RSS RSS   Frequently Asked Questions FAQ   Kwebbelhoekje Chat   View the advanced search options Search   Register Register   Login Login   Exercise Exercise
  Change font size Print view It is currently May 21st, 2013, 3:57 pm    

Verhaal

Als je al wat beter Nederlands kunt schrijven, dan is dit jouw hoekje. Een gevorderde kan bijvoorbeeld: 1. langere (complexe) zinnen maken, 2. werkwoorden in diverse tijden vervoegen en 3. over moeilijkere onderwerpen schrijven.
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506

Verhaal

Postby jenny » October 4th, 2006, 11:04 pm

[edit by Joke] I moved this subject to the beginnershoekje [/edit]

Hoi,,,,,,

Ik heb een korte verhaal geschreven maar ik weet het niet of goed of fout.
Kunt u me helpen? Als ik een niet goede zin schrijf, dan kunt u verbeteren. a.u.b

Mijn verhaalje.
Ik ben om 08:00 uur opgestaan. Het was erg te laat want ik moest naar school om 08:00 uur en de les begon om 09:00 uur. Daarom ging ik ochtend niet naar school.
Ik ging naar school om 11:00 uur om met mijn docent te bespreken. Toen ik naar de les kwam, begon ze al vergadering. Ik was nog een keer te laat maar nog op tijd. We bespraaken over onze studie. Het ging erover Staat Examen NT2. Ik dacht dat het te moeilijk is, want mijn nederlands is nog niet zo goed. Ik was erg bang voor.

Daarna ging ik met vrienden bespreken over onze project. We moesten een bedrijf hebben zoeken en plan van aanpak ook moesten vandaag inleveren. Ikging erover bespreken tot 14:00 uur. Daarna ging ik naar huis. Toen ik mijn huis aankwam, was ik erg ziek. Ik had heel hoofdpijn en ik was erg moe. Dus ging ik meteen slapen.

volgens mijn is niet zo goed.
Kunt u me hierover helpen?

Groetjes,
Jenny
jenny
Lid

Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Thai

Verhaal

Sponsor

Do not like ads? Register for free and view this forum without ads.
Sponsor

Re: Verhaal

Postby Joke » October 5th, 2006, 10:36 am

jenny wrote:Hoi,

Ik heb een korte verhaal geschreven maar ik weet het niet of het goed of fout is.
Kunt u me helpen? Als ik een niet goede zin schrijf, dan kunt u het dan verbeteren a.u.b?

'Een niet goede zin' is niet fout, maar het klinkt niet zo mooi.
'Een slechte zin' of 'een zin die niet goed is' klinkt beter.
'Een niet goede zin' is not wrong, but it doesn't sound very beautiful.
Better is 'Een slechte zin' (a bad sentence) or 'een zin die niet goed is' (a sentence that is not good).

jenny wrote:Mijn verhaaltje.
Ik ben om 08:00 uur opgestaan. Het was erg te laat want ik moest naar school om 08:00 uur en de les begon om 09:00 uur. Daarom ging ik 's ochtends niet naar school.
Ik ging naar school om 11:00 uur om met mijn docent te bespreken. Toen ik naar de les kwam, begon ze al de vergadering al. Ik was nog een keer te laat, maar nog op tijd. We bespraasken spraken over onze studie. Het ging erover Staatsexamen NT2. Ik dacht dat het te moeilijk was, want mijn Nederlands is nog niet zo goed. Ik was er erg bang voor.

Daarna ging ik met vrienden bespreken over ons project. We moesten een bedrijf hebben zoeken en we moesten vandaag ook het plan van aanpak ook moesten vandaag inleveren. Ik ging sprak erover bespreken tot 14:00 uur. Daarna ging ik naar huis. Toen ik mijn thuis aankwam, was ik erg ziek. Ik had heel erg hoofdpijn en ik was erg moe. Dus ging ik meteen slapen.

'Bespreken' heeft een object nodig, 'spreken' niet:
'Bespreken' needs an object, 'spreken' does not:
We bespreken het project.
We spreken over het project.
Ik spreek met de docent.

jenny wrote:Volgens mijn is het niet zo goed.
Kunt u me hierover hiermee helpen?

Groetjes,
Jenny

Je doet het heel goed Jenny!
You're doing very well!

Groetjes Joke
Joke
Native speaker & global moderator

Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English

Postby jenny » October 5th, 2006, 12:21 pm

:-D Heel hartelijk bedankt voor de tips Joke. Ik ben nieuw hier. Ik leer de Nederlands nog niet zo goed.

Ik begrijp niet over er, hier,waar+prepositie bijvoorbeeld hiermee, hierover, waarmee. :(

Maar ik zal het proberen. :D

Groetje,
jenny
jenny
Lid

Mother tongue: Thai

Postby Joke » October 5th, 2006, 2:43 pm

jenny wrote:Ik begrijp niet over er, hier,waar+prepositie bijvoorbeeld hiermee, hierover, waarmee. :(

I wrote about this here
Joke
Joke
Native speaker & global moderator

Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English

Return to Hoekje voor gevorderden