Second language: German

Post by nyong » Thu Jan 07, 2010 1:19 pm

rushy68 wrote:Overal zie ik dat iedereen " hun" verkeerd gebruikt en iedereen neemt zonder zelf na te denken deze fout over. waarom doen we dat, mensen?
Fijne kerstdagen!
You might want to know that U was originally only used as an object pronoun. It started to be used as a subject around the end of the 19th century. ;)
Gelukkig nieuwjaar!

markmcopc
Waardevol lid
Country of residence: United States
Mother tongue: English (United States)

Post by markmcopc » Fri Jun 18, 2010 9:15 pm

Op de voorpagina van Trouw zit er deze zin: "een groot aantal ouderen heeft niemand meer die voor ze kan zorgen". Maar elders merk ik dat "hen" in plaats van "ze" de voorkeur is: "Ze hebben ook geen familie meer die voor hen kan zorgen." Ik ga ervan uit dat beide bronnen allebei gelijk hebben. Niettemin, "voor ze" klinkt me een beetje vreemd. Welke is het beste?

Grytolle
Superlid
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Swedish
Third language: Dutch
Fourth language: German

Post by Grytolle » Fri Jun 18, 2010 9:52 pm

markmcopc wrote:Op de voorpagina van Trouw zit er deze zin: "een groot aantal ouderen heeft niemand meer die voor ze kan zorgen". Maar elders merk ik dat "hen" in plaats van "ze" de voorkeur is: "Ze hebben ook geen familie meer die voor hen kan zorgen." Ik ga ervan uit dat beide bronnen allebei gelijk hebben. Niettemin, "voor ze" klinkt me een beetje vreemd. Welke is het beste?
Dat is subjectief, is mijn voorlopige conclusie :P

Vroeger dacht ik dat "hen" daar zeker de voorkeur genoot, maar vorig semester beweerde mijn leraar Nederlands aan de hogeschool dat "ze" beter/vlotter is
:-)

Joke
Retired moderator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch (in progress...)

Post by Joke » Sat Jun 19, 2010 12:50 pm

Hen en ze kunnen hier allebei. Ze is de onbenadrukte versie van zowel zij, hen en hun. Ik ben het wel met Grytolles leraar eens dat ze vaak vlotter klinkt. Hen is denk ik gebruikelijker in schrijftaal, maar in dit geval vind ik het eigenlijk allebei even goed.

Joke

Post Reply