Modern leven in NL: Paradijs of Hel?

From zure haring en broodje kroket to frieten en pralines. From fietsen and Koninginnedag to schaatsen and de Gentse Feesten. Here, you can ask questions about anything related to the Dutch or Flemish culture or share your experience with others.
Quetzal
Retired moderator
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Dutch (Flanders)

Post by Quetzal » Thu Jan 10, 2008 8:40 pm

tpark wrote:
Ajax wrote:i like this account much more than the earlier one, especially the free beer part
Bier is niet te duur in Holland.  In Canada moet je betaal meer dan $12.00 (per 6 pack) voor bier betalen.  Mijn vrouw en ik waren 3 weken in de zomer op vakantie in Europa gebleven. Twee weken bleven wij in Achterveld of Amersfoort.   Ik had vond de meeste van de mensen vriendelijk gevonden.    Wij verbleven bij in het huis van Bertus, de oom van mijn vrouw;  Ik had wat bier gekocht en het was niet te duur.  Het kost misschien €7,00 (of zo als ik het kan me kan herinneren) voor één krat bier van 24 flesjes.  Wanneer hadden haar familie voor een  op bezoek gekomen kwam,  vaak  dronken zij vaak iets wat bier met ons.  

Samen drinken, samen delen weet je wel.  (of is dat "spelen?") :D
Hey tpark,

ik heb wat foutjes verbeterd. Blauw betekent een fout of fout gespeld woord, foute werkwoordsvorm, enz. Groen is een ontbrekend woord, en rood is een fout in de woordvolgorde. Je schrijft heel vlot!

tpark
Lid
Country of residence: Canada

Post by tpark » Thu Jan 10, 2008 11:41 pm

Quetzal wrote: Hey tpark,

ik heb wat foutjes verbeterd. Blauw betekent een fout of fout gespeld woord, foute werkwoordsvorm, enz. Groen is een ontbrekend woord, en rood is een fout in de woordvolgorde. Je schrijft heel vlot!
Veel bedankt - Ik vind het moeilijk in Nederlands te schrijven, en ik maak vreselijk veel fouten.  Ik probeer te leren, en wanneer zie ik wat soort van fouten had ik gemaakt,  is het de volgende keer (meer) makkelijker juist te schrijven. Ik hope dat ik beter Nederlands kunnen leren.

tpark
Lid
Country of residence: Canada

Re: The dutch are just pure rud

Post by tpark » Fri Jan 11, 2008 12:05 am

razprblades wrote:I am with sue all the way on this one.
The dutch are a very strange bunch of people.
They use the ruse of honesty as a reason to just
say what the hell they like.
Except for my late mother in law, I haven't found this to be the case.  Certainly there are people like this everywhere.
They cannot queue to save their lives
How are the queues different from other places?
There was a story in the Eindhovens Dagblad last
year (not I don't know where) but an older woman
fell off her bike and was lying on the ground 3 hours
later.  People, cycled, walked and drove by her.
Had she been left for another half hour she would
have most certainly died of shock.
This sums up my total experience of the dutch, so much
so that I just don't bother with them now.  All my friends
are English speakers, and that is probably the way it's gonna
stay til I leave (I have a dutch husband so it will probably be
a while before I leave...)
I know not all dutch people are horrible, but overall the
superior, I'm alright jack attitude get on my nerves.
Your experience has been very much different than mine.  I have never been to Eindhoven, so I don't know what the people are like there.   In the places I've been, the people have generally been friendly and helpful.

(Kik)vors
Lid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)

Re: The dutch are just pure rud

Post by (Kik)vors » Fri Jan 11, 2008 2:33 pm

tpark wrote:
There was a story in the Eindhovens Dagblad last
year (not I don't know where) but an older woman
fell off her bike and was lying on the ground 3 hours
later.  People, cycled, walked and drove by her.
Had she been left for another half hour she would
have most certainly died of shock.
This sums up my total experience of the dutch, so much
so that I just don't bother with them now.  All my friends
are English speakers, and that is probably the way it's gonna
stay til I leave (I have a dutch husband so it will probably be
a while before I leave...)
I know not all dutch people are horrible, but overall the
superior, I'm alright jack attitude get on my nerves.
Your experience has been very much different than mine.  I have never been to Eindhoven, so I don't know what the people are like there.   In the places I've been, the people have generally been friendly and helpful.
I've lived in Eindhoven for two years now (moved from Bergen op Zoom) and I don't share this experience either. People here aren't less nice than people from other cities I know people from. I was so shocked about the story that I even doubt it's true. But still, there are some bad neighborhoods in the city, but I think every city has those.
Ik kwaakte, kwaak en zal blijven kwaken.

Bieneke
Site Administrator
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English

Post by Bieneke » Fri Jan 11, 2008 5:06 pm

Hello Rpzorblade,

In another post, you wrote that you are looking to extend your network of non Dutchies and in your post "The Dutch are just pure rud" you wrote that you don't want to bother with Dutch people anymore. As this is a forum for people who are learning Dutch and where the people who are here to help you are precisely those you do not wish to be bothered with, you obviously did not come to the right place.

I realize this subforum invites you to share your opinion or experiences but I found your post rather offensive. There are many websites and forums for expats only, where, I am sure, you can blow off your steam. Please, check the links on http://www.dutchgrammar.com/en/?n=Links ... AndSociety.
Bieneke

Vicky
Superlid
Mother tongue: Kyrgyz
Second language: Russian
Third language: Dutch (Netherlands)
Fourth language: English (Great Britain)
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: een beetje Slowaaks

Re: Modern leven in NL: Paradijs of Hel?

Post by Vicky » Wed Aug 20, 2008 9:42 am

Hoi allemaal,
Wat ik hier lees klinkt een beetje vreemd. Ik woon nu sinds 8 augustus in Nederland. Ik ken op dit moment weinig mensen in mijn omgeving maar de mensen die heb ik al ontmoet zijn aardig en vriendlijk. Ook zijn ze dezelfde voor mijn dochter die nu in een basisschool zit. En ben ik gedurende al 10 jaren elk jaar in Nederland op vakantie geweest. Ik heb nog nooit echt onvriendelijke mensen ontmoet. Als jullie willen weten wat "rude" is dan moeten jullie naar de vormalige Sovjet Unie landen reizen. In mijn land de mensen zijn wel aardiger en vriendelijker met buitenlanders dan met hun landgenoten. Vooral als je naar de autoriteiten gaat dan tonen ze hun overmacht aan iedereen. Elk land heeft zijn voordelen en nadelen. In mijn land maken de mensen weinig een afspraak om hun kennissen, vrienden en de familie te bezoeken. Zijn ze altijd welkom bij elkaar en ook op de etentijd. Gelukkig is mijn partner vindt het ook fijn en onze vrienden zijn altijd welkom bij ons.
In ieder geval wens ik iedereen die hier komt om te wonen of op bezoek een fijne leven en gezellige tijd!
Groetjes,
Vicky

Post Reply