correct version - kan ik je me helpen? Les 136 oefening 12

Als je al wat beter Nederlands kunt schrijven, dan is dit jouw hoekje. Een gevorderde kan bijvoorbeeld: 1. langere (complexe) zinnen maken, 2. werkwoorden in diverse tijden vervoegen en 3. over moeilijkere onderwerpen schrijven.
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Post Reply
Shazzy
Superlid
Country of residence: United Kingdom
Mother tongue: English
Second language: Dutch

correct version - kan ik je me helpen? Les 136 oefening 12

Post by Shazzy » Mon Jan 20, 2014 9:29 pm

Hoi
Firstly I have had big problems loading this message via AOL. Now I am trying via Internet Explorer. I hope this time it will work. Can you ignore the last 8 messages as they all went wrong and I cannot work out how to delete them. Can someone delete them for me and sorry for the inconvenience.

Hier is een andere oefening. Het was een beetje moeilijk. Ik hoop dat het goed Nederlands is. :D

Les 136
Oefening 12

Je wilt stage lopen of gaan werken in de horeca. Je docent vraagt je om een stukje voor je medestudenten te schrijven over fooien. Schrijf een tekst van vijftien regels.

Bedenk ook een titel voor je tekst.
Beschrijf het verschil tussen twee systemen.

Systeem 1 Systeem 2
Lager salaris hoger salaris

Zeven procent zelf houden fooi afdragen (aan de baas geven)

Noem van beide systemen een voordeel en een nadeel.
• Welk systeem vind jij het beste en waarom?

Controleer je tekst

• Heeft je de twee systemen duidelijk beschreven?

• Heb je van beide systemen een voordeel en een nadeel genoemd?
• Heb je duidelijk jouw mening gegeven?

Fooien goed of slecht?

In deze stage kun je van systemen kiezen. In systeem 1 heb je een lager salaris
en ook krijg je zeven porcent zelf in fooien houden. In systeem 2 heb je een
hoger salaris maar geen fooien. Alle fooien moet je aan de baas geven.

Het voordeel van systeem 1 is hoewel je een lager salaris krijgt, kan je ook veel
fooien verdienen. Op een goede dag verdien je veel maar op een slechte dag
niet zoveel. Ik denk dat tijdens een week systeem 1 is beter omdat ik meestal
naar huis met ongeveer vijftig euro per dag ga. Dit is €250 per week. Ik denk dat
dit meer dan een hoger salaris is.

in systeem 2 kan je een hogher salaris krijgen maar alle fooien hoefd naar de
baas te gaan. Volgens mij is dit systeem niet zo goed omdat alle fooien naar de
bass gaat. Dat is niet zo goed voor de werknemers. Ik denk dat de baas is blij
met dit systeem omdat hij veel geld krijgt en doet niks. De werknemer doet alle
werk voor hem.

Ik denk dat de beste systeem voor de werknemer, nummer een is omdat veel
mensen vrijgevig met fooien zijn.

Bedankt

Shazzy x

Deze week ben ik op vakantie van mijn werk. De plan is meer Nederlands om te doen :lol:

Joke
Retired moderator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch (in progress...)

Re: correct version - kan ik je me helpen? Les 136 oefening 12

Post by Joke » Tue Jan 21, 2014 8:01 pm

Shazzy wrote:Heeft je de twee systemen duidelijk beschreven?

Fooien: goed of slecht?

In deze stage kun je van (...) systemen kiezen. In systeem 1 heb je een lager salaris
en ook krijg je zeven porcent zelf in (...) fooien houden. In systeem 2 heb je een hoger salaris maar geen fooien. Alle fooien moet je aan de baas geven.

Het voordeel van systeem 1 is (...), hoewel je een lager salaris krijgt, kan je ook veel
niet zoveel*. Ik denk dat tijdens een week** systeem 1 is beter, omdat ik meestal
naar huis met ongeveer vijftig euro per dag ga. Dit is €250 per week. Ik denk dat
dit meer dan een hoger salaris is.

in systeem 2 kan je een hogher salaris krijgen maar alle fooien hoefd**** naar de
baas te gaan. Volgens mij is dit systeem niet zo goed omdat alle fooien naar de
bass gaat. Dat is niet zo goed voor de werknemers. Ik denk dat de baas is blij
met dit systeem omdat hij veel geld krijgt en doet niks. De werknemer doet alle (...)
werk voor hem.

Ik denk dat de beste systeem voor de werknemer, nummer een is omdat veel

Bedankt

Shazzy x

Deze week ben ik op vakantie van mijn werk. De plan is meer Nederlands om te doen :lol:
Goed plan!

Ik heb je fouten weer gemarkeerd. Je kunt bij Krullebols correcties spieken als je het antwoord niet weet :)
De kleuren geven je weer informatie over het soort fout: woordvolgorde, vocabulaire, grammatica of spelling. Bij (...) moet je een woord toevoegen.

Nog wat extra commentaar:
* Het woord zoveel is hier niet nodig. Het is een extra herhaling van het woord veel dat al aan het begin van de zin staat. Het is niet fout, maar de zin klinkt beter als je het weglaat.
** Beter dan tijdens een week is doordeweeks (= niet in het weekend).
*** Dit klinkt gek. Ik begrijp wel wat je bedoelt: 250 euro inclusief fooi is meer dan wat je verdient met het hogere salaris in systeem 2, maar ik moest er drie keer naar kijken voordat ik het begreep. Je kunt zoiets schrijven: "Ik denk dat dit meer is, dan je met het hogere salaris zou verdienen."
**** We gebruiken het werkwoord hoeven alleen in combinatie met een ontkenning ('niet'). Je kunt zeggen dat iets niet hoeft, maar je kunt niet zeggen dat iets wel hoeft.

Succes!

Shazzy
Superlid
Country of residence: United Kingdom
Mother tongue: English
Second language: Dutch

Post by Shazzy » Thu Jan 23, 2014 9:36 pm

Hoi Joke
Is deze oefening nu beter?

Shazzy wrote:• Heeft je de twee systemen duidelijk beschreven? Dit is “Heeft je de twee systemen duidelinjk beschreven? Maar dit was een fout in het tekst boek :D

Fooien: goed of slecht?

In deze stage kun je maar twee systemen kiezen. In systeem 1 heb je een lager salaris
en ook verdien je zeven procent aan de fooien zelf houden. In systeem 2 heb je een hoger salaris maar geen
fooien. Alle fooien moet je aan de baas geven.

Het voordeel van systeem 1 is beter, hoewel je een lager salaris krijgt ook , kan je veel
niet. Ik denk dat doordeweeks systeem 1 beter is, omdat ik meestal
met ongeveer vijftig euro per dag naar huis ga. Dit is €250 per week. Ik denk dat
dit meer is, dan je het hogere salaris zou verdienen.

in systeem 2 kan je een hogere salaris krijgen maar alle fooien moeten naar de
baas gaan. Volgens mij is dit systeem niet zo goed omdat de baas alles krijgt.
Dat is niet zo goed voor de werknemers. Ik denk dat de baas blij
met dit systeem is, omdat hij veel geld krijgt en niks doet. De werknemer doet al het werk voor hem.

Ik denk dat het best systeem voor de werknemer, nummer 1 is, omdat veel

Deze week heb ik vakantie van mijn werk. Het plan is meer Nederlands te doen :roll:
Goed plan!

Ik heb je fouten weer gemarkeerd. Je kunt bij Krullebols correcties spieken als je het antwoord niet weet

Vraag Joke? Wat bedoel je bij het woord “spieken”.

De kleuren geven je weer informatie over het soort fout: woordvolgorde, vocabulaire, grammatica of spelling. Bij (...) moet je een woord toevoegen.

Ja Natuurlijk en ik leer erg veel van jouw. Bedankt voor de extra commentaar. Dit is erg goed.

Bedankt
Shazzy

Joke
Retired moderator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch (in progress...)

Post by Joke » Fri Jan 24, 2014 6:43 pm

Shazzy wrote:Hoi Joke
Is deze oefening nu beter?
Veel beter.
Hier zijn de laatste correcties.
Shazzy wrote:Shazzy wrote:• Heeft je de twee systemen duidelijk beschreven? Dit is Heb je de twee systemen duidelijk beschreven? Maar dit was een fout in het tekstboek :D
Stout tekstboek! :)
Shazzy wrote:Fooien: goed of slecht?

In deze stage kun je maar uit twee systemen kiezen.
choosing from = kiezen uit
Shazzy wrote:In systeem 1 heb je een lager salaris en ook verdien mag je zeven procent van de fooien zelf houden. In systeem 2 heb je een hoger salaris maar geen
fooien. Alle fooien moet je aan de baas geven.

Het voordeel van systeem 1 is beter dat je, hoewel je een lager salaris krijgt ook , kan je ook veel fooien kan verdienen.
Dit is wel een heel moeilijke zin. Er zijn twee bijzinnen, dat kun je zien aan de voegwoorden hoewel en dat. In de bijzinnen moeten alle werkwoorden aan het eind.
...hoewel je een lager salaris krijgt
...dat je veel fooien kan verdienen
Het probleem is dat de eerste bijzin midden in de tweede bijzin staat. Ik weet niet precies waarom dit de beste plaats is voor deze bijzin, maar zo klinkt het het best.
Je kunt de bijzin met hoewel ook aan het eind zetten, dan wordt de constructie wat makkelijker:
"Het voordeel van systeem 1 is dat je ook veel fooien kan verdienen, hoewel je een lager salaris hebt."
Shazzy wrote:Op een goede dag verdien je veel maar op een slechte dag
niet. Ik denk dat doordeweeks systeem 1 beter is, omdat ik meestal
met ongeveer vijftig euro per dag naar huis ga. Dit is €250 per week. Ik denk dat
dit meer is, dan je met het hogere salaris zou verdienen.

In systeem 2 kan je een hoger salaris krijgen maar alle fooien moeten naar de
baas gaan. Volgens mij is dit systeem niet zo goed omdat de baas alles krijgt.
Dat is niet zo goed voor de werknemers. Ik denk dat de baas blij
met dit systeem is, omdat hij veel geld krijgt en niks doet. De werknemer doet al het werk voor hem.

Ik denk dat het beste systeem voor de werknemer, nummer 1 is, omdat veel

Vraag Joke? Wat bedoel je met het woord “spieken”.
Spieken betekent "kijken naar de antwoorden die iemand anders heeft gegeven". Bijvoorbeeld als je kijkt naar wat je buurman opschrijft bij een examen.
Shazzy wrote:Ja Natuurlijk en ik leer erg veel van jouw. Bedankt voor het extra commentaar. Dit is erg goed.
Let op:
jouw = your
jou = you as object
English doesn't make a difference between you as subject or as object, but Dutch does (jij and jou, respectively).
Compare I and me in English, where I is the subject form and me the obect form.
Btw, both jouw, jou and jij can usually be replaced by je to save you from the problem of choosing the right one!

Post Reply