kan je me helpen? Les 139 - oefening 47

Als je al wat beter Nederlands kunt schrijven, dan is dit jouw hoekje. Een gevorderde kan bijvoorbeeld: 1. langere (complexe) zinnen maken, 2. werkwoorden in diverse tijden vervoegen en 3. over moeilijkere onderwerpen schrijven.
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Post Reply
Shazzy
Superlid
Country of residence: United Kingdom
Mother tongue: English
Second language: Dutch

kan je me helpen? Les 139 - oefening 47

Post by Shazzy » Sat Feb 22, 2014 5:40 pm

Hoi

Hier is een andere oefening die ik heb gedaan! :D Ik hoop dat het veel beter schrijven is.

Les 139
Oefening 47

Je werkt voor een woningbouwvereniging. Geef een beschrijving.

Je hebt een huis voor een klant. De klant wil graag weten hoe de woning eruitziet. Je geeft een beschrijving van de benedenverdieping van het huis. Gebruik de plattegrond bij tekst 8.

Vertel bijvoorbeeld:

• Welke ruimtes zijn er?
• Welke ruimtes liggen aan de voorkant van het huis?
• Welke ruimtes liggen aan de achterkant?
• Hoe ziet de keuken eruit?

Er zijn drie kamers in de benedenverdieping van het huis. Van het voorkant van het huis liggen de woonkamer en de hal. In de woonkamer is een grote erker. De hal ligt aan de rechte kant van de woonkamer. In de hal is een kleine WC en ook een rechte trap samen met een ronde spiltrap. Tussen de WC en de ronde spiltrap staat een meterkast.

Aan de achterkant van het huis liggen de eetkamer, de vide en de keuken. Er is ook een mooi terras buiten. De keuken ligt aan de rechte kant van het eetkamer. De keuken is lang en hij heeft een leuke aanrecht met een fornuis in de hoek. Bij de deur liggen een wasmachine evenals een koelkast.

Achter het huis is een mooi terras voor koffie drinken! Aan de linkerkant van het terras ligt de berging.

Bedankt
Shazzy

diagram beneden...
Attachments
les 139 - oef 47.jpg
(110.72 KiB) Downloaded 590 times

Joke
Retired moderator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch (in progress...)

Re: kan je me helpen? Les 139 - oefening 47

Post by Joke » Tue Feb 25, 2014 11:36 am

Shazzy wrote:Hier is een andere oefening die ik heb gedaan! :D Ik hoop dat het veel beter schrijven is.
Heel goed. Geen rood! :D
Shazzy wrote:Er zijn drie kamers in de benedenverdieping van het huis. Van het voorkant van het huis liggen de woonkamer en de hal. In de woonkamer is een grote erker. De hal ligt aan de rechte kant van de woonkamer. In de hal is een kleine WC en ook een rechte trap samen met een ronde spiltrap. Tussen de WC en de ronde spiltrap staat een meterkast.
Wat is een spiltrap?
Shazzy wrote:Aan de achterkant van het huis liggen de eetkamer, de vide en de keuken. Er is ook een mooi terras buiten. De keuken ligt aan de rechte kant van het eetkamer. De keuken is lang en hij heeft een leuke aanrecht met een fornuis in de hoek. Bij de deur liggen een wasmachine evenals een koelkast.

Achter het huis is een mooi terras voor koffie drinken! Aan de linkerkant van het terras ligt de berging.

Bedankt
Shazzy

diagram beneden...

Bert
Superlid
Mother tongue: Hungarian

Post by Bert » Tue Feb 25, 2014 11:44 am

Joke wrote:Wat is een spiltrap?
"Wenteltrap waarbij alle treden aan één kant vastzitten aan een centrale spil."

Shazzy
Superlid

Post by Shazzy » Tue Feb 25, 2014 2:08 pm

Bedankt Joke
Ik zal de oefening proberen vetbeteren.

Bedankt Bert. Misschien de wenteltrap is een beter woord! In het boek op de plan zegt het een "rondespiltrap". :-D

Shazzy

Joke
Retired moderator

Post by Joke » Tue Feb 25, 2014 10:12 pm

Ja, wenteltrap is een normaal word woord. Spiltrap is waarschijnlijk een woord uit het 'huizenjargon'.

Shazzy
Superlid

Post by Shazzy » Wed Feb 26, 2014 2:17 pm

Hoi Joke

Bedankt voor de verklaring. Ik denk dat je en spelling fout hebt gemaakt :D (word = woord :lol: )

Shazzy x

Joke
Retired moderator

Post by Joke » Wed Feb 26, 2014 8:54 pm

Inderdaad. Ik bedoelde 'woord'.
Sorry.

Shazzy
Superlid

Post by Shazzy » Fri Feb 28, 2014 1:46 am

Hoi Joke
Hier is een nieuwe versie. Beter denk ik? Wat denk je?

Hier is een andere oefening die ik heb gedaan! Ik hoop dat het veel beter schrijven is.

Nieuwe versie: Hier is een andere oefening die ik heb gedaan! Ik hoop dat het schrijven veel beter is.

Er zijn drie kamers in de benedenverdieping van het huis. Aan het voorkant van het huis liggen de woonkamer en de hal. In de woonkamer is een grote erker. De hal ligt aan de rechterkant van de woonkamer. In de hal is een kleine WC en ook een rechte trap samen met een wenteltrap. Tussen de WC en de wenteltrap staat de meterkast.

Aan de achterkant van het huis liggen de eetkamer, de vide en de keuken. Er is ook een mooi terras buiten. De keuken ligt aan de rechterkant van het eetkamer. De keuken is lang en hij heeft een leuk aanrecht met een fornuis in de hoek. Bij de deur staan een wasmachine evenals een koelkast.

Achter het huis is een mooi terras waar je koffie kan drinken! Aan de linkerkant van het terras staat de berging.

Het diagram zit beneden...

Het is moeilijk wanneer het is "liggen" en wanneer het is "staan" #-o I will get there (with your help)

Bedankt

Shazzy :D

Joke
Retired moderator

Post by Joke » Fri Feb 28, 2014 2:04 pm

Shazzy wrote:Hoi Joke
Hier is een nieuwe versie. Beter denk ik? Wat denk je?

Hier is een andere oefening die ik heb gedaan! Ik hoop dat het veel beter schrijven is.

Nieuwe versie: Hier is een andere oefening die ik heb gedaan! Ik hoop dat het schrijven veel beter is.
Oh ja, dat kan.
Ik had een andere verbetering in gedachten: "Ik hoop dat hij (= de oefening) veel beter geschreven is." (I hope it is written much better).
Jouw nieuwe versie is ook goed, alleen betekent het iets anders: I hope the writing is much better.
Shazzy wrote:Er zijn drie kamers in de benedenverdieping van het huis. Aan de voorkant van het huis liggen de woonkamer en de hal. In de woonkamer is een grote erker. De hal ligt aan de rechterkant van de woonkamer. In de hal is een kleine WC en ook een rechte trap samen met een wenteltrap. Tussen de WC en de wenteltrap staat de meterkast. Aan de achterkant van het huis liggen de eetkamer, de vide en de keuken. Er is ook een mooi terras buiten. De keuken ligt aan de rechterkant van de eetkamer. De keuken is lang en hij heeft een leuk aanrecht met een fornuis in de hoek. Bij de deur staan een wasmachine evenals en een koelkast.

Achter het huis is een mooi terras waar je koffie kan drinken! Aan de linkerkant van het terras staat de berging.
Heel goed! De twee lidwoorden (de voorkant, de eetkamer) was ik vergeten bij de vorige correctie. Dus dat zijn eigenlijk mijn fouten, niet de jouwe...

Als je evenals gebruikt, moet je het werkwoord in het enkelvoud gebruiken:
Bij de deur staat een wasmachine, evenals een koelkast (I think this is the same in English: Near the door is (not are) a washing machine, as well as a fridge).

Ik weet niet of leuk het beste woord is om een aanrecht te omschrijven. Ik zou mooi gebruiken.
Shazzy wrote:Het diagram staat hier beneden...

Het is moeilijk wanneer het is "liggen" en wanneer het is "staan" #-o I will get there (with your help)
Ik zou hier staat gebruiken. Informatie staat op een website of in een boek.
Beneden klinkt een beetje vreemd. Beneden zonder andere woorden erbij betekent downstairs. We gebruiken in dit geval "hier beneden", of beter nog "hier onder".

Vilmos
Superlid
Third language: Afrikaans
Fourth language: German

Post by Vilmos » Fri Feb 28, 2014 4:44 pm

Oefening is eigenlijk vrouwelijk en dus zou het 'zij' moeten zijn, maar daar letten Nederlanders nauwelijks meer op.

Shazzy
Superlid

Post by Shazzy » Fri Feb 28, 2014 5:48 pm

Bedankt voor je hulp Joke.
You are just so helpful to me and I try to remember what you say :D Everything gets printed out.

Groetjes

Shazzy x

Joke
Retired moderator

Post by Joke » Sat Mar 01, 2014 1:54 pm

Vilmos wrote:Oefening is eigenlijk vrouwelijk en dus zou het 'zij' moeten zijn, maar daar letten Nederlanders nauwelijks meer op.
Ja, ik weet dat wel, maar ik voel het niet zo. Ik heb niet veel gevoel meer voor woordgeslacht. Ik gebruik eigenlijk nooit vrouwelijke voornaamwoorden voor dingen die niet leven.

Vilmos
Superlid
Third language: Afrikaans
Fourth language: German

Post by Vilmos » Sun Mar 02, 2014 8:56 pm

Puur op gevoel zou ik het ook niet gebruiken inderdaad, maar ik heb het mezelf wel min of meer aangeleerd.

Post Reply