Rijd achter je aan

Als je al wat beter Nederlands kunt schrijven, dan is dit jouw hoekje. Een gevorderde kan bijvoorbeeld: 1. langere (complexe) zinnen maken, 2. werkwoorden in diverse tijden vervoegen en 3. over moeilijkere onderwerpen schrijven.
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Post Reply
inuyasha
Waardevol lid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Vietnamese
Second language: English (United States)

Rijd achter je aan

Post by inuyasha » Fri May 01, 2015 4:13 pm

Hoi iedereen,

Een lange tijd geleden dat ik hier niet geweest ben. Vandaag kom ik een vraag tegen in mijn hoofd as volgt:
1. Ik rijd achter je aan, zeg ik als ik aan het fietsen ben met een vriendin bijvoorbeeld. Juist?
2. Ik rijd achter je. Juist?
3. Ik fiets achter je.
4. Ik fiets achter je aan.
5. Rijd je maar voor mij. Juist? ( omdat de fietspad krap is, zeg ik zo tegen haar)
6. Rijd je maar voor mij aan.

Kun je nakijken welke zinnen goed zijn van die 6 zinnen en ook andere zinnen?
Harstikke bedankt en fijne dag van de Arbeid

Groetjes
Loi

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Re: Rijd achter je aan

Post by ngonyama » Sat May 02, 2015 4:19 pm

inuyasha wrote:Hoi iedereen,

Een lange tijd geleden dat ik hier niet geweest ben. Vandaag kom ik een vraag tegen in mijn hoofd as volgt:
1. Ik rijd achter je aan, zeg ik als ik aan het fietsen ben met een vriendin bijvoorbeeld. Juist?
2. Ik rijd achter je. Juist? Is wel juist, maar de betekenis is een beetje anders. "achter je aan" betekent vaak dat je de weg niet weet en iemand volgt die dat wel weet. "achter je" heeft die bijbetekenis niet
3. Ik fiets achter je.
4. Ik fiets achter je aan.
5. Rijd je maar voor mij. Juist? Niet helemaal: "rijd maar voor mij" of "rijd jij maar voor me"( omdat de fietspad krap is, zeg ik zo tegen haar)
6. Rijd je maar voor mij aan. Dat ken ik niet.

Kun je nakijken welke zinnen goed zijn van die 6 zinnen en ook andere zinnen?
Harstikke bedankt en fijne dag van de Arbeid

Groetjes
Loi

Post Reply