Modern leven in NL: Paradijs of Hel?

From zure haring en broodje kroket to frieten en pralines. From fietsen and Koninginnedag to schaatsen and de Gentse Feesten. Here, you can ask questions about anything related to the Dutch or Flemish culture or share your experience with others.

Modern leven in NL: Paradijs of Hel?

Postby Ozzyboy » Mon Feb 20, 2006 3:27 am

Hoe vind je het leven in Nederland? Is het te druk, zijn er te veel mensen in jouw buurt? Te veel autos, hondenpoep en misdaden? Ik ben heel nieuwsgierig voor jullie reacties. Voor mij Nederland is een fascinerend land, vol van tegenspraak en vreemde situaties, maar ik houd van het heel veel! Ik woon op dit moment in Australië en hier is het leven rustig en makkelijk, dus waarom Nederland? Misschien Australie is voor mij te wel bekend, er is niet genoeg geheimzinnigheid, ik weet het niet precies. En voor jullie? (Moderators kunnen jullie mijn zinnen verbeteren a.u.b.?)
Ozzyboy
Lid

Country of residence: Australia

Re: Modern leven in NL: Paradijs of Hel?

Postby Joke » Mon Feb 20, 2006 9:24 am

Ozzyboy wrote:Hoe vind je het leven in Nederland? Is het te druk, zijn er te veel mensen in jouw buurt? Te veel auto's, hondenpoep en misdaden? Ik ben heel nieuwsgierig naar jullie reacties. Voor mij is Nederland een fascinerend land, vol van tegenspraak en vreemde situaties, maar ik houd er heel veel van! Ik woon op dit moment in Australië en hier is het leven rustig en makkelijk, dus waarom Nederland? Misschien is Australië voor mij wel te bekend, er is niet genoeg geheimzinnigheid, ik weet het niet precies. En voor jullie? (Moderators kunnen jullie mijn zinnen verbeteren a.u.b.? Dat is bijna niet nodig...)

Leven in Nederland is misschien niet altijd een paradijs, maar zeker geen hel!
Australië lijkt mij trouwens veel spannender dan Nederland!

Groetjes Joke
Joke
Native speaker & global moderator

Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch (in progress...)

Re: Modern leven in NL: Paradijs of Hel?

Postby Sue » Mon Feb 20, 2006 9:33 am

Ozzyboy wrote:Hoe vind je het leven in Nederland? Is het te druk, zijn er te veel mensen in jouw buurt? Te veel autos, hondenpoep en misdaden? Ik ben heel nieuwsgierig voor jullie reacties. Voor mij Nederland is een fascinerend land, vol van tegenspraak en vreemde situaties, maar ik houd van het heel veel! Ik woon op dit moment in Australië en hier is het leven rustig en makkelijk, dus waarom Nederland? Misschien Australie is voor mij te wel bekend, er is niet genoeg geheimzinnigheid, ik weet het niet precies. En voor jullie? (Moderators kunnen jullie mijn zinnen verbeteren a.u.b.?)

Hi Ozzyboy.

I am sorry I will have to do this in English as it won't come out very well in Dutch!

Last night I was reflecting on my 4 months here and discussing it with my partner. I did a lot of preporation in advance, I went on holidays here for 14 years before I moved here, so I knew the places, the country, what it was like. I "met" Expats online so I got an opinion of how they found life in the country (although everyone I asked was in the West of the country). I learnt some of the language so I wouldn't struggle when I got here. I learnt all about the culture, the food, customs, Koninginnedag, Sinterklaas etc. No one in the history of Expats was as prepared as I was.

But the thing that I have had difficulty with, and was a real shock to me was the reactions of people to "buitenlanders". I don't know if it is just this part of the country but I just feel like a second class citizen. I had a nearly impossible task of finding language classes, and have only just started those - the bureaucracy and attitude of the Gemeente frustrated me - and the attitude of people, they say "hello" when I am with my Dutch partner, but ignore me when I am alone. It just gets to me sometimes. I have been at bus stops when someone has asked me a question and when they realised that I was a foreigner they have just walked off.

I know there are wonderful Dutch people here, and I have met a few - I won't say that all people are like this, because they aren't. But the negative attitude of people is something that I wasn't prepared for.

I think because I had been here quite a lot before I moved here, I didn't have any more surprises. NL to me is much like England, the weather is the same, public transport the same, landscape flat (same as where I come from in England), I lived in a city about the same size - so not much really different. I think it would be more of a shock for someone that comes from a totally different continent or culture.

Sue
The only difference between a rut and a grave... is in their dimensions.
Sue
Superlid

Postby Ozzyboy » Wed Feb 22, 2006 3:07 am

Hoi Sue,

Dankjewel voor jouw reactie (I'm going to try to use just my limited dutch so please bear with me) ik ben niet echt verbaased hoor! Is het een probleem met de hedendaagse politiek, de cultuur, de sociaal klimaat of iets anders?. Voor mij Nederland is veel verandered, ik ben eerst naar Nederland gekomen twintig jaar geleden en het is niet hetzelfde land als vroeger. Zijn de mensen bang voor allochtonen, alle allochtonen? Ik moet zeggen dat ik vind Nederland nog heel interessant, ik vind het verschil tussen Nederland en Australië opwekkend. Maar ik woon er nog niet dus...
Last edited by Ozzyboy on Fri Mar 03, 2006 12:58 am, edited 1 time in total.
Ozzyboy
Lid

Postby Bieneke » Thu Mar 02, 2006 11:11 pm

Ik denk eigenlijk dat het wel meevalt met die verandering. De laatste tijd worden allerlei frustraties tussen bevolkingsgroepen in het openbaar besproken en worden er veel lelijke dingen gezegd die al jaren binnenshuis worden gezegd. Ik kan er ook niet echt vrolijk van worden en ik kijk vaak op van de harde toon die er in de media wordt aangeslagen, maar ik denk dat die polarisering wel weer overwaait. Misschien ben ik wel optimistisch..

Dan het contact met de Nederlanders... :P Ik ken zeer gastvrije Nederlanders, maar in het algemeen staan de Nederlanders toch niet bekend om hun gastvrijheid. Ze staan volgens mij eerder te boek als gereserveerd. Sue, je zult op een gegeven moment leuke mensen leren kennen maar het is een kwestie van tijd (en geduld). Ik voelde me net als jij toen ik in Gent kwam wonen, ook geen stad waar je op elke straathoek een praatje met een onbekende kunt maken. In het begin kende ik niemand en vroeg ik me wel eens af hoe mensen hier met elkaar in contact komen! Als Hollandse kreeg ik regelmatig negatieve reacties, want Hollanders zijn hier niet bij iedereen geliefd. Positieve reacties waren dan: "Ge zijt toch wel aardig voor een Hollander" -- hmpf! Ik vond dit in het begin moeilijk, maar uiteindelijk heb ik veel leuke mensen ontmoet. De negatieve reacties vallen me eigenlijk niet meer op, ik ben er waarschijnlijk niet meer zo gevoelig voor. Door jouw bericht moest ik opeens weer denken aan hoe het was toen ik hier net was komen wonen. Ik was het al bijna vergeten, zo zie je maar. Laat de moed dus niet in je schoenen zakken, Sue. :)

ozzyboy wrote:Dank je wel voor jouw reactie (I'm going to try to use just my limited dutch so please bear with me) ik ben niet echt verbaased hoor! Is het een probleem met de hedendaagse politiek, de cultuur, de sociaal het sociale klimaat of iets anders? Voor mij is Nederland is veel verandered, ik ben twintig jaar geleden voor het eerst naar Nederland gekomen tintig jaar geleden en het is niet hetzelfde land als vroeger. Zijn de mensen bang voor allochtonen, alle allochtonen? Ik moet zeggen dat ik vind Nederland nog heel interessant vind, ik vind het verschil tussen Nederland en Australië opwekkend opmerkelijk (?) [opwekkend = invigorating, stimulating ;)]. Maar ik woon er nog niet dus...
Last edited by Bieneke on Fri Mar 24, 2006 1:58 am, edited 1 time in total.
Bieneke
Bieneke
Site Administrator

Postby Ozzyboy » Fri Mar 03, 2006 4:04 am

Dank je wel Bieneke voor jouw comentaar! Ik moet eerst zeggen dat ik houd van Nederland en ik vind veel dingen (en mensen) in Nederland leuk en wonderbaarlijk. Ik vind het jammer dat Nederland heeft de strengste immigratie regels in de EU. Ja, Nederland zit vol maar...
Ozzyboy
Lid

Postby Bieneke » Sat Mar 04, 2006 12:54 pm

Ja, die immigratiepolitiek... :x Veel Nederlanders met een buitenlandse partner vertrekken liever zelf naar het buitenland. Ik ken naast het forum http://www.buitenlandsepartner.nl ook http://www.mixed-couples.nl en hier lees je de meest schrijnende verhalen. Ook voor asielzoekers is het 'huilen met de pet op': vandaag las ik dat Verdonk homoseksuele Iraniërs wil terugsturen naar Iran. Dat er vorig jaar twee homoseksuelen in Iran werden opgehangen vanwege hun seksuele geaardheid, is kennelijk niet overtuigend genoeg. "Op homoseksualiteit staat geen doodstraf, er is altijd sprake van een extra aanklacht". Fijn toch, dat vertrouwen in de Iraanse rechtspraak.

Ja, immigreren naar Nederland is zeker niet makkelijk. :cry:
Bieneke
Bieneke
Site Administrator

Postby Ozzyboy » Tue Mar 07, 2006 2:14 am

En daarom leer ik de Nederlandse taal! Ik heb een droom, ik wil voor een tijdje in Nederland woon met mij gezin, makkelijk? nee hòòr! Ik begrijp dat de economie gaat niet fantastisch en dat integratie van allochtonen werkt niet zo goed maar alles is mogelijk of niet?
Ozzyboy
Lid

ja... immigratiepolitike in Nederland :(

Postby elle333 » Fri Sep 01, 2006 2:43 am

hello!

ik heb de commentaar van jullie geleezed... veel interessant! bedankt! ik probeer het alles begript.. maar ... helaas... :)

ik heb een problem met de immigratiepolitiek... ik kom uit Nieuwe Zeeland, dus ik heb een NZ passport. Ik heb mijn "working holiday visa" voor Nederland gebruiked vorige jaar... mijn Nederlands vriendtje en me zijn samen voor bijna 3 jaaren... maar omdat hij steeds een studenten is, ik kan niet retour naar nederland voor werken. Zijn ouders wilt ook mijn "sponsors" zijn.. maar hun kun niet... dus... een probleme... maar ik heb mijn universitaite degree, geld, en wil zo veel de taal en culteure te leren.... jammer...

ok... klein commentaar van elle :)

bedankt
elle333
Nieuwkomer

Country of residence: New Zealand
Mother tongue: English

Re: ja... immigratiepolitike in Nederland :(

Postby Ozzyboy » Fri Sep 01, 2006 4:04 am

elle333 wrote:hello!

ik heb de commentaar van jullie geleezed... veel interessant! bedankt! ik probeer het alles begript.. maar ... helaas... :)

maar hun kun niet... dus... een probleme... maar ik heb mijn universitaite degree, geld, en wil zo veel de taal en culteure te leren.... jammer...

Hoi elle333!,

En het gaat nog steeds erger (it's going to get even worse). Ik vind het ook jammer dat je kunt niet met je vriend in Nederland samen wonen, woon je in NZ op dit moment? Als je niet genoeg geld verdienen dan is de IND niet geinteresteerd in jullie situatie. Het is helemaal niet makkelijk hóór! Heb je de sites van Expatica en Buitenlandse partner al gezien? Ze hebben iets over rechtskundige (legal) probleemen te zeggen. Ik kan de URL's aan je geven...
Ozzyboy
Lid

Postby Bieneke » Fri Sep 01, 2006 11:32 pm

http://www.buitenlandsepartner.nl
http://www.mixed-couples.nl
http://www.expatica.com/source/site_content_subchannel.asp?subchannel_id=1

Hoi Ozzyboy,

Hoe staat het met jouw plannen om naar Nederland te verhuizen? Are you still planning to move to the Netherlands? Zoja, ziet het er nu wat positiever uit? If yes, are things looking better for you now?

Elle, veel succes! Het zal niet gemakkelijk zijn om letterlijk een halve wereld van elkaar vandaan te wonen.. It is probably not easy to literally live half a world away from each other. :-( Misschien moeten jullie maar in België komen wonen. Hier is het ook héél leuk en een stuk mensvriendelijker op het vlak van gezinshereniging. ;-) Perhaps, the two of you should come and live in Belgium. Here, it also really nice and a lot more humane when it comes to family (partner) reunification.
Bieneke
Bieneke
Site Administrator

Postby jen » Fri Sep 15, 2006 12:25 pm

Good Morning Everyone

This will also be in English as it wont come out right in Dutch. I had the complete opposite experience in Holland than Sue.

I found that everyone was kind and helpful to me and my travel companions in The Netherlands. Whether we were in big cities like Amsterdam or small places like Vlissingen, we were treated with respect.

Whenever someone would ask us a question, for example, what time it was, we would tell them. Then they would realize that we were not locals and they would change languages to english and engage us in conversation...sometimes for 45 minutes !!! Haha

I found the Dutch locals to be outgoing and great people. I got to know a lot of people everywhere we went because everyone loves to party !!!!! I never had to pay for a beer ever in The Netherlands......one of the locals always bought me one.

My favourite place to visit was Arnhem. We were there for a week here and a week there over the years. Everyone paid us the most respect ever. I was surprised to see that some houses had a Canadian Flag flying in the window.

I have yet to encounter a rude person in The Netherlands. I love The Netherlands. I will contine to go back whenever time allows. It is like a second home to me !!!

Thanks for reading this little blurb from me.....

Have a great day everyone !
NEDERLAND OP WEG NAAR GOUD !!! HUP HOLLAND !!!
jen
Lid

Postby Ajax » Wed Jan 09, 2008 5:16 pm

i like this account much more than the earlier one, especially the free beer part
Ajax
Lid

The dutch are just pure rud

Postby razprblades » Wed Jan 09, 2008 9:42 pm

I am with sue all the way on this one.
The dutch are a very strange bunch of people.
They use the ruse of honesty as a reason to just
say what the hell they like.
They cannot queue to save their lives
There was a story in the Eindhovens Dagblad last
year (not I don't know where) but an older woman
fell off her bike and was lying on the ground 3 hours
later.  People, cycled, walked and drove by her.
Had she been left for another half hour she would
have most certainly died of shock.
This sums up my total experience of the dutch, so much
so that I just don't bother with them now.  All my friends
are English speakers, and that is probably the way it's gonna
stay til I leave (I have a dutch husband so it will probably be
a while before I leave...)
I know not all dutch people are horrible, but overall the
superior, I'm alright jack attitude get on my nerves.
razprblades
Nieuwkomer

Postby tpark » Wed Jan 09, 2008 9:53 pm

Ajax wrote:i like this account much more than the earlier one, especially the free beer part

Bier is niet te duur in Holland.  In Canada moet je betaal meer dan $12.00 (per 6 pack) voor bier.  Mijn vrouw en ik waren 3 weken in de zomer op vakantie in Europa gebleven. Twee weken bleven wij in Achterveld of Amersfoort.   Ik had meeste van de mensen vriendelijk gevonden.    Wij bleven bij het huis van Bertus, de oom van mijn vrouw;  Ik had wat bier gekocht en het was niet te duur.  Het kost misschien €7,00 (of zo als ik kan me herinneren) voor één krat bier van 24 flesjes.  Wanneer hadden haar famile voor een bezoek gekomen,  vaak dronk zij iets bier met ons.  

Samen drinken, samen delen weet je wel.  (of is dat "spelen?") :D
tpark
Lid

Country of residence: Canada

Next

Return to Dutch and Flemish culture