Kan je me helpen - les 134 oefening 36

Als je al wat beter Nederlands kunt schrijven, dan is dit jouw hoekje. Een gevorderde kan bijvoorbeeld: 1. langere (complexe) zinnen maken, 2. werkwoorden in diverse tijden vervoegen en 3. over moeilijkere onderwerpen schrijven.
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Post Reply
Shazzy
Superlid
Country of residence: United Kingdom
Mother tongue: English
Second language: Dutch

Kan je me helpen - les 134 oefening 36

Post by Shazzy » Fri Jan 10, 2014 11:38 pm

Hoi
Wat denk je van deze oefening? Ik heb de tekst goed gelezen en ik heb veel fouten gevonden. Misschien wil je meer foutjes vinden. Ik denk dat mijn Nederlandse schrijven veel beter is maar wat denk je? :D

Lees de situaties. Welk advies geef je?

Je kunt een advies zo beginnen:
• Als ik jou was, zou ik….. Als ik jou was, zou ik andere kleren aantrekken.
• Je kunt beter….. Je kunt beter andere kleren aantrekken
• Ik zou…. Ik zou andere kleren aantrekken.

Situatie 1

Erik is een leuke vent. Hij volgt de mode en heeft altijd moderne kleren aan. Hij heeft werk gevonden in een herenmodezaak. Maandag gaat hij beginnen. Zaterdag gaat hij er vast een kijkje nemen. Het is een mooie sjieke zaak. Maar ze verkopen heel andere kleren dan Erik leuk vindt. De verkopers lopen allemaal in donkere pakken en saaie overhemden met een stropdas. Erik heeft echt geen zin om zich ook zo te kleden. Welk advies geef je Erik.

Als ik jou was, zou ik de vacature nemen. Het is belandrijk om gelukkig met je baan te zijn, maar je hoeft niet graag wat je verkoopt. De belangrijkste ding is goed op doen bij je werk.

Vraag

Is het beter te zeggen: maar je hoeft niet graag wat je verkoopt.
Is het ook beter te zeggen: De belangrijkste ding is goed work om te doen

Situatie 2

Tessa is een mooie, jonge meid. Ze draagt het liefst korte rokken met superkorte truitjes. Ze gebruikt veel make-up en parfum. Ze voelt ze zich goed. Ze heeft een stageplek gevonden in een advocatenkantoor. Haar stagebegeleider heeft gezegd dat ze haar kleding moet aanpassen aan haar stageplek. Tessa begrijpt eigenlijk niet wat daarmee bedoeld wordt, Welk advies geef je Tessa?

Je kunt beter andere kleren aantrekken. Je korte rokken zijn mooi maar niet geschikt voor dit kantoor. Heb je lange rokken of slimme broeken? Het is ook beter een overhemd te dragen. Je make-up en parfum is leuk maar het is beter dat je minder in het kantoor gebruiken.

Situatie 3

Sander werkt bij een bakker waar hij ook zelf brood moet bakken. Het is daar altijd erg warm. Sander zweet ontzettend. Na een paar uur ruik je dat in de hele winkel. Sander weet het wel maar ja, hij is druk aan het werk. Hij kan het ook niet helpen. Het is er ook zo warm. Welk advies geef je Sander?

Als ik jou was zou ik de ramen openen. Dus, kan ik de deur tussen de bakkerij en de winkel sluiten. Als ik nog te warm zijn vraag ik mijn baas of ik een ventilator mag hebben.

Bedankt
Shazzy :D

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Re: Kan je me helpen - les 134 oefening 36

Post by ngonyama » Sat Jan 11, 2014 6:55 am

Shazzy wrote:Hoi
Wat denk je van deze oefening? Ik heb de tekst goed gelezen en ik heb veel fouten gevonden. Misschien wil je meer foutjes vinden. Ik denk dat mijn Nederlandse schrijvenschrijfvaardigheid veel beter is maar wat denk je? :D

Lees de situaties. Welk advies geef je?

Je kunt een advies zo beginnen:
• Als ik jou was, zou ik….. Als ik jou was, zou ik andere kleren aantrekken.
• Je kunt beter….. Je kunt beter andere kleren aantrekken
• Ik zou…. Ik zou andere kleren aantrekken.

Situatie 1

Erik is een leuke vent. Hij volgt de mode en heeft altijd moderne kleren aan. Hij heeft werk gevonden in een herenmodezaak. Maandag gaat hij beginnen. Zaterdag gaat hij er vast een kijkje nemen. Het is een mooie sjieke zaak. Maar ze verkopen heel andere kleren dan Erik leuk vindt. De verkopers lopen allemaal in donkere pakken en saaie overhemden met een stropdas. Erik heeft echt geen zin om zich ook zo te kleden. Welk advies geef je Erik.

Als ik jou was, zou ik de vacature nemen. Het is belandrijkbelangrijk om gelukkig met je baan te zijn, maar je hoeft niet graag wat je verkoopt leuk te vinden. DeHet belangrijkste [ding] is goed op doen bij je werk te doen.

Vraag

Is het beter te zeggen: maar je hoeft niet graag wat je verkoopt.
Is het ook beter te zeggen: De belangrijkste ding is goed work om te doen

neither is a good sentence
Situatie 2

Tessa is een mooie, jonge meid. Ze draagt het liefst korte rokken met superkorte truitjes. Ze gebruikt veel make-up en parfum. Ze voelt ze zich goed. Ze heeft een stageplek gevonden in een advocatenkantoor. Haar stagebegeleider heeft gezegd dat ze haar kleding moet aanpassen aan haar stageplek. Tessa begrijpt eigenlijk niet wat daarmee bedoeld wordt, Welk advies geef je Tessa?

Je kunt beter andere kleren aantrekken. Je korte rokken zijn mooi maar niet geschikt voor dit kantoor. Heb je lange rokken of slimme broeken ehm, clever pants? nauwe broeken maybe? Het is ook beter een overhemd te dragen. Je make-up en parfum is leuk maar het is beter dat je er wat minder van gebruikt in het kantoor.

Situatie 3

Sander werkt bij een bakker waar hij ook zelf brood moet bakken. Het is daar altijd erg warm. Sander zweet ontzettend. Na een paar uur ruik je dat in de hele winkel. Sander weet het wel maar ja, hij is druk aan het werk. Hij kan het ook niet helpen. Het is er ook zo warm. Welk advies geef je Sander?

Als ik jou was zou ik de ramen openen. Dus, Dan? kan ik de deur tussen de bakkerij en de winkel sluiten. Als ik het nog te warm zijnheb vraag ik mijn baas of ik een ventilator mag hebben.

Bedankt
Shazzy :D

Post Reply