Een hoekje voor absolute beginners. Hier schrijf je alleen eenvoudige zinnen en over eenvoudige onderwerpen / A corner for absolute beginners. Here, you only write simple phrases and about simple topics.
by fabriciocarraro » September 23rd, 2011, 6:19 pm
Hallo allemaal! =) Vandaag, ga ik een beetje over me en mijn hobby's vertellen. Mijn grootste passie (behalve mijn vrouw =P) is het voetbal. Ik ben Braziliaans, en mijn ploeg is de "São Paulo F.C.", waar spelers als Kaká, Luis Fabiano, Cicinho en Rogério Ceni waren "geboren". De laatste wedstrijd wanneer in het stadion was ik, was in deze maand, op de 1000e wedstrijd van Rogério Ceni voor São Paulo. Het was geweldig! Ik ook hou van cinema! Me en mijn vrouw altijd naar de bioscoop gaan. Ik ben, voor het Nederlands studeren, Nederlandse filmen aan het kijken. Zover, mijn favorite is "Komt Een Vrouw Bij de Dokter", en heb ik ook het boek gelezen (in het Portugees). Een ander ding, is dat schrijf ik met sommige vrienden voor een blog over TV-series, als "Game of Thrones", "Two and a Half Men", "The Big Bang Theory", "Supernatural", "Grey's Anatomy", "Dexter", "Californication", etc, ook in het Portugees. Het adres is http://seriesnoonibus.com.br/ . =) Bij de blog, hebben we een podcast, waar praten we over die TV-series. Ik heb ook een andere podcast, waar help ik brazilianen om Russisch te leren. Ik spreek Russisch want mijn vrouw is uit Rusland, en als hou ik van talen leren (ik spreek Portugees, Engels, Spaans, Italiaans, en leer ik nu Nederlands en Russisch) besloot ik haar taal te leren. Het is HEEL moeilijk, leer ik het al voor 2 jaar, maar ben ik nog op intermediair niveau. Nou, deze zijn mijn hobby's! Alstublieft, vergeef me over mijn fouten, leer ik Nederlands voor juist sommige maanden. Dank jullie wel! =)
-
fabriciocarraro
- Waardevol lid
-
- Country of residence: Brazil
- Mother tongue: Portuguese (Brazil)
- Second language: English (United States)
-
Mijn hobby's
Sponsor
Do not like ads? Register for free and view this forum without ads.
-
Sponsor
-
by Joke » September 23rd, 2011, 7:53 pm
fabriciocarraro wrote:Hallo allemaal! =) Vandaag , ga ik een beetje over me zelf en mijn hobby's vertellen. Mijn grootste passie (behalve mijn vrouw =P) is (het ) voetbal. Ik ben Braziliaans, en mijn ploeg is de "São Paulo F.C.", waar spelers als Kaká, Luis Fabiano, Cicinho en Rogério Ceni waren zijn "geboren". De laatste wedstrijd wanneer waarbij ik in het stadion was ik, was in deze maand, op bij de 1000e wedstrijd van Rogério Ceni voor São Paulo. Het was geweldig! Ik ook hou ook van cinema films! Me en m Mijn vrouw en ik gaan altijd naar de bioscoop gaan. Ik ben, voor het Nederlands studeren (om Nederlands te studeren), Nederlandse film s aan het kijken. Zover Tot nu toe, is mijn favori ete film is "Komt Een Vrouw Bij de Dokter", en ik heb ik ook het boek gelezen (in het Portugees). Een ander ding , (Iets anders) is dat schrijf ik met sommige een paar vrienden schrijf voor een blog over TV-series, als "Game of Thrones", "Two and a Half Men", "The Big Bang Theory", "Supernatural", "Grey's Anatomy", "Dexter", "Californication", etc, ook in het Portugees. Het adres is http://seriesnoonibus.com.br/ . =) Bij de blog , hebben we een podcast, waar we praten we over die TV-series. Ik heb ook een andere podcast, waar help ik Brazilianen help om Russisch te leren. Ik spreek Russisch want mijn vrouw is komt uit Rusland, en als omdat ik hou ik van talen leren (ik spreek Portugees, Engels, Spaans, Italiaans, en ik leer ik nu Nederlands en Russisch) besloot ik haar taal te leren. Het is HEEL moeilijk, ik leer ik het al voor 2 jaar, maar ik ben ik nog op intermediair (gemiddeld) niveau. Nou, dit zijn mijn hobby's! Alstublieft, vergeef me over mijn fouten, ik leer ik Nederlands voor juist sommige pas een paar maanden. Dank jullie wel! =)
Ik ben het helemaal met je eens dat Russisch een moeilijke taal is.  Ik leer het nu al 2,5 jaar, maar ik vind mezelf nog steeds een beginner... Ik begrijp nu waarom je Russisch leert, maar waarom leer je Nederlands? Je Nederlands gaat al heel goed. Let vooral op de woordvolgorde (in rood). Na en of maar komt geen inversie: Ik spreek Portugees en ik leer Nederlands. (niet ... en leer ik ...) Ik leer het al 2 jaar, maar ik spreek het nog niet goed. (niet ... maar spreek ik... ) Als je nog vragen hebt over mijn correcties, mag je ze natuurlijk altijd stellen. Groetjes, Joke
-

Joke
- Native speaker & global moderator
-
- Country of residence: Netherlands
- Mother tongue: Dutch (Netherlands)
- Second language: English
-
by fabriciocarraro » September 28th, 2011, 6:28 pm
Daaaaaank je wel, Joke! =)
Ik leer Nederlands want talen leren is mijn hobby, als zei ik. =) Waarom Nederlands? Ik ben vorig jaar in Amsterdam geweest, en sindsdien ben ik verliefd! Misschien ga ik in de toekomst in Amsterdam wonen.
Maar ik heb en vraag. Wanneer moet ik een inversie doen? Nu ik weet (of "weet ik"?) dat na en een maar komt geen inversie, maar wanneer er komt?
Dank weer!
-
fabriciocarraro
- Waardevol lid
-
-
by ngonyama » September 29th, 2011, 4:31 am
Nu ik weet dat er ... [1] Nu weet ik dat er ... [2] Dat kan allebei, maar het is niet hetzelfde. In [1] is nu een conjunctie (voegwoord), in [2] is het een adverb (bijwoord) en de rest van de zin zal daarom anders zijn: [1] Nu ik weet dat er geen koffie is, ga ik naar de winkel [2] Nu weet ik dat er geen koffie is. In [1] voegt "nu" de zinnen "ik weet dat er geen koffie is" en "ik ga naar de winkel" bij elkaar. Nu is dus een voegwoord. In [2] is "nu" een bijwoord dat de huidige tijd aangeeft: nu, niet gisteren of morgen. De inversie van "ga ik" in [1] en "weet ik" komen allebei van het feit dat er iets aan het begin van het verhaal gezet is dat normaal later komt. Dat doe je om de nadruk op dat eerste deel te leggen. De normale (niet benadrukte) volgorde zou zijn: [1] Ik ga naar de winkel, nu ik weet dat er geen koffie is. [2] Ik weet nu dat er geen koffie is. Het voegwoord "nu" zelf veroorzaakt dus geen inversie, maar het maakt de bijzin wel afhankelijk en daardoor komt "weet" achteraan de bijzin te staan als er andere woorden toegevoegd worden: [1b] Ik ga naar de winkel, nu ik dat allemaal weet. In alle zinnen komt "is" ook aan het einde omdat "er geen koffie is" een afhankelijke bijzin is. Je kunt dus zeggen dat "dat" wel inversie veroorzaakt. (sorry dat was dus onzin: inversie en de syntaxis in een bijzin zijn twee verschillende dingen.  )
-
ngonyama
- Moedertaalspreker (native speaker)
-
- Country of residence: United States
by fabriciocarraro » September 30th, 2011, 6:04 pm
Dank je wel, ngonyama! Nu begreep ik het (correct? =P).
-
fabriciocarraro
- Waardevol lid
-
-
by Joke » September 30th, 2011, 6:35 pm
Correct!
-

Joke
- Native speaker & global moderator
-
- Country of residence: Netherlands
-
by fabriciocarraro » September 30th, 2011, 7:36 pm
Geweldig =)
-
fabriciocarraro
- Waardevol lid
-
-
Return to Beginnershoekje