Zomerschool voor een studente Nederlands uit het buitenland?

Here you can ask questions or share your expertise about Dutch and Flemish university courses, the educational system, tuition fees, study grants & loans, and English language programs.
Post Reply
branka
Nieuwkomer
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (other)
Second language: Serbo-Croatian

Zomerschool voor een studente Nederlands uit het buitenland?

Post by branka » Sun May 13, 2007 6:56 pm

Ik hoop dat dit de goede plek is om dit te vragen.

Een goede kennis van ons heeft een nichtje dat Nederlands aan de universiteit van Belgrado (Servië) studeert. Dit meisje wil graag van de zomer op visite komen bij haar tante en een taalcursus Nederlands doen.

Ik vraag me nu af of een universiteit hier in Nederland - of een andere instantie, bijv. de TaalUnie? - zoiets aanbiedt voor studenten Nederlands in het buitenland? Voor mijn gevoel lijkt me dat leuker voor haar dan gewoon bij een willekeurig ROC aanbellen - ook omdat dit iets is vanuit pure interesse en geen echte "noodzaak". Ze doet dit ook in haar vrije tijd, vandaar dat het ook in de zomervakantie moet.

Ik heb wel wat langdurige(re) taalprogramma's & masters gevonden, maar die kan ze pas in haar master doen en zijn niet echt van toepassing op deze situatie.  

Weet iemand hier iets van een universiteit of instantie die zoiets van de zomer organiseert?

Bieneke
Site Administrator
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English

Post by Bieneke » Sun May 13, 2007 7:16 pm

Dag Branka,

Er zijn er vast meer, maar zo uit mijn hoofd kan ik het Taleninstituut van James Boswell (verbonden aan de Universiteit van Utrecht) alvast noemen:

http://www.utrechtsummerschool.nl/

Op deze pagina (van de Taalunie) vind je een overzicht van universiteiten die intensieve cursusssen aanbieden:

http://www.taalunieversum.hum.uva.nl/ad ... ussen.html
Bieneke

branka
Nieuwkomer
Mother tongue: Dutch (other)
Second language: Serbo-Croatian

Post by branka » Sun May 13, 2007 9:32 pm

Hartstikke bedankt voor je snelle antwoord!

Hier kom ik een stuk verder mee! :)

VuileRaam
Lid
Country of residence: Serbia
Mother tongue: Serbian
Third language: Dutch
Fourth language: Russian

Re: Zomerschool voor een studente Nederlands uit het buitenland?

Post by VuileRaam » Thu Feb 17, 2011 12:09 am

Hoi mensen,
Als het geen probleem is, heb ik enkele vragen.
Ik heb een beurs gekregen. Ik zal in juli in Zeist komen. Als ik goed begreep, duurt die cursus bijna 3 weken. Nou, ik vraag me af of iemand iets daarover kan zeggen. Wat kan ik verwachten?
En de tweede vraag... dus, hoeveel geld zou ik nodig hebben? Ik bedoel, hoeveel geld kost daar bijvoorbeeld koffie of bier :)? Ik heb daar dus het eten en de kamer, en ik moet mijn eigen geld voor andere noodzaken meenemen.
Derde vraag - bestaan er wat plaatsen als clubs of zo iets?
Ik zou erg dankbaar zijn als iemand antwoordt.
Met vriendelijke groeten,
Snezana
p.s. sorry voor mijn slecht Nederlands :)

Haagse_Meester
Waardevol lid
Third language: German

Post by Haagse_Meester » Thu Feb 17, 2011 1:59 am

Je hebt wel de beste plaats gekozen om je Nederlands te verbeteren :mrgreen:

Welke prijzen wil je precies weten? Die van de supermarkt of in een restaurant of café? Daar kunnen behoorlijke verschillen in zitten, zeker voor alcoholische dranken (bier, wijn)...

Als je kosteloos kunt eten en slapen, en je rookt niet, kun je makkelijk met 15 Euro per dag rond komen. Een pak koffie in de supermarkt (250 g) kost nog geen 2 Euro en als je een gemiddelde koffiedrinker bent kun je een week doen met zo'n pak. Maar dan wel uitsluitend voor jezelf, dus niet als anderen meedrinken. Natuurlijk hangt het wel af hoe sterk je je koffie wilt hebben ;)
"You don't need eyes to see, you need vision"

(Faithless, 'Reverence' from the 1996 Reverence album)

VuileRaam
Lid

Post by VuileRaam » Thu Feb 17, 2011 4:03 pm

Ach, ik rook :( En hier in Servie zijn cigarettes erg goedkoop (1-2 euro) maar ik weet dat er in Nl duurder zijn.
Als ik goed begreep, hebben we koffieplaats in het gebouw waarin we zullen zijn. maar goed, ik ben geen echte koffiecholic - een kopje per dag is genoeg voor mij :) dus denk je dat ongeveer 250-300 euro genoeg is? God, ik hoop. :)

Haagse_Meester
Waardevol lid

Post by Haagse_Meester » Fri Feb 18, 2011 2:34 pm

VuileRaam wrote:Ach, ik rook :( En hier in Servie zijn cigarettes sigaretten erg goedkoop (1-2 euro) maar ik weet dat er ze in Nl NL duurder zijn.
Als ik het goed begree ijp, hebben we een koffieplaatsek in het gebouw waarin we zullen zijn. m Maar goed, ik ben geen echte koffiecholicleut - een kopje per dag is genoeg voor mij :), dus denk je dat ongeveer 250-300 euro genoeg is? God, ik hoop het. :)
De afkorting voor Nederland is NL, beide met hoofdletters. De kleine letter l (L) lijkt namelijk heel veel op de hoofdletter I (i) en dat staat weer voor Noord Ierland.
Na de tweede smiley hoort aan komma te staan (hopelijk is dat goed te zien) omdat je de zin vervolgt met een kleine letter.

Sigaretten zijn inderdaad duur hier, ca 5-7 Euro per pakje. Het is natuurlijk wel een goede aanleiding om te stoppen met roken ;) Of dat bedrag genoeg is zul je zelf moeten bepalen, wij weten niet hoeveel je rookt en wat voor andere uitgaven je nog hebt in die periode.
"You don't need eyes to see, you need vision"

(Faithless, 'Reverence' from the 1996 Reverence album)

VuileRaam
Lid

Post by VuileRaam » Fri Feb 18, 2011 6:59 pm

Sorry. Soms vergeet ik de hoofdletters te gebruiken. Ik bedoel, zelfs als ik in het Servisch schrijf, doe ik dat niet. Natuurlijk, dat gebeurt als ik typ, niet als ik met de pen schrijf.
Dus, koffieleut, wat voor een leuk woord :)

Waarschijnlijk zal ik m'n eigen cigaretten meebrengen hoewel ik niet weet of er een grens voor de hoeveelheid bestaat. Iemand heeft me gezegd dat ik circa 10 pakjes in kan brengen maar ik ben niet zeker. Maar je hebt gelijk, het in een goede aanleiding :)

andreengels
Superlid

Post by andreengels » Sat Feb 19, 2011 11:46 pm

VuileRaam wrote: Waarschijnlijk zal ik m'n eigen cigaretten meebrengen hoewel ik niet weet of er een grens voor de hoeveelheid bestaat. Iemand heeft me gezegd dat ik circa 10 pakjes in kan brengen maar ik ben niet zeker. Maar je hebt gelijk, het in een goede aanleiding :)
Van buiten de Europese Unie mag je maximaal 200 sigaretten naar Nederland belastingvrij meenemen.

Post Reply