Kan je me helpen? Les 136 oefening 12

Als je al wat beter Nederlands kunt schrijven, dan is dit jouw hoekje. Een gevorderde kan bijvoorbeeld: 1. langere (complexe) zinnen maken, 2. werkwoorden in diverse tijden vervoegen en 3. over moeilijkere onderwerpen schrijven.
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Post Reply
Shazzy
Superlid
Country of residence: United Kingdom
Mother tongue: English
Second language: Dutch

Kan je me helpen? Les 136 oefening 12

Post by Shazzy » Mon Jan 20, 2014 8:28 pm

Hoi
Hier is een andere oefening. Dit was een beetje moeilijk. Ik hoop het goed Nederands is. :D

Les 136
Oefening 12
Je wilt stage lopen of gaan werken in de horeca. Je docent vraagt je om een stukje voor je medestudenten te schrijven over fooien. Schrijf een tekst van vijftien regels.
Bedenk ook een titel voor je tekst.

• Beschrijf het verschil tussen twee systemen.

Systeem 1 Systeem 2
Lager salaris hoger salaris
Zeven procent zelf houden fooi afdragen (aan de baas geven)
• Noem van beide systemen een voordeel en een nadeel.
• Welk systeem vind jij het beste en waarom?
Controleer je tekst
• Heeft je de twee systemen duidelijk beschreven?
• Heb je van beide systemen een voordeel en een nadeel genoemd?
• Heb je duidelijk jouw mening gegeven?

Fooien goed of slecht?
In deze stage kun je van systemen kiezen. In systeem 1 heb je een lager salaris en ook krijg je zeven porcent zelf in fooien houden. In systeem 2 heb je een hoger salaris maar geen fooien. Alle fooien moet je aan de baas geven.
Het voordeel van systeem 1 is hoewel je een lager salaris krijgt, kan je ook veel fooien verdienen. Op een goede dag verdien je veel maar op een slechte dag niet zoveel. Ik denk dat tijdens een week systeem 1 is beter omdat ik meestal naar huis met ongeveer vijftig euro per dag ga. Dit is €250 per week. Ik denk dat dit meer dan een hoger salaris is.
In systeem 2 kan je een hogher salaris krijgen maar alle fooien hoefd naar de baas te gaan. Volgens mij is dit systeem niet zo goed omdat alle fooien naar de bass gaat. Dat is niet zo goed voor de werknemers. Ik denk dat de baas is blij met dit systeem omdat hij veel geld krijgt en doet niks. De werknemer doet alle werk voor hem.
Ik denk dat de beste systeem voor de werknemer, nummer een is omdat veel mensen vrijgevig met fooien zijn.

Krullebol
Nieuwkomer
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English

Re: Kan je me helpen? Les 136 oefening 12

Post by Krullebol » Mon Jan 20, 2014 9:44 pm

hey here is a corrected version, I did it in a hurry but most of the flaws are better now (i hope you can understand them..)

Fooien. Goed of slecht?
In deze stage kun je één van de twee (one out of two) systemen kiezen. In systeem 1 heb je een lager salaris en ook krijg mag je zeven procent zelf aan fooien houden (a way of saying things). In systeem 2 heb je een hoger salaris maar geen fooien. Alle fooien moet je aan de baas geven.
Het voordeel van systeem 1 is hoewel je een lager salaris krijgt, kan (wrong placement) je ook veel fooien KAN verdienen. Op een goede dag verdien je veel, maar op een slechte dag niet zoveel (unnecessary repetition). Ik denk dat tijdens een week, systeem 1 is beter IS omdat ik meestal naar huis GA met ongeveer vijftig euro per dag ga; Dit is €250 per week. Ik denk dat dit meer dan een hoger salaris is.
In systeem 2 kan je een hoger salaris krijgen maar alle fooien moeten naar de baas te gaan. Volgens mij is dit systeem niet zo goed omdat alle fooien naar de baas gaat. Dat is niet zo goed voor de werknemers. Ik denk dat de baas is blij met dit systeem omdat hij veel geld krijgt en NIETS doet niks. De werknemer doeN al le(leave away!) HET werk voor hem.
Ik denk dat de beste systeem voor de werknemer, nummer een is omdat veel mensen vrijgevig met fooien zijn.

By the way if you need a skype partner to speak with...

Shazzy
Superlid
Country of residence: United Kingdom
Mother tongue: English
Second language: Dutch

Re: Kan je me helpen? Les 136 oefening 12

Post by Shazzy » Mon Jan 20, 2014 11:12 pm

Hoi bedankt.
I can not see from the way you have changed it what my errors are so I will wait for Joke to look at it if you don't mind. There is a special colour code system in use for correcting errors. It is best not to look at work in a hurry as us none native speakers may not benefit from this.

Yes interested in Skype. will private message you.

Shazzy x

Post Reply