hoi

Een hoekje voor absolute beginners. Hier schrijf je alleen eenvoudige zinnen en over eenvoudige onderwerpen / A corner for absolute beginners. Here, you only write simple phrases and about simple topics.
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Post Reply
Nineor
Waardevol lid
Mother tongue: Norwegian
Second language: English

hoi

Post by Nineor » Sat Jan 01, 2011 7:11 pm

Ik verveel mij, zo ik denkte dat ik iets kon schriven te oefenen mijn Nedelands (ik neem an dat het ganz slecht is)

* Hmm, I got a feeling rehearse should be last, but I cant remember how to change it right :p

als ik studente ben, lees ik somme dagen veel Nederlands, maar dan kom veel dagen dat ik nooit les of schif, en dan vergeet ik "al" dat ik kan (of so lekt het)

Ik hoop dat jullie een goed ouderjaarsavond had! Moet het volgenda jaar goed worden voor alle!

Joke
Retired moderator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch (in progress...)

Re: hoi

Post by Joke » Sat Jan 01, 2011 7:26 pm

Nineor wrote:Ik verveel mij, dus ik dacht dat ik iets kon schrijven om mijn Nedelands te oefenen (ik neem aan dat het heel slecht is)

* Hmm, I got a feeling rehearse should be last, but I cant remember how to change it right :p
Niet zo slecht! Ik begrijp het goed, je maakt vooral veel fouten in de spelling. En je hebt gelijk, te oefenen moet aan het eind van de zin.
Omdat ik studente ben, lees ik sommige dagen veel Nederlands, maar dan komen er veel dagen dat ik nooit lees of schrijf, en dan vergeet ik "alles" wat ik kan (of zo lijkt het)

Ik hoop dat jullie een goede ouderjaarsavond hadden! Moge* het volgende jaar goed worden voor iedereen!
Dank je wel!
Ik wens jou ook een gelukkig 2011!

*This is a rather complex and very uncommon construction (a so called subjunctive). I suggest you don't worry about it until you're really advanced. In the mean time, you'd better write something like this:
Ik hoop dat het volgende jaar goed wordt voor iedereen.

Joke

Nineor
Waardevol lid

Post by Nineor » Sat Jan 01, 2011 8:38 pm

bedankt

hehe, ja, minj .grammar. is alltij slecht geweest :p Ik had Duits op school dire jaaren lang, en dan had ik ook veel fouten :p en ik herinnert bijna nooit :o , als ik het sinds dan nooit .used. heb

En een vraag: varom leekt het dat de mensen in Belgie alltijd"U" zeggen, maar in Nederland is het meer "je"/"jij"?

Quetzal
Retired moderator
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Dutch (Flanders)

Post by Quetzal » Sat Jan 01, 2011 8:44 pm

Nineor wrote:
En een vraag: waarom lijkt het dat de mensen in België altijd "U" zeggen, maar in Nederland is het meer "je"/"jij"?
We (= Belgen) zeggen vaak "gij" in plaats van "jij". Maar "gij" is identiek aan "u" als het een lijdend voorwerp is, na een voorzetsel, of bij het bezittelijk voornaamwoord:

"Gij ziet mij" (gij als onderwerp)

"Ik zie u" (gij als lijdend voorwerp)

"Dit is voor u" (gij na een voorzetsel)

"Uw idee" (bezittelijk voornaamwoord van "gij")

Daarom lijkt het alsof we veel "u" gebruiken, maar eigenlijk is het dus "gij". :)

Nineor
Waardevol lid

Post by Nineor » Sun Jan 02, 2011 11:35 am

ah

looks like I have to brush up on my general grammar skills... maar ik denk dat ik begijp het

nu moet ik wat ontbijt . ... ja, ik weet, het is laat, ik ben lui ...

EetSmakelijk
Retired moderator
Country of residence: Canada
Mother tongue: English (Canada)
Second language: French
Third language: Dutch

Post by EetSmakelijk » Thu Jan 20, 2011 5:09 am

I agree with Joke that the subjunctive is something to leave for later, but once you are ready for it, please don't forget about it.
Lang leve de aanvoegende wijs! :P Sorry couldn't help that. I'm an advocate of the subjunctive since it is also being slowly lost in English.
Groetjes en veel succes met Nederlands leren!
ES, S'je, Saartje, of EetSmakelijk
:P
Mijn Esnips account is:
http://www.esnips.com/web/EetSmakelijksDutchStuff

Post Reply