Studying in the Netherlands

Here you can ask questions or share your expertise about Dutch and Flemish university courses, the educational system, tuition fees, study grants & loans, and English language programs.
Bieneke
Site Administrator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English

Post by Bieneke » Thu Feb 02, 2006 11:45 pm

Great Sue! It looks like you really got the spirit now. :D And good job, starting at niveau 3!
Bieneke

Sue
Superlid

Re: Hoi Sue

Post by Sue » Fri Feb 03, 2006 7:18 am

Thanks Ian!!!

Yes, I will let you know. I could put some exercises up here - will see what they give me to do!

How are things going with you?

Sue :D

iandominicp77 wrote::P I am so Happy for you too!!!! Enjoy studying dutch in school now!!!!

Let me know what is it that you will be learning..... :wink:

Ian
The only difference between a rut and a grave... is in their dimensions.

Sue
Superlid

Post by Sue » Fri Feb 03, 2006 7:23 am

Thanks Bieneke!

Niveau levels don't mean much to me, but I was told that it was good! And they didn't even let me use my beloved dictionaries that I carry around like a security blanket! :x I panicked on a few bits and I know that I could have done better if my brain didn't freeze up! But nerves is my main problem that I have with learning Dutch.

My friend who is doing the course with me is niveau 3-4 and wants to work up to level 5. But I am less obsessed with numbers, as long as much Dutch improves I don't care what number they give it!

Groetjes

Sue :D

Bieneke wrote:Great Sue! It looks like you really got the spirit now. :D And good job, starting at niveau 3!

Daisy
Waardevol lid
Mother tongue: English

Post by Daisy » Sun Feb 12, 2006 3:17 pm

I only managed to do two weeks of the intensive course. It was too fast going for me which made it less enjoyable but all is well in that I have been moved to the Mondriaan in Naaldwijk. The group is much bigger (15 people) and the course days are spread out allowing you time to study in between. I also had to exchange my books and cd's for Ïjsbreker - Wonen en werken in Nederland' woordenschrift en werkboek met cd. The method of teaching is exactly same but at a slower pace. The software is similar to what I previously used and the docents are just as friendly.

Groetjes

Daisy

Sue
Superlid

Post by Sue » Sun Feb 12, 2006 6:21 pm

Daisy wrote:I only managed to do two weeks of the intensive course. It was too fast going for me which made it less enjoyable but all is well in that I have been moved to the Mondriaan in Naaldwijk. The group is much bigger (15 people) and the course days are spread out allowing you time to study in between. I also had to exchange my books and cd's for Ïjsbreker - Wonen en werken in Nederland' woordenschrift en werkboek met cd. The method of teaching is exactly same but at a slower pace. The software is similar to what I previously used and the docents are just as friendly.

Groetjes

Daisy
Hi Daisy!

I am glad you found a course that is better suited to you. Good luck with the study!

Sue :)

Sue
Superlid

Post by Sue » Mon Feb 13, 2006 6:10 pm

Just got back from my first lesson at my new group. The teacher just gave us an overview of what is expected of us. Our course is 20 weeks and we are expected to go from Niveau 3 to niveau 4 in that timeframe. We have 2 x 2.5 hours lessons with a teacher, and another 2.5 hours in a computer room using a computer programme per week. But he said that is not enough studying to go up a niveau level in 20 weeks, so we can go to the computer room whenever we want to study. Preferably another 2 x 2.5 hour sessions! So that makes 5 x 2.5 hour sessions - which equals 12.5 hours per week - at least!!! Plus homework! Plus 5 hours per week at our other course!! Eeeek!

Sue :shock:

Bieneke
Site Administrator

Post by Bieneke » Tue May 09, 2006 7:28 pm

Hi Sue, Daisy, and Iandominic,

How are you progressing with your courses? Did the slower pace at the Mondriaan work out well for you Daisy? And Sue, if everything has gone alright, you must be about to finish level 4! Will you let us know how are you doing?

Groetjes,
Bieneke
Bieneke

Daisy
Waardevol lid

Ijsbreker - wonen en werken in Nederland - deel 1

Post by Daisy » Wed May 10, 2006 1:46 pm

Hallo bieneke, hoe gaat het met jou, alles goed? Ik geniet van mijn cursus, ben ik op hoofdstuk 7 van 9 en ik begrijp Nederlands een klein beetje beter. Ik ben nog steeds niet goed aan de grammatica, maar het zal tijd nemen. Ik denk mijn cursus einden in het beginnen van juli, ben ik niet zeker indien ik verder met nog een Nederlandse cursus zal gaan als ik geen geld, geen werk nog denk.

Bieneke
Site Administrator

Post by Bieneke » Wed May 10, 2006 5:48 pm

Hoi Daisy,

Wat leuk dat je nu in het Nederlands schrijft! Ik ben blij te horen dat je van je cursus geniet, dat scheelt een stuk als je iets moet leren. Je merkt waarschijnlijk al dat het makkelijker wordt om met Nederlanders te communiceren. Spreek je thuis ook al Nederlands?
Bieneke

Daisy
Waardevol lid

praten nederlands thuis

Post by Daisy » Wed May 10, 2006 7:16 pm

Hoi Bieneke, hartelijk bedankt voor snel antwoord. Ik praat soms nederlands thuis, niet altijd. Mijn vriend liever engels taal maar ik zeg praat nederlands alleen. Iedereen moet praten nederlands in klaas en niet eigen taal. Ik vindt de klemtoon en klinkers een beetje moeilijk omdat er is minder klinkers in engels taal. Mijn nieuwe familie zijn blij dat ik begrip meer dan voor, wanneer ik eerst kom hier ik begrip niets maar nu ik kan praat en vragen kort zinnen. Nederlands is een leuk taal te leren, ik kan lachen nu wanneer ik vout maken.....zo succes iedereen.....

vriendlijke groeten

Daisy

Bieneke
Site Administrator

Post by Bieneke » Thu May 11, 2006 8:48 pm

Ja, het kost veel zelfdiscipline om thuis Nederlands te spreken (en ik spreek uit ervaring! ;-)). Wat fijn dat je al in het stadium bent dat je kunt lachen om je eigen fouten. Die klinkers zijn lastig, hè. Je zult waarschijnlijk je Angelsaksische tongval nooit kwijtraken, maar de meeste mensen vinden dat juist heel charmant! :)
Bieneke

Daisy
Waardevol lid

Niveautoetsverklaring NT2

Post by Daisy » Wed Nov 08, 2006 12:50 pm

Ik heb in juni mijn taal examen voor (IJsbreker1) niveau 1gedaan. Ik ben blij dat ik heb beter dan niveau 1 gedaan. Kijk beneden:

Lezen - op weg naar niveau 2
Luisteren - niveau 1
Schrijven - op weg naar niveau 2
Spreken - op weg naar niveau 2

Ik vind nederlands taal heel leuk. Ik leer nederlands 6 manden op school. Ik ga niet terug naar school voor ander 6 maanden te leren met Ijsbreker2 (niveau 2) omdat ik ziek ben.

Nu ik probeer zelf studeer thuis. Ik heb tweedehandse sprookjes boeken gekocht. Ik heb gratis luisterboeken op internet gevonden maar het is niet altijd duidelijk en ook dit website kan mij helpen.

Ik kan niet stoppen met glimlachen en lachen, waarom, mijn vriend heeft een t-shirt voor mij gemaakt. Het t-shirt zeggen VERBODEN ENGELS TE PRATEN. NEDERLANDS PRATEN AUB. IK BEN EEN NEDERLANDSE TAALSTUDENT!

Dit is een goed idee voor iedereen. Ik draag dit t-shirt altijd. Nu iedereen nederlands praten met mij. Het is belangrijk dat ik nederlands leren voor ik hoop dat volgende jaar ik kan beginnen te vinden werk (part-time werk met computers).

Hoe gaat het met iedereen. Verteel mij als het gaat goed of slecht en als je heeft werk gevonden. We zijn niet alleen in dit wereld. Success en het beste met taal leren.

Bieneke
Site Administrator

Post by Bieneke » Thu Nov 09, 2006 10:37 pm

Gefeliciteerd, Daisy. :-D

Wat een geweldig idee, dat T-shirt. Misschien moeten jullie die T-shirts op de markt brengen. ;-)

Wat vervelend dat je ziek bent. Zes maanden, dat is een lange tijd. :-( Ik hoop dat je thuis goed kunt studeren. En anders moet je hier maar vaak langskomen. :-)

Groetjes,
Bieneke
Bieneke

katya
Lid
Mother tongue: Romanian

Post by katya » Fri Nov 10, 2006 11:03 am

Ik ga morgen ook zo'n T-shirt maken... Dank je wel voor het idee!
Ik heb ook een postertje gemaakt voor op het werk!!! Mijn collega's vinden het heel leuk een goede herinnering.

P.S. Hoe is het goed: DE idee of HET idee?

Quetzal
Retired moderator
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Dutch (Flanders)

Post by Quetzal » Fri Nov 10, 2006 4:02 pm

katya wrote:Ik ga morgen ook zo'n T-shirt maken... Dank je wel voor het idee!
Ik heb ook een postertje gemaakt voor op het werk!!! Mijn collega's vinden het heel leuk een goede herinnering.

P.S. Hoe is het goed: DE idee of HET idee?
Het idee klinkt beter, maar het mag allebei.

Post Reply