Kun je me helpen: Schrijven 1 proefexam deel B

Als je al wat beter Nederlands kunt schrijven, dan is dit jouw hoekje. Een gevorderde kan bijvoorbeeld: 1. langere (complexe) zinnen maken, 2. werkwoorden in diverse tijden vervoegen en 3. over moeilijkere onderwerpen schrijven.
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Post Reply
Shazzy
Superlid
Country of residence: United Kingdom
Mother tongue: English
Second language: Dutch

Kun je me helpen: Schrijven 1 proefexam deel B

Post by Shazzy » Thu May 01, 2014 10:49 pm

Hoi
Hier is Deel B van de schrijven proefexamen. Wat vind je?

OPDRACHT 1 – CURSUS NEDERLANDS
Instructie

Uw zus wil naar Nederland komen. In haar eigen land heeft ze een beetje Nederlands geleerd. In Nederland wil zij haar Nederlands verder verbeteren. Zij schrijft u een brief. Zij wil weten hoe zij in Nederland een cursus Nederlands kan volgen.

Er zijn verschillende mogelijkheden:
Denk bijvoorbeeld aan:

• Cursus op een ROC;
• Privé-cursus;
• Thuiscursus (via het NTI bijvoorbeeld);
• Cursus bij een Volksuniversiteit.

U schrijft uw zus een brief.

• U vertelt haar 2 verschillende manieren om Nederlands te leren;
• U geeft een belangrijk verschil aan tussen deze manieren;
• U vertelt welke manier zij het beste kan doen en waarom.

Opdracht
Schrijf deze brief in het kader op de volgenda pagina

Appeldoorn Straat 47
1034 MJ Amsterdam

1 mei

Hoi Sally,

Ik ben erg blij dat je naar Nederland komt.

Het is goed te horen dat je Nederlands verder wilt verbeteren. Er zijn veel verschillende mogelijkheden waarom je kan je Nederlands verbeteren.

Je kan een cursus bij een volksuniversiteit volgen, of een privé-cursus doen. Als je studeert bij de volksuniversiteit, dan kan je ook met anderen studenten praten. Dit is heel goed voor je Nederlands. De cursus duurt 10 weken lang. Hoe lang komt je naar Nederland?

Als je een privé-cursusdoet, kan je meer lessen in een korte tijd hennen. Het nadeel is dat een privé-cursus veel geld kost.

Ik vind een privé-cursus veel beter en je leert wat je wilt. Als je een cursus in een school volgt dan is het een instelling programma. Dus, een cursus bij de volksuniversiteit in Amsterdam is heel goed en goedkoper, maar het duurt 10 weken.

Als je een uitstekende privé docent wilt, Yorien uit Groningen is de beste denk ik. Ik heb twee jaar les via skype bij Yorien gehad. Ik heb veel geleerd van haar. Mijn Nederlands is nu heel goed.

Zus, ik hoop dat deze informatie voor je goed is. Ik ben erg blij dat je naar Nederland komt. Elke week kunnen we met elkaar lunchen en dan kunnen we in het Nederlands praten.

Tot straks

Liefs

Sharon x

OPDRACHT 2 – DAGJE AMSTERDAM
Instructie

Jeannet heeft een dagje vrij. Zij wil naar Amsterdam. Daar woont haar broet. Haar broer wil haar ophalen van de train.

Jeannet wil graag naar het Rijksmuseum. Ook wil zij een wandeling door het centrum maken.
Zij stuurt een e-mail naar haar broer. Zij zet darin:
• Op welke dag zij naar Amsterdam komt;
• Hoe laat zij met de trein aankomt op het station;
• Wat zij in de stad wil gaan doen

Opdracht
Schrijf de e-mail in het scherm op de volgende pagina.

Van: jeannet@gmail.com
Aan: hans@hotamail.com

Onderwerp: Dagje in Amsterdam

Hoi Hans,

Op dinsdag 6 mei kom ik in Amsterdam.

De trein komt in Amsterdam centraal aan om 10.00 uur. Is dit een goede tijd voor je om me op te halen?

Ik wil graag naar het rijksmuseum en een wandeling door het centrum maken. Misschien lunchen we ook bij een leuke restaurant. Dan kunnen we ook een beetje winkelen doen. Dat vind ik gezellig!

Tot dinsdag.

Liefs

Jeanner x

Bedankt.

shazzy :D

Joke
Retired moderator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch (in progress...)

Re: Kun je me helpen: Schrijven 1 proefexam deel B

Post by Joke » Fri May 02, 2014 6:41 pm

Shazzy wrote:Hoi
Hier is Deel B van de schrijven proefexamen. Wat vind je?
Ik vind het heel goed!

Shazzy wrote:OPDRACHT 1

Appeldoorn Straat 47
1034 MJ Amsterdam
Staatnamen zijn meestal 1 woord. En de bekende plaats heet 'Apeldoorn' met 1 p. Maar een straat kan natuurlijk ook Appeldoornstraat heten...
Shazzy wrote:1 mei
Bij een formele brief schrijf je ook een plaats en een jaartal. Bij een informele brief schrijven we vaak helemaal geen datum.
Shazzy wrote:Hoi Sally,

Ik ben erg blij dat je naar Nederland komt.

Het is goed te horen dat je (...) Nederlands verder wilt verbeteren. Er zijn veel verschillende mogelijkheden waarom je kan je Nederlands verbeteren.

Je kan een cursus bij een volksuniversiteit volgen, of een privé-cursus doen. Als je studeert bij de volksuniversiteit, dan kan je ook met anderen studenten praten. Dit is heel goed voor je Nederlands. De cursus duurt 10 weken lang. Hoe lang komt je naar Nederland?

Als je een privé-cursus doet, kan je meer lessen in een korte tijd hennen. Het nadeel is dat een privé-cursus veel geld kost.

Ik vind een privé-cursus veel beter en je leert wat je wilt. Als je een cursus in een school volgt dan is het een instellingsprogramma (één woord, met tussen-s). Dus, een cursus bij de volksuniversiteit in Amsterdam is heel goed en goedkoper, maar het duurt 10 weken.

Als je een uitstekende privé docent wilt, Yorien uit Groningen is de beste denk ik. Ik heb twee jaar les via skype bij Yorien gehad. Ik heb veel geleerd van haar. Mijn Nederlands is nu heel goed.

Zus, ik hoop dat deze informatie voor je goed is. Ik ben erg blij dat je naar Nederland komt. Elke week kunnen we met elkaar lunchen en dan kunnen we in het Nederlands praten.

Tot straks

Liefs

Sharon x

OPDRACHT 2

Van: jeannet@gmail.com
Aan: hans@hotamail.com

Onderwerp: Dagje in Amsterdam

Hoi Hans,

Op dinsdag 6 mei kom ik in Amsterdam.

De trein komt in Amsterdam centraal aan om 10.00 uur. Is dit een goede tijd voor je om me op te halen?

Ik wil graag naar het rijksmuseum en een wandeling door het centrum maken. Misschien lunchen we ook bij een leuke restaurant. Dan kunnen we ook een beetje winkelen doen. Dat vind ik gezellig!

Tot dinsdag.

Liefs

Jeanner x

Shazzy
Superlid
Country of residence: United Kingdom
Mother tongue: English
Second language: Dutch

Re: Kun je me helpen: Schrijven 1 proefexam deel B

Post by Shazzy » Fri May 02, 2014 11:27 pm

Hoi Joke
Bedankt. :D Morgen ga ik op vakantie om de familie te zien in zuid Engeland. In een week zal ik de oefening verbeteren.

Groetjes

Shazzy

timgo
Nieuwkomer
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)

Wie wil helpen mijn klachtbrief na te kijken en te verbetere

Post by timgo » Tue Aug 12, 2014 7:45 am

Hoi,

Wie wil helpen mijn klachtbrief na te kijken en te verbeteren?
Pm me dan aub. dan stuur ik je de brief en kan je me helpen het te verbeteren.

timgo,

Post Reply