kan je me helpen? Les 138 - oefening 32

Als je al wat beter Nederlands kunt schrijven, dan is dit jouw hoekje. Een gevorderde kan bijvoorbeeld: 1. langere (complexe) zinnen maken, 2. werkwoorden in diverse tijden vervoegen en 3. over moeilijkere onderwerpen schrijven.
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Post Reply
Shazzy
Superlid
Country of residence: United Kingdom
Mother tongue: English
Second language: Dutch

kan je me helpen? Les 138 - oefening 32

Post by Shazzy » Thu Feb 06, 2014 1:59 pm

les 138 oef 32 - diagram - 200dpi.jpg
(46.92 KiB) Downloaded 923 times
Hoi
Hier is een andere oefening heb ik gedaan! Dit was erg moeilijk #-o Ik hoop dat het goed is.
Ik hoop dat ik een kleine scan heb gemaakd en hij zal upload.

LES 138
OEFENING 32

Lees de informatie en bekijk het diagram. Schrijf een tekst van ongeveer tien zinnen.

Beschrijf waarvoor het buurtpreventieproject tot nu toe heeft gezorgd en of de wijk moet doorgaan met buurtpreventie. Geef ook aan wat mensen zelf kunnen doen om woninginbraak tegen te gaan.

Buurtpreventie in Klarenstein

De wijk Klarenstein in Vlissingen heeft altijd veel last gehad van woninginbraak. Daarom zijn de inwoners van de wijk eind 1997 begonnen met het project ‘buurtpreventie’. Dat betekent dat de inwonders zelf de wijk bewaken. ‘s Avonds controleert een aantal vrijwilligers op vaste tijden de straten.

Aart van Bavelgem is een van die vrijwilligers in Klarenstein. Regelmatig vragen inwoners van Klarenstein aan hem of het project ‘buurtpreventie’ wel helpt. Aart besluit daarover in de wijkkrant te schrijven. Hij wil informatie geven over de resultaten van het project. Hij herhaalt ook nog eens wat de inwoners zelf kunnen doen om inbraken te voorkomen.

Mijn Antwoorden

Het buurtpreventieproject begon in de wijk Klarenstein in Vlissingen, omdat ze veel woninginbraken hebben gehad. ‘s Avonds controleert regelmatig een aantal vrijwilligers de straten. In het begin de woninginbraken erg hoog waren. Na een paar jaar later zijn de woninginbraken nu wel lager. Ik denk dat het buurtpreventieproject erg succesvol is.

Volgens mij het buurtpreventieproject moet doorgaan omdat er tegenwoordig veel minder inbraken zijn, in vergelijking met een paar jaar geleden. Al is het project vier jaar oud, dankzij de vrijwilligers.
De inwoners kunnen zelf veel doen om zijn huizen te beschermen. Voor zijn eigen veiligheid kunnen zij sloten op het ramen en duren vastmaken. Iedereen heeft de gelegenheid om alarminstallaties na te denken.

Bedankt
Groetjes

Shazzy :D

Ik denk de scan zit vast aan deze post =D>

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Re: kan je me helpen? Les 138 - oefening 32

Post by ngonyama » Thu Feb 06, 2014 7:02 pm

Shazzy wrote:
les 138 oef 32 - diagram - 200dpi.jpg
Hoi
Hier is een andere oefening heb ik gedaan! Dit was erg moeilijk #-o Ik hoop dat het goed is.
Ik hoop dat ik een kleine scan heb gemaakd en hij zal upload.

LES 138
OEFENING 32

Lees de informatie en bekijk het diagram. Schrijf een tekst van ongeveer tien zinnen.

Beschrijf waarvoor het buurtpreventieproject tot nu toe heeft gezorgd en of de wijk moet doorgaan met buurtpreventie. Geef ook aan wat mensen zelf kunnen doen om woninginbraak tegen te gaan.

Buurtpreventie in Klarenstein

De wijk Klarenstein in Vlissingen heeft altijd veel last gehad van woninginbraak. Daarom zijn de inwoners van de wijk eind 1997 begonnen met het project ‘buurtpreventie’. Dat betekent dat de inwonders zelf de wijk bewaken. ‘s Avonds controleert een aantal vrijwilligers op vaste tijden de straten.

Aart van Bavelgem is een van die vrijwilligers in Klarenstein. Regelmatig vragen inwoners van Klarenstein aan hem of het project ‘buurtpreventie’ wel helpt. Aart besluit daarover in de wijkkrant te schrijven. Hij wil informatie geven over de resultaten van het project. Hij herhaalt ook nog eens wat de inwoners zelf kunnen doen om inbraken te voorkomen.

Mijn Antwoorden

Het buurtpreventieproject begon in de wijk Klarenstein in Vlissingen, omdat zeer veel woninginbraken hebben gehadgeweest waren. ‘s Avonds controleert regelmatig een aantal vrijwilligers regelmatig de straten. In het begin was het aantal de woninginbraken erg hoog waren. Na een paar jaar later zijn dewaren er veel minder woninginbrakennu wel lager. Ik denk dat het buurtpreventieproject erg succesvol is.

Volgens mij moet het buurtpreventieproject moet doorgaan omdat er tegenwoordig veel minder inbraken zijn, in vergelijking met een paar jaar geleden. Al is het project vier jaar oud, dankzij de vrijwilligers,.... ? (incomplete sentence)
De inwoners kunnen zelf veel doen om zijnhun huizen te beschermen. Voor zijnhun eigen veiligheid kunnen zij sloten op hetde ramen en duren vastmakenaanbrengen. Iedereen heeft de gelegenheid om over alarminstallaties na te denken.

Bedankt
Groetjes

Shazzy :D

Ik denk de scan zit vast aan deze post =D>

Joke
Retired moderator
Country of residence: Netherlands
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch (in progress...)

Post by Joke » Fri Feb 07, 2014 12:25 pm

Hoi Shazzy,
Ngonyama heeft je opdracht al nagekeken.
Hier zijn nog een paar dingen om over na te denken:
Shazzy wrote:Hier is een andere oefening heb ik gedaan!
Je bent een woord vergeten. En wat doet dat woord met de woordvolgorde?
Shazzy wrote:Ik hoop dat ik een kleine scan heb gemaakd en hij zal upload.
-Ken je de pocketfish?
-Een (bij)zin kan maar 1 persoonsvorm (finite verb) hebben. De andere werkwoorden moeten een infinitief of een deelwoord (participle) zijn.
Kijk nog eens goed naar het laatste stuk van de zin. Zal en upload zijn allebei persoonsvormen. Van welke werkwoorden? Hoe kun je de zin beter maken?
Shazzy wrote:Ik denk de scan zit vast aan deze post =D>
Ik denk dat + subclause.

Succes!
Joke

Shazzy
Superlid

Post by Shazzy » Sat Feb 08, 2014 12:06 am

Bedankt Joke

I like it when you mark my work as you never tell me the answers and make me think to do it myself and that way I learn so much. You also explain things to me so clearly and that helps too. I will look at this over the weekend and hopefully you will be proud of me lol I learned past tence by the the word SOFT KETCHUP as I learned this in the UK. I will relook at the rules. Thank you Joke. I must do a lot more writing practice I think.

Groetjes

Shazzy x

Shazzy
Superlid

Antwoorden voor Joke

Post by Shazzy » Sat Feb 15, 2014 12:10 am

Hoi Joke
Ik ben deze zinnen nu verbeterd. Wat denk je?

1/
Eerste Tijd: Hier is een andere oefening heb ik gedaan!
Nieuwe Versie: Hier is een andere oefening dat ik heb gedaan!

2/

Eerste Tijd: Ik hoop dat ik een kleine scan heb gemaakd en hij zal upload.
Nieuwe Versie: Ik hoop dat ik een kleine scan heb gemaakt en hij is geupload

3/
Eerste Tijd: Ik denk de scan zit vast aan deze post.
Nieuwe Versie: Ik denk dat de scan vast aan deze post zit.

Mag ik jou wat vragen?

Vraag 1

Ik heb een nieuw boek. Schrijf Vaardig. Het boek is heel goed. Het is een methode met grammiticale opbouw voor anderstaligen. Ik hoop dat het me willen helpen over schrijven. In het antwoorden het “Zul” gebruiken. Is dit een goed werkwoord? Ik denk niet als “zal” en “zult” beter zijn.

Vraag 2

Mijn docent van mijn NTI cursus zei dat “moeten” is niet een vriendelijke woord om te gebruiken. Zij zei dat “Wij willen graag…”, “Het is nodig dat…..”, “Wij vragen u…” en “wilt u ervoor zorgen dat…” beter zijn. Wat denk je? Is ze gek?

Sorry voor alles vragen
Groetjes

Shazzy

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Post by ngonyama » Sat Feb 15, 2014 12:47 am

"Zul" komt alleen voor in inversie van de 2e persoon:

Je zult dat zien.
Dat zul je zien.

Persoonlijk vind ik "je zult - zul je" te prefereren boven "je zal". Het laatste klinkt mij altijd wat rauw in de oren ("straattaal, dijktaal"), maar dat ligt in andere streken anders. Voor sommige sprekers is "je zal" standaard.

Moeten wordt inderdaad uit beleefdheid vaak omzeild.

"U moet dit doen" sounds a bit like "You are to do this", a rather imperious command given under martial law or so. Amongst friends it is more common. "Je moet echt naar die film!" - You really should go see that movie. The addition of "echt" makes it a lot milder.

Shazzy
Superlid

Post by Shazzy » Sat Feb 15, 2014 9:04 pm

Hoi Ngonyama
These answers are very helpful thank you. It's learning how to use all these little words that changes tones etc of speech. I find you guys answer me so well where my teacher from NTI does not explain things in the same way. Being able to talk with you in both languages helps to understand better as well.

Bedankt

Groetjes

Shazzy x

Joke
Retired moderator

Re: Antwoorden voor Joke

Post by Joke » Fri Feb 21, 2014 2:46 pm

Shazzy wrote:Hoi Joke
Ik heb deze zinnen nu verbeterd. Wat denk je?

Eerste Keer: Hier is een andere oefening heb ik gedaan!
Nieuwe Versie: Hier is een andere oefening die ik heb gedaan!
Ja, veel beter.
Oefening is een de-woord, dus we zeggen die.

Let op:
the first time = de eerste keer
Shazzy wrote:Eerste keer: Ik hoop dat ik een kleine scan heb gemaakd en hij zal upload.
Nieuwe Versie: Ik hoop dat ik een kleine scan heb gemaakt en hij is geüpload.
Ja, zo kan het ook. We schrijven wel een trema op de u van geüpload omdat we de combinatie eu hier niet als de tweeklank eu willen uitspreken maar als een e en een u.

Je kunt ook 'zal' gebruiken, maar dan moet je voor uploaden de infinitief gebruiken: "... en dat hij zal uploaden".
Shazzy wrote:Eerste keer: Ik denk de scan zit vast aan deze post.
Nieuwe Versie: Ik denk dat de scan vast aan deze post zit.
Goed!

Bert
Superlid
Mother tongue: Hungarian

Post by Bert » Fri Feb 21, 2014 11:18 pm

Joke wrote:
Shazzy wrote:Ik denk dat de scan vast aan deze post zit.
Goed!
Of: Ik denk dat de scan vastzit aan deze post.
Of: Ik denk dat de scan aan deze post vastzit.

http://woordenlijst.org/zoek/?q=vastzitten&w=w

Joke
Retired moderator

Post by Joke » Sat Feb 22, 2014 10:22 pm

Jou Jouw opties zijn inderdaad ook goed, Bert.
De belangrijkste les hier was dat het werkwoord in de bijzin aan het eind moet. Met 'aan deze post' aan het eind van de zin, wordt die les minder duidelijk. Maar het klinkt inderdaad beter om 'vast' en 'zit' bij elkaar te houden.

Bert
Superlid
Mother tongue: Hungarian

Post by Bert » Sat Feb 22, 2014 10:54 pm

Bedankt voor je uitleg. Ik denk dat je jouw opties i.p.v. jou opties had moeten schrijven.

Joke
Retired moderator

Post by Joke » Sun Feb 23, 2014 12:03 pm

Ja, oeps. Verbeterd.

Post Reply