Kan je me helpen? Schrijfproefexamen 2

Als je al wat beter Nederlands kunt schrijven, dan is dit jouw hoekje. Een gevorderde kan bijvoorbeeld: 1. langere (complexe) zinnen maken, 2. werkwoorden in diverse tijden vervoegen en 3. over moeilijkere onderwerpen schrijven.
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Post Reply
Shazzy
Superlid
Country of residence: United Kingdom
Mother tongue: English
Second language: Dutch

Kan je me helpen? Schrijfproefexamen 2

Post by Shazzy » Wed May 14, 2014 2:02 pm

Hoi

Hier is een andere schrifproefexamen ik heb gemaakt. Wat denk je? Bold text was the exercise and none bold my work :)

BOEKJE A
Instructie: Hieronder ziet u vier zinnen. Deze zinnen zijn niet af. Vul de zinnen aan.

Opdracht 1:
Sonia wil morgen naar het strand. Daarom
zal ze een lunchpakket klaarmaken.

Opdracht 2:
Mijn baas wil mij meer salaris geven als
ik meer werk doe.

Opdracht 3:
Sinds er meer politie is,
is de misdaad veel minder.

Opdracht 4:
De kinderen gingen gisteren laat naar bed. Toch
waren ze vanmorgen vroeg wakker.

OPDRACHT 5
Instructie: Joke den Hartog werkt bij het bedrijf NVZ. Zij is zestig jaar en stopt met werken. Joke wil met al het personeel een cadeau geven. Zij stuurt een e-mail naar haar collega’s. Deze e-mail is niet af

Aan: r.antonis@nvz.nl; s.iamial@nvz.nl; m.vrienden@nvz.nl; m.baoudi@nvz.nl; s.dirksen@nvz.nl
Cc: L.vanveen@nvz.nl
Van: i.dehartog@nvz.nl

Onderwerp: cadeau college Jansen

Beste collega’s,

Ria Jansen gaat ons bedrijf verlaten. Haar laatste werkdag is 14 oktober.
Op 14 oktober om vijf uur ‘s middags organiseren we een feest voor Ria.

Ik denk dat het zou zijn leuk om een mooi cadeau voor Ria te geven.

Dit cadeau willen we tijdens het feest aan haar geven.

Het cadeau is van iedereen die in het bedrijf werkt.

Ons bedrijf zal €100 geven. Hebben jullie ideeën voor een leuk cadeau?

We hopen veel geld in te zamelen.

Groeten van de personeelsverenging

Joke den Hartog

OPDRACHT 6 - Just not sure if I have answered this question right - it was difficult to know what they meant

Instructie:
Hier ziet u een korte tekst. Deze tekst is niet compleet.
Vul deze tekst aan met twee verschillen.

Nederlanders eten m eestal drie keer per dag. De Nederlandse eetgewoonten zijn anders dan die van andere culturen. Hieronder leest u over twee verschillen tussen de Nederlandse eetgewoonten en die van andere culturen.
Ten eerste….
is er Nederlandse groetesoep. Die bestaan uit allerlei groente, vermicelli, gehakballetjes, en groetesoep poeder. Nederlanders eten deze soep ‘s avonds.

Ook een typisch Nederlands gerecht is gehakbal, gekookteaardappellen, groente en jus. Deze maaltijd eten Nederlanders meestal ‘s avonds.

ZINNEN TUSSENVOEGEN

Instructie:
U ziet hier steeds twee zinnen. Deze zinnen passen niet goed bij elkaar. Er moet namelijk nog een zin tussen worden geschreven. Schrijf een passende zin bij de opdrachten. Er zijn verschillende mogelijkheden voor een goed antwoord.

Voorbeeld
Tot vorig jaar at ik altijd wit brood.
Maar daar werd ik heel dik van.
Daarom eet ik nu altijd bruin brood.

OPDRACHT 7

In Nederland regent het vaak.
In Afrika regent het bijna nooit.
Daar schijnt meestal de zon.

OPDRACHT 8

John heeft last van hoofdpijn
Hij moet tabletten nemen.
Dan voelt hij zich goed voorbereiden op het examen.

OPDRACHT 9

U moet zich goed vereiden op het examen
Dus het is belangrijk om heel veel te studeren.
Dat het moeilijkste onderdeel.

OPDRACHT 10

Wat is het donker hier!
Ik zet de licht aan.
Dan wordt het een stuk lichten,

BOEKJE B

OPDRACHT 1

Ismael werkt bij een garage in Apeldoorn. Hij woont in Arnhem. Elke dag reist hij een halfuur naar zijn werk. Het is altijd druk op de weg. Daarom gaat hij vroeg weg. Hij heft dan geen last van files. Hij komt altijd om 8.00 uur op zijn werk en begint dan meteen met zijn werk.

Nu wil zijn baas dat de garage voortaan pas om 9.00 uur opengaat. Ismael kan da nook pas vanaf 9.00 uur aan het werk. Hij vindt dit geen goed idee. Hij schrijft een briefje aan zijn baas.

In dit briefje schrijft hij:
• Wat het problem is
• Waarom hij di teen problem vindt
• Wat hij wil

Opdracht
Schrijf dit briefje op het uitwerkpapier. Gebruik de tekst uit het volgende kader als voorbeeld.

Dhr. J. Stenissen
Lindelaan 3
Apeldoorn

Arnhem, 5 oktober 2006

Beste meneer Stenissen,

Ik vind het geen goed idee om de garage om 0900 te openen. Ik zal liever mijn werk om 0800 uur beginnen omdat ik het altijd druk op de weg vindt. Ik hou niet van files. Bovendien ‘s morgens is het veel druk in de garage omdat mensen komen vóór hun werk beginnen met zijn auto’s. Misschien kunnen we vroeger in de avond sluiten, en gaan door met openen om 0800 uur?

Met vriendelijke groet,

Ismael Kazawi

OPDRACHT 2

Monica zit op de opleiding voor dierenverzorger. Zij loopt stage in een dierenasiel. In een dierenasiel worden honden en kitten tijdelijk verzorgd. Hieronder ziet u wat zij op een dag moet doen.

8.00 - 8.30 Koffie, werkoverleg: verdeling van het werk
8.30 - 10.45 hokken van kitten schoonmaken, kitten voeren
11.00 - 12.30 honden uitlaten

13.30 - 14.30 helpen bij balie: telefoon opnemen en klanten ontvangen
15.00 - 16.00 honden uitlaten
16.00 - 16.30 dieren voeren

Monica moet voor school een stageverslag maken. In dat verslag schrijft zij wat zij op een dag moet doen.

Ik zit op de opleiding voor direnverzorger. Ik loop stage in een dierenasiel. Ik verzorg voor katten en honden.

Elke dag begin ik om 8.00 uur met koffie en een werkoverleg. Mijn baas deelt de werk uit.

Om 8.30 tot 10.45 maak ik de hokken van de katten schoon. Daarna voer ik de katten.

Om 11.00 tot 12.30 laat ik de honden uit. Dit is goed uitoefening voor de honden en ik. Dan is het tijd voor lunchen.

In de namiddag van 13.30 tot 14.30 help ik bij de balie. Ik antwoord de telefoon en ook ontvang ik de klanten.

Om 15.00 tot 1600 laat ik de honden opnieuw uit. Daarna om 1600 tot 16.30 voer ik de dieren. De dagen zijn altijd erg druk, maar ik vind het gezellig!

Bedankt

Shazzy :D

There is a problem I think when I previewed it all text went large and funny characters appeared!!!

Joke
Retired moderator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch (in progress...)

Re: Kan je me helpen? Schrijfproefexamen 2

Post by Joke » Tue May 27, 2014 1:15 pm

Shazzy wrote:Hoi

Hier is een andere schrifproefexamen (...) ik heb gemaakt. Wat denk je? Bold text was the exercise and none bold my work :)
het examen
Shazzy wrote:BOEKJE A
Instructie: Hieronder ziet u vier zinnen. Deze zinnen zijn niet af. Vul de zinnen aan.

Opdracht 1:
Sonia wil morgen naar het strand. Daarom
zal ze een lunchpakket klaarmaken.
Het werkwoord zullen is hier veel te sterk. Je kunt een ander werkwoord gebruiken of gewoon de hele zin in de tegenwoordige tijd zetten.
Shazzy wrote:Opdracht 2:
Mijn baas wil mij meer salaris geven als
ik meer werk doe.

Opdracht 3:
Sinds er meer politie is,
is de misdaad veel minder.

Opdracht 4:
De kinderen gingen gisteren laat naar bed. Toch
waren ze vanmorgen vroeg wakker.
Goed

Shazzy wrote:OPDRACHT 5
Instructie: Joke den Hartog werkt bij het bedrijf NVZ. Zij Ria Jansen is zestig jaar en stopt met werken. Joke wil met al het personeel een cadeau geven. Zij stuurt een e-mail naar haar collega’s. Deze e-mail is niet af
Joke gaat niet stoppen met werken. Ria wel. Stond dit zo in de opdracht?

Shazzy wrote:Onderwerp: cadeau college Jansen

Beste collega’s,

Ria Jansen gaat ons bedrijf verlaten. Haar laatste werkdag is 14 oktober.
Op 14 oktober om vijf uur ‘s middags organiseren we een feest voor Ria.

Ik denk dat het zou zijn leuk om een mooi cadeau voor Ria te geven.
Welk voorzetsel (preposition) gebruik je altijd in combinatie met geven?

Shazzy wrote:Dit cadeau willen we tijdens het feest aan haar geven.

Het cadeau is van iedereen die in het bedrijf werkt.

Ons bedrijf zal €100 geven. Hebben jullie ideeën voor een leuk cadeau?

We hopen veel geld in te zamelen.

Groeten van de personeelsverenging

Joke den Hartog
Weet je wat de zin "We hopen veel geld in te zamelen" betekent? Wat je geschreven hebt, past niet bij deze zin.

Shazzy wrote:OPDRACHT 6 - Just not sure if I have answered this question right - it was difficult to know what they meant

Instructie:
Hier ziet u een korte tekst. Deze tekst is niet compleet.
Vul deze tekst aan met twee verschillen.

Nederlanders eten meestal drie keer per dag. De Nederlandse eetgewoonten zijn anders dan die van andere culturen. Hieronder leest u over twee verschillen tussen de Nederlandse eetgewoonten en die van andere culturen.
Ten eerste….
is er Nederlandse groetesoep. Die bestaan uit allerlei groente, vermicelli, gehakballetjes, en groetesoeppoeder. Nederlanders eten deze soep ‘s avonds.

Ook een typisch Nederlands gerecht is gehakbal, gekookte aardappellen, groente en jus. Deze maaltijd eten Nederlanders meestal ‘s avonds.
De opdracht vraagt om vreemde eetgewoonten.
Zijn er dingen die Nederlanders eten die je gek vindt? Of eten Nederlanders op een andere manier dan de mensen in jouw land, of op een andere tijd?

Groentesoeppoeder is 1 woord.
Gekookte aardappelen is 2 woorden.
Shazzy wrote:ZINNEN TUSSENVOEGEN

OPDRACHT 7

In Nederland regent het vaak.
In Afrika regent het bijna nooit.
Daar schijnt meestal de zon.
Correct.
Shazzy wrote:OPDRACHT 8

John heeft last van hoofdpijn
Hij moet tabletten nemen.
Dan voelt hij zich goed voorbereiden op het examen.
De laatste zin is geen goede zin. Wat stond er precies in de opdracht?
Shazzy wrote:OPDRACHT 9

U moet zich goed vereiden voorbereiden op het examen
Dus het is belangrijk om heel veel te studeren.
Dat het moeilijkste onderdeel.
Is 'studeren' het moeilijkste onderdeel van het examen?

Shazzy wrote:OPDRACHT 10

Wat is het donker hier!
Ik zet de licht aan.
Dan wordt het een stuk lichten, lichter.
We gebruiken een ander werkwoord voor 'turn the light on'.

Shazzy wrote:OPDRACHT 1

Ismael werkt bij een garage in Apeldoorn. Hij woont in Arnhem. Elke dag reist hij een halfuur naar zijn werk. Het is altijd druk op de weg. Daarom gaat hij vroeg weg. Hij heft heeft dan geen last van files. Hij komt altijd om 8.00 uur op zijn werk en begint dan meteen met zijn werk.

Nu wil zijn baas dat de garage voortaan pas om 9.00 uur opengaat. Ismael kan dan ook pas vanaf 9.00 uur aan het werk. Hij vindt dit geen goed idee. Hij schrijft een briefje aan zijn baas.

In dit briefje schrijft hij:
• Wat het problem probleem is
• Waarom hij dit een problem probleem vindt
• Wat hij wil

Dhr. J. Stenissen
Lindelaan 3
Apeldoorn

Arnhem, 5 oktober 2006

Beste meneer Stenissen,

Ik vind het geen goed idee om de garage om 0900 te openen. Ik zal liever mijn werk om 0800 uur beginnen omdat ik het altijd druk op de weg vindt.
Er is geen reden om hier zullen te gebruiken. Je kunt willen gebruiken of gewoon de tegenwoordige tijd van beginnen.
Shazzy wrote:Ik hou niet van files. Bovendien ‘s morgens is het veel druk in de garage omdat mensen komen vóór hun werk beginnen met zijn auto’s.
Woordvolgorde: inversie in het begin. Een bijzin na omdat.

Wat is het onderwerp van beginnen? Wat begint? Welke vorm moet je gebruiken?

Hij heeft een auto - Het is zijn auto.
De mensen hebben auto's - Het zijn ... auto's.
Shazzy wrote:Misschien kunnen we vroeger in de avond sluiten, en gaan door met openen om 0800 uur?

Met vriendelijke groet,
Ismael Kazawi
Je maakt twee zinnen na misschien. Gebruik twee keer dezelfde constructie:
Misschien kunnen we vroeger sluiten.
en
Misschien kunnen we doorgaan ...

We schrijven tijden niet als 0900 uur. Kijk goed in de opdracht hoe we tijden schrijven.

Examentip: Let goed op dat je woorden die al in de opdracht staan goed schrijft!

Shazzy wrote:OPDRACHT 2

Monica zit op de opleiding voor dierenverzorger. Zij loopt stage in een dierenasiel. In een dierenasiel worden honden en kitten katten tijdelijk verzorgd. Hieronder ziet u wat zij op een dag moet doen.

8.00 - 8.30 Koffie, werkoverleg: verdeling van het werk
8.30 - 10.45 hokken van kitten katten schoonmaken, kitten katten voeren
11.00 - 12.30 honden uitlaten

13.30 - 14.30 helpen bij balie: telefoon opnemen en klanten ontvangen
15.00 - 16.00 honden uitlaten
16.00 - 16.30 dieren voeren

Monica moet voor school een stageverslag maken. In dat verslag schrijft zij wat zij op een dag moet doen.

Ik zit op de opleiding voor direnverzorger. Ik loop stage in een dierenasiel. Ik verzorg voor katten en honden.
Ik verzorg katten en honden.
of
Ik zorg voor katten en honden.
Niet een combinatie.

katten = cats (1 kat, 2 katten)
kitten = a baby cat (1 kitten, 2 kittens)
Shazzy wrote:Elke dag begin ik om 8.00 uur met koffie en een werkoverleg. Mijn baas deelt de werk uit.

Om 8.30 tot 10.45 maak ik de hokken van de katten schoon. Daarna voer ik de katten.
Bij 1 tijd gebruiken we om. Bij twee tijden van en tot:
Om 8.30 uur maak ik de hokken schoon.
Van 8.30 tot 10.45 maak ik de hokken schoon.
Shazzy wrote:Om 11.00 tot 12.30 laat ik de honden uit. Dit is goed uitoefening voor de honden en ik. Dan is het tijd voor lunchen.
Tijd om te lunchen.
of
Tijd voor lunch.
Shazzy wrote:In de namiddag, van 13.30 tot 14.30, help ik bij de balie. Ik beantwoord de telefoon en ook ontvang ik de klanten.

Om 15.00 tot 1600 laat ik de honden opnieuw uit. Daarna, om 16.00 tot 16.30, voer ik de dieren. De dagen zijn altijd erg druk, maar ik vind het gezellig!
Shazzy wrote:Bedankt

Shazzy :D

There is a problem I think when I previewed it all text went large and funny characters appeared!!!
Graag gedaan weer. Je hebt veel geschreven!
Ik heb geen gekke tekens gezien.

Post Reply