"gij bent"

"Wablief" of "Wat zegt u", "zeker en vast" of "vast en zeker"? Vlaams en Hollands zijn beide Nederlands en toch zijn er veel verschillen. Dit is het forum waar je vragen kunt stellen over het Vlaams.
Post Reply
heerMat
Superlid
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Dutch (Flanders)

"gij bent"

Post by heerMat » Sun Dec 26, 2010 3:52 pm

Her en der hoor je wel eens een constructie als "ge bent..." of "bent gij"? i.p.v. "je bent/ge zijt" en "ben jij?/zijt gij?". Vooral uit Antwerpse monden.
Wat is jullie mening over deze constructie? Afkeurenwaardig...?
"Constantijnt je, ’t zaligh kijntje, Cherubijnt je, van om hoogh
D’ydelheden, hier beneden, uitlacht met een lodderoogh." (Vondel)

Grytolle
Superlid
Mother tongue: Swedish
Second language: English
Third language: Dutch
Fourth language: German

Re: "gij bent"

Post by Grytolle » Fri Dec 31, 2010 4:02 am

vlaamsetaal.be zou wrs een betere plek zijn voor dees discussie

Uit jonge Antwerpse monden, zou ik zeggen. Ik vind het afkeurenswaardig omdat het voor zo veel mensen bijna even dom klinkt als "gij is", maar ik heb anderzijds wel in Antwerpsch Idioticon gezien dat het dialectaal bestond als ne minder frequente vorm

Verder ben ik van mening dat d'inversie "zijde gij" de voorkeur heeft :p
:-)

Valdemar
Lid
Second language: German

Post by Valdemar » Sat Feb 26, 2011 7:04 pm

'Gij bent' klinkt voor iemand die het echte Antwerps beheerst vreemd in de oren. In het Antwerps is het dan ook steevast 'Gij zéh' en 'Zedde (gij)'. 'Gij bent' is dan weer deel van het zog. verkavelingsvlaams. Daarbij moet gezegd worden dat er een theorie is bij bepaalde dialectologen dat 'tussentaal' een inherent instabiel iets is. Het feit dat 'gij bent' eerder iets is wat men bij tieners hoort, maar eerder zelden bij twintigers (daar is het 'gij zijt') lijkt die theorie te staven.

Grytolle
Superlid
Mother tongue: Swedish
Second language: English
Third language: Dutch
Fourth language: German

Post by Grytolle » Sat Feb 26, 2011 7:07 pm

Valdemar wrote:'Gij bent' klinkt voor iemand die het echte Antwerps beheerst vreemd in de oren. In het Antwerps is het dan ook steevast 'Gij zéh' en 'Zedde (gij)'. 'Gij bent' is dan weer deel van het zog. verkavelingsvlaams. Daarbij moet gezegd worden dat er een theorie is bij bepaalde dialectologen dat 'tussentaal' een inherent instabiel iets is. Het feit dat 'gij bent' eerder iets is wat men bij tieners hoort, maar eerder zelden bij twintigers (daar is het 'gij zijt') lijkt die theorie te staven.
"Gij bent" is vooral een overgangsvorm tussen kindertaal (jij bent) en volwassenentaal (gij zij(t)). Het probleem is dat er te veel Hollands wordt gesproken tegen kinderen :P
:-)

Valdemar
Lid
Second language: German

Post by Valdemar » Sat Feb 26, 2011 7:21 pm

De stelling dat 'jij' kindertaal is en 'gij' volwassenentaal is fout. Het zijn nationale varianten. 'Jij' is is inderdaad Hollands en 'gij' is eerder zuidelijk (Vlaanderen, NL-Limburg, Noord-Brabant en Zeeuws-Vlaanderen). Het is waarschijnlijk wel zo dat ouders proberen AN te spreken tegen hun kinderen en daar dan 'jij' tegen zeggen. Het probleem daarmee is dat ze niet consequent zijn en in andere contexten op 'gij' overschakelen. Zo leert dat kind in 1:1 interactie met de ouders 'jij' en hoort het verder wel 'gij'. Het is pas wanneer de focus meer naar andere mensen verschuift (zoals leeftijdsgenoten) dat die invloed verkleint en ze dus op 'gij' overschakelen. Eigenlijk kadert dit in de discussie over de exogeniteit van het AN. Begrijp me niet verkeerd; ik wens gij/ge in te voeren als equivalent van jij/je. Ik ben van mening dat we de norm moeten aanpassen naar zuidelijk gebruik. Dat wil evenwel niet zeggen dat ik voor 'Algemeen Vlaams' pleit. Ik neem een tussenpositie in.

Quetzal
Retired moderator

Post by Quetzal » Sun Feb 27, 2011 12:46 am

Valdemar wrote:De stelling dat 'jij' kindertaal is en 'gij' volwassenentaal is fout. Het zijn nationale varianten. 'Jij' is is inderdaad Hollands en 'gij' is eerder zuidelijk (Vlaanderen, NL-Limburg, Noord-Brabant en Zeeuws-Vlaanderen). Het is waarschijnlijk wel zo dat ouders proberen AN te spreken tegen hun kinderen en daar dan 'jij' tegen zeggen. Het probleem daarmee is dat ze niet consequent zijn en in andere contexten op 'gij' overschakelen. Zo leert dat kind in 1:1 interactie met de ouders 'jij' en hoort het verder wel 'gij'. Het is pas wanneer de focus meer naar andere mensen verschuift (zoals leeftijdsgenoten) dat die invloed verkleint en ze dus op 'gij' overschakelen. Eigenlijk kadert dit in de discussie over de exogeniteit van het AN. Begrijp me niet verkeerd; ik wens gij/ge in te voeren als equivalent van jij/je. Ik ben van mening dat we de norm moeten aanpassen naar zuidelijk gebruik. Dat wil evenwel niet zeggen dat ik voor 'Algemeen Vlaams' pleit. Ik neem een tussenpositie in.
Dat is inderdaad precies wat ouders doen, en het resultaat is precies dat. Ik persoonlijk zeg automatisch "jij" tegen kinderen, en "gij" tegen volwassenen, mijn ouders inbegrepen (tenzij ik "u" gebruik natuurlijk). En ja, dat komt inderdaad omdat mijn moeder dat ook altijd gedaan heeft. Hoe frequent dat is, is natuurlijk moeilijk te zeggen...

Post Reply