Studying

From zure haring en broodje kroket to frieten en pralines. From fietsen and Koninginnedag to schaatsen and de Gentse Feesten. Here, you can ask questions about anything related to the Dutch or Flemish culture or share your experience with others.
Post Reply
ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Studying

Post by ngonyama » Sat Apr 04, 2015 12:30 am

http://www.trouw.nl/tr/nl/4484/Foto/pho ... nten.dhtml

A good cartoon depicting the bizarre and inconsistent language policies of our beloved leaders.

Dolo
Superlid
Country of residence: Poland
Mother tongue: Polish
Third language: Dutch

Re: Studying

Post by Dolo » Sat Apr 04, 2015 8:59 am

Ik denk niet of ik begrijp het. Zij willen dat studenten goed Nederlands moeten kunnen spreken, lezen en schrijven maar wat is er met Engels aan de rechterkant?

Teodor
Superlid
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Dutch (Flanders)
Second language: Serbo-Croatian
Third language: French
Fourth language: English

Post by Teodor » Sat Apr 04, 2015 10:23 am

Dolo wrote:Ik denk niet dat ik het begrijp (of, misschien wat vlotter: Ik denk dat ik het niet begrijp/Ik weet niet of ik het begrijp). Zij willen dat studenten goed Nederlands moeten kunnen spreken, lezen en schrijven maar wat is er met Engels aan de rechterkant?
Ik interpreteerde het eerst als commentaar op de vreemde houding, waarbij men enerzijds klaagt dat jonge studenten hun Nederlands niet meer goed beheersen, maar anderzijds steeds vaker overstapt naar het Engels als onderwijstaal.
Maar bij nader inzien denk ik dat het eigenlijk een vrij domme grap is. De tekenaar denkt blijkbaar dat je, om goed Engels te leren, geen Nederlands moet kennen. Dat klopt volgens mij niet: iemand die niet geleerd heeft hoe de grammatica van zijn eigen taal in elkaar steekt en bv. het verschil niet kent tussen ondergeschikte en nevengeschikte zinnen of tussen een lijdend voorwerp en een meewerkend voorwerp, zal het ook moeilijker hebben om de grammatica van een andere taal te doorgronden. En wie geleerd heeft dat je best slordig mag zijn met je Nederlands, zal die houding misschien ook overdragen op het Engels.
(Dat eerste is trouwens een van de redenen waarom ik het onderwijs van het Latijn - of een andere taal met naamvallen, zoals het Russisch - blijf verdedigen: je leert er op vrij heldere wijze omgaan met de grammaticale categorieën van de Indo-Europese talen.)

BrutallyFrank
Global moderator
Country of residence: Netherlands

Post by BrutallyFrank » Sat Apr 04, 2015 11:07 am

Mijn interpretatie is dat het een soort parodie is op de driedubbele spagaat die je in Nederlands beleid zo vaak tegenkomt. Hier houdt het in dat men verwacht dat iedereen goed Nederlands moet kunnen lezen en schrijven, terwijl men qua onderwijstaal het Engels handhaaft. Zinloos beleid ...
"Moenie worrie nie, alles sal reg kom" (maar hy het nie gesê wanneer nie!)

Image

Dolo
Superlid
Country of residence: Poland
Mother tongue: Polish
Third language: Dutch

Post by Dolo » Sat Apr 04, 2015 11:34 am

Er was een artikel in De Telegraaf waarin het stond dat als studenten kunnen geen goed Nederlands na hun eerste jaar op een universiteit gebruiken, ze moeten hun bestudering tegenhouden. Maar dacht ik dat past allen buitenlanders toe.

ngonyama
Superlid

Post by ngonyama » Sat Apr 04, 2015 7:58 pm

Het probleem is Dolo dat veel Nederlanders -onze regering voorop- heel graag Engelse woorden gebruiken om zichzelf interessant te maken en zelfs in het tertiaire onderwijs alles maar in het Engels willen doen omdat dat 'beter' zou zijn.

Tegelijkertijd eisen ze wel van buitenlanders dat ze vlekkeloos Nederlands moeten leren spreken. Ze gebruiken zelfs de wet om ze daartoe te dwingen, want dat is een handig middel om mensen buiten onze grenzen te houden. (Maar dat is natuurlijk offcieel niet de reden...)

Maar zelf spreken ze 'geïmproved' Nederlands met om het andere woord wéér een overbodig Engels leenwoord... En als je daar iets van zegt, word je voor 'purist' uitgescholden of desnoods wordt er gesuggereerd dat je wel NSB-sympathieën gehad zult hebben.

Gelukkig zijn er ook mensen die daar iets tegen proberen te doen.

Zie bijvoorbeeld:

http://www.stichtingnederlands.nl/woordenlijst/c.htm

Teodor
Superlid
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Dutch (Flanders)
Second language: Serbo-Croatian
Third language: French
Fourth language: English

Post by Teodor » Sat Apr 04, 2015 10:27 pm

ngonyama wrote:Het probleem is Dolo dat veel Nederlanders -onze regering voorop- heel graag Engelse woorden gebruiken om zichzelf interessant te maken en zelfs in het tertiaire onderwijs alles maar in het Engels willen doen omdat dat 'beter' zou zijn.
Als het alleen nog maar het tertiaire onderwijs was... De tweetalige scholen schieten als paddestoelen uit de grond, en sommige politici (bv. in Amsterdam) pleiten ervoor dit te veralgemenen. En ik denk dat ik niet te alarmistisch ben wanneer ik dat beschouw als een voorbode van bijna geheel Engelstalig onderwijs, want waarom zou je kinderen lastig vallen met het aanleren van bv. wiskundige termen in het Nederlands als het hoger onderwijs toch in het Engels kan en het Nederlands toch maar een huis-, tuin- en keukentaaltje is.

Een heel zorgwekkende evolutie...
Maar zelf spreken ze 'geïmproved' Nederlands met om het andere woord wéér een overbodig Engels leenwoord... En als je daar iets van zegt, word je voor 'purist' uitgescholden of desnoods wordt er gesuggereerd dat je wel NSB-sympathieën gehad zult hebben.
Ter informatie voor Dolo: de NSB was een extreem-rechtse partij die tijdens de Tweede Wereldoorlog met de Duitsers heeft gecollaboreerd.
Gelukkig zijn er ook mensen die daar iets tegen proberen te doen.
Mijn droomscenario zou zijn dat we als maatschappij zouden beslissen om die verwaande kwasten stelselmatig uit te lachen wanneer ze onnodig Engels beginnen te wauwelen. Maar het zal allicht maar een droom blijven...

ngonyama
Superlid

Post by ngonyama » Sun Apr 05, 2015 4:05 am

Mijn dank Teodor. Ik ben blij dat ik niet de enige roepende in de woestijn ben. Ik denk niet dat het een droom hoeft te blijven. Als de sprekers van talen als Gàidhlig met 58 duizend sprekers nog maar op hun strepen kunnen gaan staan tegen het machtige Engels moet het voor Nederlands ook mogelijk zijn. Het vereist wel dat mensen eens wakker worden. Die politici waar je het over hebt willen namelijk hun belastinggeld gebruiken om de betaler ervan te onderdrukken. Want dat is namelijk wat je doet als je iemands taal verbant naar huis, tuin en keuken. Je maakt ze tot tweederangsburgers in eigen land.

Post Reply