Koffie maken

Als je al wat beter Nederlands kunt schrijven, dan is dit jouw hoekje. Een gevorderde kan bijvoorbeeld: 1. langere (complexe) zinnen maken, 2. werkwoorden in diverse tijden vervoegen en 3. over moeilijkere onderwerpen schrijven.
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Post Reply
spreeuw61
Nieuwkomer
Country of residence: New Zealand
Mother tongue: English

Koffie maken

Post by spreeuw61 » Sat May 27, 2017 4:25 am

Ik ga naar de keuken. Ik vul de ketel met water, dan zet ik de ketel aan. Ik neem een mok uit de kast en wacht terwijl het water kookt. Ik zet een theelepel koffie in de mok, dan giet ik het kokende water erin. Ik haal de melk uit de koelkast, en giet wat melk in mijn koffie. Ik zet het melkflesje weer in de koelkast, en de theelepel in het afwasmachine. Ik pak mijn koffie op, en drink.

BrutallyFrank
Global moderator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French

Re: Koffie maken

Post by BrutallyFrank » Sat May 27, 2017 8:09 am

=D> Heel goed! Qua zinsopbouw geen fouten. Wel een paar technische foutjes en qua inhoud.

- Op zich is 'koffie maken' in orde, maar de uitdrukking is 'koffie zetten'.
- 'Dan zet ik de ketel aan' ... dat zou kunnen, maar dan heb je het specifiek over een elektrische ketel. Anders zou je zeggen 'Dan zet ik de ketel op (het vuur)'. Ik weet niet of de Engelse taal je hier wat dwarszit, want 'putting the kettle on' is wellicht de standaarduitdrukking. Maar 'aan' slaat op 'aan/uit' (on/off) en niet op 'on top of the stove' (op het vuur). Vandaar 'op' ...
- '... en wacht terwijl het water kookt' ... hier is het woord 'terwijl' wat raar. Hier wil het zeggen dat het water al kookt en dat je toch nog aan het wachten bent. Als je schreef '... en wacht TOT het water kookt' dan klopt het wel.
- 'Ik zet een theelepel koffie in de mok' --> 'ik doe ...' misschien zelfs 'ik gooi ...' in dit geval.
- je schrijft drie keer een komma voor 'en'. Dat is niet nodig

Voor de rest heel goed gedaan en iedereen zou je toch begrepen hebben ... :nod:
"Moenie worrie nie, alles sal reg kom" (maar hy het nie gesê wanneer nie!)

Image

spreeuw61
Nieuwkomer
Country of residence: New Zealand
Mother tongue: English

Re: Koffie maken

Post by spreeuw61 » Sat May 27, 2017 11:22 am

Hartelijk bedankt!

Post Reply