Fantastische Vlaemsche televisieprogramma's

"Wablief" of "Wat zegt u", "zeker en vast" of "vast en zeker"? Vlaams en Hollands zijn beide Nederlands en toch zijn er veel verschillen. Dit is het forum waar je vragen kunt stellen over het Vlaams.
Post Reply
Lambik
Waardevol lid
Country of residence: Germany
Mother tongue: Dutch (Flanders)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: Swedish
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Deens, Frans en de volle vijf woorden Fins.

Fantastische Vlaemsche televisieprogramma's

Post by Lambik » Fri Nov 06, 2009 8:31 pm

Mijn liefste schattebouten,

Pas bij een ietwat langer verblijf in het buitenland dringt het écht door: Vlaanderen is een verdomd goed TV-land. Het televisioneel hoogtepunt bij onze Duitse vrienden is het ronduit belachelijke programma Schlag den Raab.

Nu wordt op televisiekijkend Vlaanderen ook wel heel wat onzin losgelaten, maar dat wordt mijns inziens ruimschoots gecompenseerd door briljante programma's, en ik denk dan in de eerste plaats aan programma's van het productiehuis Woestijnvis.

Denken we bijvoorbeeld aan Man Bijt Hond. Akkoord, een lichte vorm van uitlachtelevisie, maar niet van het platte soort dat we van elders kennen.
Een clipje voor de liefhebbers van het Hamse dialect.

Of het beste televisieprogramma ooit: In De Gloria. Het opzet van Man Bijt Hond, maar dan in scene gezet.

Nu, ik zou hier uiteraard elvendertig filmpjes kunnen posten, maar laat ik de vraag aan jullie stellen: wat zijn de geniaalste stukjes Vlaamse televisie?

Grytolle
Superlid
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Swedish
Third language: Dutch
Fourth language: German

Re: Fantastische Vlaemsche televisieprogramma's

Post by Grytolle » Fri Nov 06, 2009 9:37 pm

Het Eiland vond ek wel goe toen da 'k et vorige zomer zag samen meh mijn vriendin :D
:-)

Quetzal
Retired moderator

Post by Quetzal » Fri Nov 06, 2009 11:48 pm

Schalkse Ruiters blijft toch wel zowat het beste dat Woestijnvis heeft geproduceerd, tenminste in dat genre. De Mol voor spelprogramma's, en van fictie zijn er waarschijnlijk een aantal, waarvan ik er niet zoveel heb gezien, maar Parelvissers bijvoorbeeld was echt wel chapeau (om die uitdrukking ook maar eens te gebruiken...).

Lambik
Waardevol lid
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Deens, Frans en de volle vijf woorden Fins.

Post by Lambik » Sat Nov 07, 2009 9:10 am

Ja, absoluut.

Het Eiland heeft trouwens ook het taalgebruik van m'n vriendenkring enigszins beïnvloed. Ik weet niet hoe het bij de anderen zit, maar pakweg de uitspraak "Oké/Geen probleem, Michel" is tamelijk idiomatisch geworden.

Schalkse Ruiters, De Mol en de Parelvissers waren uiteraard ook legendarisch :) Net zoals het Peulengaleis

Een programma dat ik graag op YouTube opzoek in een verloren moment: "Mag ik u kussen?"

JazzedPotato
Superlid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: 5:Spaans (lerend)

Post by JazzedPotato » Sat Nov 07, 2009 9:27 am

Quetzal wrote:Schalkse Ruiters blijft toch wel zowat het beste dat Woestijnvis heeft geproduceerd, tenminste in dat genre. De Mol voor spelprogramma's, en van fictie zijn er waarschijnlijk een aantal, waarvan ik er niet zoveel heb gezien, maar Parelvissers bijvoorbeeld was echt wel chapeau (om die uitdrukking ook maar eens te gebruiken...).

Mee eens, Vlaanderen heeft erg mooie en sterke producties. :) :thumbsup:

Helemaal mee eens.. Michiel de Vliegher was onnavolgbaar en briljant in zijn presentatie... :D =D>
Helaas heb ik genoemde series niet op dvd... Gelukkig bestaat er nog de Nederlandse 'Wie is... de Mol?' maar ja dat is eigenlijk toch een heel ander format zoals het gemaakt wordt. Hoewel ik het zeker waarderen kan vond ik de Vlaamse oorspronkelijke versies echt meesterlijk.. :P :thumbsup:

Voor de liefhebbers die de 'Bekende Nederlander' series van de Nederlandse 'Wie is.. de Mol?' nog willen bekijken, dat kan online:
series 2005 (serie 5) t/m 2009 (serie 9, nummer 10 wordt begin januari 2010 uitgezonden).

' De Parelvissers' heb ik nooit gevolgd maar wel heel goede dingen over gehoord destijds. :)

Ik mis hier eigenlijk nog wel 'De slimste mens (ter wereld)' , een spel/kennisprogramma waar ik vorig seizoen enigszins aan verslaafd geraakt ben. :D :thumbsup:

" Roam with young Persephone.
Plucking poppies for your slumber . . .
With the morrow, there shall be
One more wraith among your number
. "

Lambik
Waardevol lid

Post by Lambik » Sun Nov 22, 2009 11:23 pm

Het grappigste moment van De Slimste Mens was toch wel toen Bart De Wever zei: "een beetje respect voor de monarchie, alstublieft".

MaxJ
Superlid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Third language: Afrikaans
Fourth language: German

Post by MaxJ » Tue Nov 24, 2009 6:29 pm

Kabouter Wesley maakt mij altijd aan het lachen :-D

Let op! Grof taalgebruik!

Sale
2 Hale
1 Betale

eleonora
Nieuwkomer

Post by eleonora » Thu Dec 16, 2010 8:22 pm

ik vind van vlees en bloed echt fantastisch!

Post Reply