RSS RSS   Frequently Asked Questions FAQ   Kwebbelhoekje Chat   View the advanced search options Search   Register Register   Login Login   Exercise Exercise
  Change font size Print view It is currently May 25th, 2013, 7:05 am    

Staatsexamen (zinnen af maken)

Als je al wat beter Nederlands kunt schrijven, dan is dit jouw hoekje. Een gevorderde kan bijvoorbeeld: 1. langere (complexe) zinnen maken, 2. werkwoorden in diverse tijden vervoegen en 3. over moeilijkere onderwerpen schrijven.
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506

Postby iman » June 4th, 2007, 5:32 pm

hoi....,
Ik heb de zinnen  voor huiswerk gekregen .
Ik weet niet zeker als het goed is . kun  iemand naar het kijken
Voor de tweede zin ik begrijp niet wat de zin beteken.

badankttttttttttt.

1- De consumentenbond heeft een onderzoek gedaan naar de kwaliteit van    videorecorders.Hieruit is gebleken dat (er negatieve mening voor de kwaliteit van videorecorder zijn)
2- Dit bedrijf heeft enorme financiele problemen . Als gevolg daarvan ( ???)

3-  Om het contact tussen het personeel van de verschillende afdelingen te verbeteren, (Worden er nieuwe vacturen gemaakt)

4- Als (hij beter werkt ) . Was hij waarschijnlijk nooit ontslagen.

5- Terwijl ( er veel bewaking dienst waren ), werd de bank toch beroofd. Hoe dat kon, is nog een raadsel.

6- Het gaat nog steeds goed met dat bedrijf , ondanks het feit ( dat de manger veel fouten met management heeft gemaakt )

7- De muziekschool in deze stad is veel te klein voor alle activiteiten. (De school vroeg de gemeente om een nieuwe gebouw te bouwen ). Volgende maand wordt dit besproken in de gemeenteraad.

8- Peter heeft een nieuwe huurwoning aangeboden gekregen.(Morgen gaat hij om het huis te zien.) Als het aangeboden huis niet aan die eis voldoet, zal hij het aanbod niet aannemen.
Nederland is een mooie land  maar heeft een moeilijke taal
iman
Lid

Mother tongue: English

Sponsor

Do not like ads? Register for free and view this forum without ads.
Sponsor

Re: Staatsexamen (zinnen af maken)

Postby Bieneke » June 5th, 2007, 10:02 pm

iman wrote:hoi....,
Ik heb de zinnen  voor als huiswerk gekregen .
Ik weet niet zeker als of het goed is . kun Kan  iemand naar het ernaar kijken?
Voor de tweede zin ik begrijp niet wat de zin beteken

bedankttttttttttt.

De laatste zin was vrij ingewikkeld. Ik zou het zo schrijven:

Van de tweede zin begrijp ik de betekenis niet.
De tweede zin begrijp ik niet.

iman wrote:1- De consumentenbond heeft een onderzoek gedaan naar de kwaliteit van    videorecorders. Hieruit is gebleken dat (er negatieve mening voor de kwaliteit van videorecorder zijn)

Hieruit is gebleken dat er negatief wordt gedacht over de kwaliteit van videorecorders.

Echter, dit is eerder de uitkomst (resultaat) van een marktonderzoek (niet van een onderzoek naar de kwaliteit).

Kun je ook een uitkomst bedenken die iets zegt over de kwaliteit van de videorecorders?  Misschien zijn de meeste videorecorders van hoge kwaliteit. Of misschien juist van lage kwaliteit. Misschien zijn er grote verschillen in kwaliteit tussen de verschillende videorecorders.

iman wrote: 2- Dit bedrijf heeft enorme financiele problemen . Als gevolg daarvan ( ???)

Als gevolg daarvan...

.. zullen er mensen ontslagen worden.
...is de prijs van de aandelen gedaald.

iman wrote:3-  Om het contact tussen het personeel van de verschillende afdelingen te verbeteren, (Worden er nieuwe vacturen gemaakt)

De woordvolgorde was perfect. De inhoud begreep ik niet zo goed.

Bedoelde je 'vacatures'? Dit betekent dat het bedrijf meer personeel gaat aanwerven.

Je moet iets bedenken wat het contact tussen het personeel verbetert. Ik denk eerder aan werkgroepen, gezamenlijke activiteiten en projecten, een gezellige kantine of een groot personeelsfeest.

iman wrote:4- Als (hij beter had gewerkt ), was hij waarschijnlijk nooit ontslagen.

5- Terwijl ( er veel bewakingsagenten dienst waren hadden ), werd de bank toch beroofd. Hoe dat kon, is nog een raadsel.

Alternatieven:

Terwijl er veel bewakingsagenten aan het werk waren...
Terwijl er veel bewakingsagenten aanwezig waren...

iman wrote:6- Het gaat nog steeds goed met dat bedrijf , ondanks het feit ( dat de manager veel fouten met in het management heeft gemaakt )

7- De muziekschool in deze stad is veel te klein voor alle activiteiten. (De school vroeg de gemeente om een nieuwe gebouw te bouwen ). Volgende maand wordt dit besproken in de gemeenteraad.

8- Peter heeft een nieuwe huurwoning aangeboden gekregen.(Morgen gaat hij om het huis te zien.) Als het aangeboden huis niet aan die eis voldoet, zal hij het aanbod niet aannemen.

Alternatieven:

Morgen gaat hij erheen om het huis te zien.
Morgen gaat hij het huis bekijken.
Morgen ziet hij het huis.
Bieneke
Bieneke
Site Administrator

Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English

Postby singerin » June 9th, 2007, 9:56 pm

iman
Hoi. Succes met je staatsexamen. Volgende week ga ik het staatsexamen afleggen. Ga je programma  één of twee doen?

Als gevolg daarvan (hieruit is gebleken) means as  result

De korte opdrachten ( korte zinnen zijn heel lastig). Ze zijn moeilijker dan lange opdrachten. Persoonlik vind ik het onderdeel luisteren heel moeilijk.

Good luck with you your exam. I'm going to take the state exam next week.  Short assignments( short sentences) are more difficult then the long ones. I personally find listening very difficult.
singerin
Waardevol lid

Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Russian
Second language: English

Postby Quetzal » June 9th, 2007, 10:02 pm

singerin wrote:iman
Hoi. Succes met je staatsexamen. Volgende week ga ik het staatsexamen afleggen. Ga je programma  één of twee doen?

Als gevolg daarvan (hieruit is gebleken) means as  result

De korte opdrachten ( korte zinnen zijn heel lastig). Ze zijn moeilijker dan lange opdrachten. Persoonlik Persoonlijk vind ik het onderdeel luisteren heel moeilijk.

Good luck with you your exam. I'm going to take the state exam next week.  Short assignments( short sentences) are more difficult then the long ones. I personally find listening very difficult.

Ik vind luisterproeven ook altijd moeilijk, vooral omdat de vragen vaak dubbelzinnig zijn. Hopelijk is dat hier niet het geval.

I always think listening comprehension tests are hard too, especially because the questions are often ambiguous. Hopefully that won't be the case here.
Quetzal
Native speaker & global moderator

Country of residence: Belgium
Mother tongue: Dutch (Flanders)

Return to Hoekje voor gevorderden