Kunt u me helpen!!!

Als je al wat beter Nederlands kunt schrijven, dan is dit jouw hoekje. Een gevorderde kan bijvoorbeeld: 1. langere (complexe) zinnen maken, 2. werkwoorden in diverse tijden vervoegen en 3. over moeilijkere onderwerpen schrijven.
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Post Reply
nals
Waardevol lid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Hindi
Second language: English
Third language: Dutch

Kunt u me helpen!!!

Post by nals » Sun May 10, 2015 8:40 am

Schrijfopdracht: Schrijf een kritische reactie van 75tot 100 woorden op de bijdrage van Karel Manders
‘Ik ga al jaren met de auto naar mijn werk. De laatste tijd zeuren steeds meer milieufreaks aan mijn kop dat ze belachelijk vinden dat ik maar 4 kilometer van mijn werk woon!
Hoezo belachelijk? Ik betaal toch voor die auto! Hij staat voor de deur en dat is lekker gemakkelijk. Zo kan ik na mijn werk met de auto nog even naar de supermarkt om boodschappen te doen.
“ je kan toch ook met het openbaar vervoer gaan” zeggen die milieufreaks dan. Alsof het openbaar vervoer niet slecht voor het milieu is! De bus en trein zorgen toch ook voor co2-uitstoot? Trouwens,
Met de bus naar mijn werk gaan kost me zeker een half uur, met de auto ben ik er in 10 minuten. Bovendien leven we hier in een vrij, democratisch land. Ik mag toch zeker zelf bepalen welk vervoermiddel ik wil gebruiken, of niet soms?’
Karel Manders

Hoi Karel,
Daar ben ik het niet mee eens. Ik ben niet milieufreak maar ik ben milieubewust. Ik weet het precies hoe belangrijk het is voor iedereen om een helder milieu te hebben. Milieuvervuiling is een belangrijke oorzaak van veel ziekten. Ik vind het ook belachelijk dat u slechts voor 4 kilometer een auto gebruikt. Wat een jammer! Vier kilometer kunt u gewoon lopen of fietsen. Fietsen en lopen zijn goed voor gezondheid en ook goed voor het milieu. Bovendien zijn ze goedkopers. U hebt gelijk dat de bus en trein ook zorgen voor co2-uitstoot. Maar dat is veel minder dan de auto. Volgens milieu centraal gegevens zorgen de auto’s voor veel meer co2-uitstoot vergeleken met andere vervoeren. Op het gemiddeld straalt de auto 217 gram co2 uit per persoon per km. Aan de andere kant stralen de bus en trein respectievelijk 62 en 42 gram co2 uit per persoon per km.
Zonder twijfel, Nederland is een vrij en democratisch land. Naar mijn mening bent u verantwoordelijke burger van Nederland en het is uw plicht om het milieu schoon en helder te houden.
nals :)

Teodor
Superlid
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Dutch (Flanders)
Second language: Serbo-Croatian
Third language: French
Fourth language: English

Re: Kunt u me helpen!!!

Post by Teodor » Sun May 10, 2015 10:21 am

nals wrote:Hoi Karel,
Daar ben ik het niet mee eens. Ik ben niet geen milieufreak maar ik ben milieubewust. Ik weet het precies hoe belangrijk het is voor iedereen om een helder schoon milieu te hebben. Milieuvervuiling is een belangrijke oorzaak van veel ziekten. Ik vind het ook belachelijk dat u slechts voor 4 kilometer een auto gebruikt. Wat een jammer! Vier kilometer kunt u gewoon lopen of fietsen. Fietsen en lopen zijn goed voor de gezondheid en ook goed voor het milieu. Bovendien zijn ze goedkopers. U hebt gelijk dat de bus en trein ook zorgen voor co2-uitstoot. Maar dat die is veel (minder kleiner) dan bij/die van de auto. Volgens milieu centraal gegevens zorgen de auto’s voor veel meer co2-uitstoot vergeleken met andere (vervoeren vervoermiddelen). Op het gGemiddeld straalt stoot de auto 217 gram co2 uit per persoon per km. Aan de andere kant stralen stoten de bus en trein respectievelijk 62 en 42 gram co2 uit per persoon per km.
Zonder twijfel is Nederland is een vrij en democratisch land. Naar mijn mening bent u een verantwoordelijke burger van Nederland en het is uw plicht om het milieu schoon en helder te houden.
nals :)
Ik weet niet goed wat je bedoelt met "milieu centraal gegevens".

school en helder -> Ik denk niet dat "een helder milieu" echt gezegd wordt. Een suggestie: gewoon 'schoon', of eventueel, als je de herhaling wilt behouden, iets als 'schoon en netjes'?

nals
Waardevol lid

Post by nals » Mon May 11, 2015 6:43 am

Milieu centraal is misschien een tijdschrijft. Sory ik vergat om te vermelden over de grafiek die bij de schrijfopdracht wordt gegeven. de grafiek is over co2-uitstoot en afkomstig uit "milieu centraal".
Dank je wel Tredor!!
Nals

Teodor
Superlid

Post by Teodor » Mon May 11, 2015 9:12 pm

In dat geval zou ik eerder iets schrijven als "de gegevens van Milieu Centraal" (als MC een organisatie of een tijdschrift is) of misschien "de gegevens uit Milieu Centraal" (als MC enkel een tijdschrift is).

nals
Waardevol lid

Post by nals » Wed May 13, 2015 9:56 am

OK Ik ga het corrigeren.
:)

nals
Waardevol lid

Post by nals » Wed May 13, 2015 7:04 pm

Gecorrigeerd tekst
Hoi Karel,
Daar ben ik het niet mee eens. Ik ben geen milieufreak maar ik ben milieubewust. Ik weet precies hoe belangrijk het is voor iedereen om een schoon milieu te hebben. Milieuvervuiling is een belangrijke oorzaak van veel ziekten. Ik vind het ook belachelijk dat u slechts voor 4 kilometer een auto gebruikt. Wat jammer! Vier kilometer kunt u gewoon lopen of fietsen. Fietsen en lopen zijn goed voor de gezondheid en ook goed voor het milieu. Bovendien zijn ze goedkoper. U hebt gelijk dat de bus en trein ook zorgen voor co2-uitstoot. Maar dat die is minder kleiner dan die van de auto. Volgens de gegevens uit ‘Milieu Centraal’ zorgen de auto’s voor veel meer co2-uitstoot vergeleken met andere vervoermiddelen. Gemiddeld stoot de auto 217 gram co2 uit per persoon per km. Aan de andere kant stoten de bus en trein respectievelijk 62 en 42 gram co2 uit per persoon per km.
Zonder twijfel is Nederland een vrij en democratisch land. Naar mijn mening bent u een verantwoordelijke burger van Nederland en het is uw plicht om het milieu schoon te houden.

Teodor
Superlid

Post by Teodor » Thu May 14, 2015 11:34 am

Perfect, denk ik :)

(Met 'perfect' bedoel ik: er is niets waaruit zou blijken dat de schrijver/schrijfster geen moedertaalspre(e)k(st)er is. Er zijn een paar dingen die ik anders zou formuleren (ik zou eerder zeggen dat een auto gemiddeld x uitstoot, en van de ze in "Bovendien zijn ze goedkoper" ben ik onzeker), maar goed - iedereen heeft z'n eigen stem :))

nals
Waardevol lid

Post by nals » Mon May 18, 2015 8:52 pm

:) Perfect na uw correctie. Mijn tekst was helemaal niet perfect hoor!!

Post Reply