hem

[voornaamwoorden]
A pronoun replaces a noun or another pronoun. E.g. 'he', 'which', or 'her'. There are different types of pronouns: personal, possessive, indefinite, relative... You can post your questions about Dutch pronouns here.
Post Reply
Langemarck
Waardevol lid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Polish
Second language: English
Third language: German

hem

Post by Langemarck » Sat Mar 18, 2017 10:23 pm

Een kind probeert te praten, ook al verstaat niemand hem. <----------------

Een zin uit een leerboek.

Gezien dat dat kind daar nergens voorheen naar het geslacht wordt bepaald (het kan ook een meisje zijn), waarom is er ''hem'' i.p.v. ''het'' gebezigd?
Ziet ge een fout in de bovenstaande uiting? Heb te allen tijd de vrijmoedigheid om er correcties aan te brengen!

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Re: hem

Post by ngonyama » Sun Mar 19, 2017 12:33 am

Langemarck wrote:Een kind probeert te praten, ook al verstaat niemand hem. <----------------

Een zin uit een leerboek.

Gezien dat dat kind daar nergens voorheen naar het geslacht wordt bepaald (het kan ook een meisje zijn), waarom is er ''hem'' i.p.v. ''het'' gebezigd?

In het Nederlands is grammaticaal geslacht niet altijd hetzelfde als natuurlijk geslacht. Hij en zij worden steeds meer met personen geïdentificeerd en het met dingen, zoals dat ook in het Engels is.

Ik zie het kind van de buren -- Hij draagt een rood petje -- Ik zie het kind met zijn rooie petje
Ik zie het meisje van de buren -- Zij draagt een groene jurk. -- Ik zie het meisje met haar groene jurk

Grammatikaal zijn kind en meisje onzijdig: dat kind, een leuk meisje, maar het natuurlijke geslacht is dat niet.
Als het geslacht niet bekend is wordt bij verstek meestal hij gezegd.

Post Reply