Een hoekje voor absolute beginners. Hier schrijf je alleen eenvoudige zinnen en over eenvoudige onderwerpen / A corner for absolute beginners. Here, you only write simple phrases and about simple topics.
by Marco » April 18th, 2009, 3:44 pm
Sullivan wrote:Door het internet. Dat doe ik af en toe ook door http://www.nederland.fm. Daar vind je ongeveer 50 radiozenders. Wat een leuke avond zeg - in de slaapkamer jumpen terwijl 538 Jumpstyle de hits draait! 
(Ja, ik quote een oude post, maar...) Persoonlijk vind ik Radio 538 een verschrikkelijke zender - veel te druk en geaimed (ge-aimed, misschien helpt dat met het ontcijferen van het werkwoord) op een wat jonger publiek. Dan luister ik liever naar Q-Music of Radio Veronica. Dit zijn lang niet zulke intellectuele zenders als bijvoorbeeld Radio 1, en ze hebben ook niet zo heel veel praatmomenten, maar ik vind wel dat ze leuke muziek afwisselen met grappige programmaatjes.
-

Marco
- Moedertaalspreker (native speaker)
-
- Country of residence: Netherlands
- Mother tongue: Dutch (Netherlands)
-
Re: Dialect praten
Sponsor
Do not like ads? Register for free and view this forum without ads.
-
Sponsor
-
by BrutallyFrank » April 18th, 2009, 4:08 pm
"ge-aimed"? Waarom niet gewoon 'gericht'? Richten is tenslotte precies hetzelfde als 'to aim'. Of begin ik oud te worden? 
"Moe nie worrie nie, alles sal reg kom" (maar hy het nie geseg wanneer nie!)
-

BrutallyFrank
-
- Second language: English
-
by Marco » April 19th, 2009, 1:20 pm
Nee, ik vrees dat ik inmiddels zolang Engels studeer dat ik het soms makkelijker vind om Engelse termen te gebruiken dan om te moeten graven in m'n geheugen naar het Nederlandse woord. 
-

Marco
-
-
by Grytolle » April 19th, 2009, 1:34 pm
Wordt trouwens ge-aimd gespeld
-
Grytolle
- Superlid
-
- Country of residence: Belgium
- Mother tongue: Swedish
- Second language: English
-
by Jazzy » April 27th, 2009, 10:43 am
ktresik wrote:Ik vind zo leuk om de Nederlandse taal te oefenen. Maar soms heb ik moeite met luisteren als mensen die mijn omheen zitten dialect praten. Ze praten door elkaar zo snel en zo hard. Ik begrijp bijna niet wat ze zeggen. Het is heel lastig, ik wil ook graag weten wat er helemaal over gaat. Maar als ik vraag, leggen ze mij uit zo kort...en natuurlijk ben ik helemaal niet tevreden. 
Vervelend hè, dat het Nederlands zoveel dialecten heeft! Maar geloof me, het ligt niet aan jou  Wanneer Nederlanders uit het noorden naar het zuiden gaan, vinden ze het vaak ook moeilijk om die mensen te verstaan (en andersom). Dat vind ik eigenlijk wel grappig, want Nederland is maar zo klein! 
Op Rusland krijgt het brein geen vat, zij gaat gewone norm te boven: zij meet zich met een eigen lat. In Rusland kan men slechts geloven. ~ Tjoettsjev
-

Jazzy
- Waardevol lid
-
-
Return to Beginnershoekje