kun je me helpen? Oefening 31 - les 138

Als je al wat beter Nederlands kunt schrijven, dan is dit jouw hoekje. Een gevorderde kan bijvoorbeeld: 1. langere (complexe) zinnen maken, 2. werkwoorden in diverse tijden vervoegen en 3. over moeilijkere onderwerpen schrijven.
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Post Reply
Shazzy
Superlid
Country of residence: United Kingdom
Mother tongue: English
Second language: Dutch

kun je me helpen? Oefening 31 - les 138

Post by Shazzy » Tue Feb 04, 2014 2:55 pm

Hoi
Wat denk je van deze oefening?
Ik moet deze oefening in een minuut spreken! Hoe zegt je "x-as" en "y-as" Is de x en de y gelijk in het engels of niet? Ik zal de diagram hier uploaden proberen.

LES 138

OEFENING 31 - MONDELING

Bespreek de informatie in het diagram ‘Gasverbruik in een Nederlands bedrijf per maand’.
- Vertel war het diagram over gaat (de titel)
- Vertel wat je ziet in het diagram
- Vertel wat volgens jou de oorzaak van het verschil is

De titel van het diagram is “gasverbruik in een Nederlands bedrijf per maand”. Er zijn twee staven in het diagram. De lichte staven is over het jaar 2004 en de donkere staven is over het jaar 2005.

In de x-as is de maanden van het jaar en op de y-as is het gasverbruik in kubieke meters. In augustus was het gasgebruik het laagst en in januari was het gasverbruik het hoogst.

In meestal alle maanden was het gasgebruik in 2004 hoger dan in 2005 maar niet in maart. In maart was het hoger in 2005. Ik denk dat het veel kouder in 2004 dan in 2005 was.

Bedankt

Shazzy #-o

I cannot upload the file here as its more than 256 kib so I will put it on the dutchgrammer facebook page for you to access. I dont know how to scan less than 256 kib. Maybe someone talented can tell me for future use, :D

Joke
Retired moderator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch (in progress...)

Re: kun je me helpen? Oefening 31 - les 138

Post by Joke » Tue Feb 04, 2014 8:27 pm

Shazzy wrote:Hoi
Wat denk je van deze oefening?
Ik moet deze oefening in een minuut spreken! Hoe zegt je "x-as" en "y-as" Is de x en de y gelijk in het engels of niet? Ik zal de diagram hier (...) uploaden proberen.
Ik heb het diagram op facebook gezien.
We zeggen [iks-as] en [ij-as]. De x-as is horizontaal en de y-as verticaal.
Shazzy wrote:LES 138

OEFENING 31 - MONDELING

Bespreek de informatie in het diagram ‘Gasverbruik in een Nederlands bedrijf per maand’.
- Vertel war het diagram over gaat (de titel)

De titel van het diagram is “gasverbruik in een Nederlands bedrijf per maand”. Er zijn twee staven in het diagram. De lichte staven is* over het jaar 2004 en de donkere staven is* over het jaar 2005.

In de x-as is* de maanden van het jaar en op de y-as is het gasverbruik in kubieke meters. In augustus was het gasgebruik het laagst en in januari was het gasverbruik het hoogst.

In meestal alle maanden was het gasgebruik in 2004 hoger dan in 2005, maar niet in maart. In maart was het hoger in 2005. Ik denk dat het veel kouder in 2004 dan in 2005 was.

Bedankt

Shazzy #-o
*Gebruik hier een ander werkwoord, maar ook een andere vorm. Wat is het onderwerp? Moet je een werkwoord in het enkelvoud of in het meervoud gebruiken?
Shazzy wrote:I cannot upload the file here as its more than 256 kib so I will put it on the dutchgrammer facebook page for you to access. I dont know how to scan less than 256 kib. Maybe someone talented can tell me for future use, :D
Your scans get smaller if you scan in a lower resolution (lower dpi, dots per inch). Did you try adding the figure as an attachment to this post?

Bert
Superlid
Mother tongue: Hungarian

Post by Bert » Tue Feb 04, 2014 9:59 pm

Hoe zeg je...
Engels

Shazzy
Superlid

Post by Shazzy » Wed Feb 05, 2014 1:29 am

Hoi Joke
bedankt. Is deze oefening nu beter?

Ik zal de diagram hier te proberen uploaden.

Bedankt voor de verklaring over de x-as en de y-as.

LES 138
OEFENING 31 - MONDELING

- Vertel waar het diagram over gaat (de titel)

De titel van het diagram is “gasverbruik in een Nederlands bedrijf per maand”. Er zijn twee staven in het diagram. De lichte staven hebben over het jaar 2004 en de donkere staven hebben over het jaar 2005.

In de x-as hebben de maanden van het jaar en op de y-as hebben het gasverbruik in kubieke meters. In augustus was het gasgebruik het laagst en in januari was het gasverbruik het hoogst.

In bijna alle maanden was het gasgebruik in 2004 hoger dan in 2005 maar niet in maart. In maart was het hoger in 2005. Ik denk dat het veel kouder was in 2004 dan in 2005.

In een volgende oefening zal ik probeer een kleine scan en hier kan ik dan uploaden :D Bedankt voor al je hulp.

Shazzy :D

Shazzy
Superlid

Post by Shazzy » Wed Feb 05, 2014 2:50 pm

Hoi Joke
Hier is een nieuwe versie. Beter denk ik? Wat denk je?

De titel van het diagram is “gasverbruik in een Nederlands bedrijf per maand”. Er zijn twee staven in het diagram. De lichte staven gaan over het jaar 2004 en de donkere staven gaan over het jaar 2005.

Op de x-as staan de maanden van het jaar en op de y-as staat het gasverbruik in kubieke meters. In augustus was het gasgebruik het laagst en in januari was het gasverbruik het hoogst.

In bijna alle maanden was het gasgebruik in 2004 hoger dan in 2005 maar niet in maart. Maart 2005 was kouder dan maart 2004.

bedankt

Joke
Retired moderator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch (in progress...)

Post by Joke » Wed Feb 05, 2014 5:21 pm

Shazzy wrote:Hoi Joke
Hier is een nieuwe versie. Beter denk ik? Wat denk je?

De titel van het diagram is “gasverbruik in een Nederlands bedrijf per maand”. Er zijn twee staven in het diagram. De lichte staven gaan over het jaar 2004 en de donkere staven gaan over het jaar 2005.

Op de x-as staan de maanden van het jaar en op de y-as staat het gasverbruik in kubieke meters. In augustus was het gasgebruik het laagst en in januari was het gasverbruik het hoogst.

In bijna alle maanden was het gasgebruik in 2004 hoger dan in 2005 maar niet in maart. Maart 2005 was kouder dan maart 2004.

bedankt
Ja, dit is helemaal goed.
Shazzy wrote: Ik denk dat het in 2004 veel kouder was in 2004 dan in 2005.
If you want to keep this sentence, this is the best way to say it. Although you second attempt was not really wrong, it sounds better this way.
Shazzy wrote: In een volgende oefening zal ik proberen een kleine scan te maken en die kan ik hier dan uploaden :D Bedankt voor al je hulp.
Graag gedaan!

Post Reply