Hulp A.U.B!!! (examens voor B2 niveau voor hogeschool gent)

Here you can ask questions or share your expertise about Dutch and Flemish university courses, the educational system, tuition fees, study grants & loans, and English language programs.
Post Reply
triton9000
Nieuwkomer

Hulp A.U.B!!! (examens voor B2 niveau voor hogeschool gent)

Post by triton9000 » Sun Aug 20, 2006 10:19 am

Hallo,

Mijn naam is Alejandro en ik kom uit Argentinië. Ik schrijf i.v.m een exaam dat ik moet afleggen. Ik heb geprobeerd in HogeSchool Gent te inschrijven maar mijn nederlands niveau is blijkbaar te laag (ik zit nu bij niveau 6 van de NT2 traject) dus moet ik en andere attest halen, eigenlijk die ene van de UCT in Gent voor niveau B2 (Universitair Centrum voor Talenonderwijs) of iets gelijkwaardig (ik heb me voor twee verschillende examen al ingeschreven).

Heeft iemand hier zo'n examen al afgeleged ? ik kan geen inlichtingen krijgen van de UCT over de inhoud van het examen, en als ik ben gezakt, zal ik een schooljaar verliezen :cry: .

Ik weet dat mijn nederlands niet perfect is maar ik ben helemaal bereid om mijn studies in nederlands te volgen en toen zal mijn nederlands zeker verbeteren.

Alvast bedankt voor wat informatie,

Alejandro. :)

P.S: Ik vind het website super handig.

Bieneke
Site Administrator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English

Post by Bieneke » Sun Aug 20, 2006 3:17 pm

Dag Alejandro,

Als je je in Gent wilt inschrijven bij een instelling voor hoger onderwijs (hogeschool of universiteit), dan moet je bewijzen dat je de Nederlandse taal voldoende beheerst. Dit bewijs (attest) moet je halen bij het Talencentrum van de Universiteit van Gent (niet bij de Henleykaai of bij de Bargiekaai, waar je nu misschien NT2 volgt). Het is dus niet zo dat je niveau te laag is, je hebt gewoon niet het juiste bewijs.

Bij het Talencentrum kun je zes niveaus doorlopen. Om je in te schrijven aan een universiteit of hogeschool, moet je minimaal het vijfde niveau hebben afgerond. Dit niveau komt overeen met het Europese ERK-niveau B2.

B2: "Ik kan zodanig deelnemen aan een vloeiend en spontaan gesprek dat normale uitwisseling met moedertaalsprekers redelijk mogelijk is. Ik kan binnen een vertrouwde context actief deelnemen aan een discussie en hierin mijn standpunten uitleggen en ondersteunen."

Voor de overige niveaus: http://www.taalportfolio.nl/project/erk_gesprekken.php

Bij het Talencentrum kun je een niveautest doen, zodat je vooraf kunt inschatten wat je kans van slagen is. Voor meer informatie kun je terecht op de website van het Talencentrum: http://www.uct.ugent.be. Als je in Gent bent, kun je er natuurlijk ook gewoon eens langs gaan. Het Talencentrum bevindt zich in het hartje van de studentenbuurt: Sint-Pietersnieuwstraat 136.

Wat het examen precies inhoudt, weet ik niet. Een ander forumlid, Alive and Kicking, studeert Engels/Nederlands aan de Universiteit van Gent. Stuur haar eens een pm, misschien kan zij je meer vertellen.

Veel succes!
Bieneke

Post Reply