Niveau van Nederlands in Wallonië - 20% van de bevolking?

"Wablief" of "Wat zegt u", "zeker en vast" of "vast en zeker"? Vlaams en Hollands zijn beide Nederlands en toch zijn er veel verschillen. Dit is het forum waar je vragen kunt stellen over het Vlaams.
GOE

Niveau van Nederlands in Wallonië - 20% van de bevolking?

Post by GOE » Mon Mar 06, 2006 10:00 pm

Hoi,

Ik had gelezen, dat de Nederlandskennissen van Walen beduidend laager zijn dan de Franskennis van Vlamingen, maar ik wilde zelf ervaren, hoe goed Walen Nederlands spreken, toen ik afgelopen december voor het eerst in Wallonie was (Luik).

Op mijn vraag "Pouvons-nous parler néerlandais?", die ik fijftien keer binnen drie uuren aan verschillende mensen gesteld heb, stoot ik drie keer op een positieve antwoord (20%).

Hebben jullie gelijksoortige ervaringen opgedaan?

Gynne
Waardevol lid
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Dutch (Flanders)

Post by Gynne » Sat May 20, 2006 10:21 am

Tja, ik denk niet dat dat vragen aan een Waal representatief is voor de kennis. Even goed als in Vlaanderen vragen of je Frans kan. Ook al zou hij de taal kennen, het willen spreken is een andere zaak.
We hebben een haat/liefde verhouding met elkaar :-P

Yeah, well, IMHO, I don't think that you're testing methode is the way to do it. To ask a Waal if he speaks Dutch is not representative for his knowledge. Same goes for Vlaanderen, if you ask there if a person speaks French, you wouldn't always get a positive answer. Even if he'd know the language, to really
want to speak it is a different matter.
We have a kind of love/hate relationship.

Maar om op je initiële vraag te antwoorden:
Vroeger (tien tot vijftien jaar) geleden, was de kennis van het Frans in Vlaanderen hoger dan de kennis van het Nederlands in Wallonië. Maar de Walen hebben dit meer dan goed gemaakt ondertussen!

Anyway, to answer your initial question:
There was a time (ten to fifteen years ago) when the French knowledge was higher in Vlaanderen than the Dutch knowledge in Wallonië. But lately the Walen have been given the Dutch a run for their money :D
Mijn gedachten ontsporen zo gauw ik ze uitspreek, in zinnen die ik niet gezegd wil hebben.
(Bernlef)

Bieneke
Site Administrator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English

Post by Bieneke » Sat May 20, 2006 7:13 pm

Ha, eindelijk iemand die hier goed antwoord op kan geven! :) Bedankt, Gynne.

P.S. Leuke handtekening
Bieneke

Gynne
Waardevol lid

Post by Gynne » Sun May 21, 2006 8:22 am

Bieneke wrote:Ha, eindelijk iemand die hier goed antwoord op kan geven! :) Bedankt, Gynne.
Graag gedaan!
Bieneke wrote:P.S. Leuke handtekening
Bedankt :-P Komt uit zijn boek 'Eclips'.
(nvdr Bernlef is een Nederlands schrijver)
Mijn gedachten ontsporen zo gauw ik ze uitspreek, in zinnen die ik niet gezegd wil hebben.
(Bernlef)

Kuifjeenbobbie
Waardevol lid

Maar hoe goed spreken de Vlamingen Frans?

Post by Kuifjeenbobbie » Thu Jul 13, 2006 11:36 am

Ik heb weliswaar nooit Frans in Vlaanderen gesproken: hoe goed is jullie Franskennis - met andere woorden: kunnen jullie een ingewikkeld gesprek voeren?

Ik vind Frans wel moeilijk, bijzonder het uitspraak. Nederlands vind ik veel gemakkelijker (en volgens mij ook mooier!) :P . Maar uiteraard is dat een kwestie van smaak

Gynne
Waardevol lid

Post by Gynne » Thu Jul 13, 2006 2:38 pm

Hoi Kuifje-en-Bobbie

Mijn kennis van Frans valt bij mij onder de noemer 'redelijk'... Ik kan een moeilijkere conversatie meestal volgen en voeren. Ik versta en lees het goed, spreeken schrijf 't iets minder goed (omdat ik bang ben fouten te maken, én ik Frans nu eenmaal niet zo'n mooie taal vind als het Engels).
Het hangt er van af of je het blijft spreken, zoals bij elke taal. Ik heb mij eens laten vertellen dat je 30% van je kennis van een taal verliest per jaar dat je het niet spreekt!

Groetjes!

Gynne
(Bernlef)

Bieneke
Site Administrator

Post by Bieneke » Thu Jul 13, 2006 8:11 pm

In een artikel op Taalunieversum (http://taalunieversum.org/nieuws/1349/) las ik dat 59% van de Vlamingen Frans spreekt. Dat is nog altijd meer dan het percentage Vlamingen dat Engels spreekt (53%).

Kuifje, met je kleine steekproef heb je het werkelijke percentage toch goed benaderd: in bovenstaand artikel wordt gesteld dat 19% van de Walen Nederlands spreekt.

In Brussel is 51% tweetalig.

We hebben hier in België ook nog een handjevol (ik meen zo'n 70.000) Duitstaligen. Je wist vast al dat Duits een van de drie officiële talen in België is.

-----

In an article at Taalunieversum (http://taalunieversum.org/nieuws/1349/) I read that 59% of all Flemish speak French. That is still more than the percentage of Flemish that speak English (53%).

Kuifje, with your small sample you got close to the actual percentage: in the abovementioned article it is said that 19% of all Wallonians speak Dutch.

In Brussels, 51% is bilingual.

Here in Belgium, we also have a small group of German speakers (about 70,000, I believe). You probably already knew that German is one of the three official languages in Belgium.
Bieneke

Gynne
Waardevol lid

Post by Gynne » Fri Jul 14, 2006 7:43 am

Amai! Onvoorstelbaar als je weet dat Nederlands in Wallonië een verplicht vak is op school! En Frans in Vlaanderen... Want zelfs het percentage voor Franse kennis in Vlaanderen vind ik behoorlijk laag! Arm België...
(Bernlef)

Kuifjeenbobbie
Waardevol lid

Post by Kuifjeenbobbie » Sun Jul 16, 2006 10:20 am

Ik hoorde sommige Walen beweeren "Wij hoeven geen Nederlands aan te leren, omdat de Vlamingen alle Nederlands spreken". Dat is niet alleen arrogant, maar ook blijkbaar niet het geval!

Sommige mensen zeggen "Wij moeten geen vreemde talen behalve Engels aanleren, omdat Engels overal gesproken wordt." Wat voor een misverstand!

Bieneke
Site Administrator

Post by Bieneke » Sun Jul 16, 2006 11:43 pm

Misschien moeten we de onderzoeksresultaten een beetje relativeren: het is waarschijnlijk gedaan op basis van zelfrapportage. Ik ken veel Vlamingen die beweren geen Frans te spreken, terwijl ze prima een gesprek in het Frans kunnen voeren. Met de resultaten kunnen we vaststellen dat er meer Vlamingen zijn die Frans spreken dan Engels, maar het werkelijke percentage wordt wellicht onderschat door de bescheidenheid van de respondenten. ;)

---
Perhaps we should tone down the results of this study a bit as it was probably based on self-report. I know many Flemings who claim not to be able to speak French while they are perfectly able to have a conversation in French. What the results tell us is that there are more Flemings who speak French than English but the true proportion may be underestimated by the modesty of the respondents. ;)
Bieneke

Kuifjeenbobbie
Waardevol lid

Relativeren is hier passend

Post by Kuifjeenbobbie » Mon Jul 17, 2006 10:11 am

Ik ben het met je erover eens, dat enkele Vlamingen/Waalen soms te bescheiden bij het inschatting van hun taalkennisen zijn. Maar het is evenwel mogelijk dat sommige (ik bij voorbeeld!) tot overschatting van hun taalniveau neigen!

Die gegevens, die in het korte artikel geciteerd werden, zijn van een publicatie afkomstig. Helaas is in de publicatie niet geschreven (in zoverre ik het Frans begrepen heb!), hoe veel mensen zijn ondervraagd, en of de ondervraagden door Vlaanderen/Wallonie gelijkmatig verdeeld waren.

evilbu
Superlid

Post by evilbu » Sun Nov 05, 2006 1:10 pm

Kuifjeenbobbie wrote:Ik hoorde sommige Walen beweeren "Wij hoeven geen Nederlands aan te leren, omdat de Vlamingen alle Nederlands spreken". Dat is niet alleen arrogant, maar ook blijkbaar niet het geval!

Sommige mensen zeggen "Wij moeten geen vreemde talen behalve Engels aanleren, omdat Engels overal gesproken wordt." Wat voor een misverstand!
Talenkennis? Daarover zal ik je eens iets vertellen! :?

Veel Franstalige Belgen (de Franstalige Brusselaars doen soms moeilijk als je hen Walen noemt, de Vlamingen echter niet, ze zijn al zo een minderheid in Brussel, ze kunnen alle steun (terecht) gebruiken) weten ZEER GOED dat het niet waar is dat Vlamingen alleen Nederland spreken. :x Integendeel, zij beweren "Wij hoeven geen Nederlands te leren, omdat de Vlamingen wel allemaal Frans spreken!!!!!"

Je peux faire une petite conversation en franįais. La prononciation n'est pas facile. Il y a quelques mois, j'ai rencontré un mathématicien marocain sur MSN. Je lui ai addressé en anglais, mais quand il m'avait dit que son anglais n'était pas trčs bon, on l'a essayé en franįais et on a pu faire une conversation assez longue (ce qui m'étonne :eek: ).

De cijfers spreken voor zich, Walen zijn voornamelijk eentalig.
En elke Vlaming heeft wel zijn taalarrogantie-verhaal te vertellen..... :-?

In mijn gemeente is er een prachtig olympisch zwembad, vrij groot, zeker voor zo een relatief kleine gemeente (wel het is net geen stad).
De laatste jaren is er een opmerkelijke toestroom geweest van jongeren uit Brussel, vooral allochtonen. Dat heeft al voor veel problemen gezorgd. Noem me geen racist, ik kan alleen opmerken dat er nu meerdere agenten (minstens drie) en "stewards" aan de ingang moeten staan en dat het zwembad vroeger sluit in de weekends, terwijl dat vroeger allemaal niet nodig was.
Maar een andere simultane (gerelateerde?) evolutie is ondertussen ook merkbaar : autochtone Franstaligen overspoelen ons zwembad.

Zoals gewoonlijk zijn de Vlamingen daar weer veel te vriendelijk : prijzen afficheren in het Frans, redders die de jongeren (die veel te gevaarlijke dingen doen soms) toespreken in het Frans, berichten die in het Nederlands en het Frans worden afgeroepen.
Bij het lopen door het water hinder ik even een dame (beetje nat gespat of zo). Die begint direct een hele preek in plat Frans af te steken. Dat ze op bijna een uur rijden van de taalgrens is, is haar blijkbaar ontgaan. En het is niet omdat ik Frans spreek dat ik zo een pijlsnel gebroebel kan volgen. Ik probeer toch een gentleman te zijn en als ik iemand hinder excuseer ik me. Ik ga naderbij en zeg "Sorry, mijn Nederlands is niet zo goed" en maak een gebaar bij mijn oor om "heb het niet verstaan" aan te geven. Tja, dan trok ze een verkrampt gezicht naar me dat het goed was, waarmee ze wou zeggen "van een minderwaardige Vlaming moet ik ook niks hebben". Heb precies hetzelfde gezicht teruggetroken en ben weggegaan. :mad:

En het houdt daar niet op, hoewel de Walen ons voortdurend als xenophobe, gierigaards afschilderen, spreken de meeste buitenlanders (Duitsers, Hongaren, Australiërs, VSA-ers) positief over hun ervaringen in Vlaanderen terwijl ze in Wallonië de mensen onvriendelijk en in de onmogelijkheid verkeerden om enige conversatie te voeren.

Een Duitse Erasmus student vertelde me vorig jaar dat ie de trein terug nam naar Duitsland, maar door een staking kwam ie vast te zitten in Ličge. In het Engels of Duits te weten komen wat er aan de hand was en wat ie nog kon doen was natuurlijk onmogelijk, maar ie sprak ook wat Frans... groot was zijn verbazing toen ie ontdekte dat niemand de moeite wou nemen om wat trager en kalmer Frans te spreken zodat ie het zou verstaan. Wie eentalig is, weet ook niet wat het is om iemand in een andere taal te verstaan. :?

Dus ik zou niet overdrijven en zeggen dat de Walen de Vlamingen eens wat hebben laten zien ondertussen. :eek:

Gynne
Waardevol lid

Post by Gynne » Sun Nov 05, 2006 5:18 pm

Hey Evilbu,

Wat je slotzin betreft, ik sluit me aan, ik kan je meedelen dat onlangs in 't nieuws geweest is dat de Vlamingen het in de scholen weer stukken beter doen dan de Walen wat de tweede landstaal betreft ;-) Dus tot zover mijn topic reply van enkele maanden geleden ...
Last edited by Gynne on Sun Nov 05, 2006 5:25 pm, edited 1 time in total.
(Bernlef)

evilbu
Superlid

Post by evilbu » Sun Nov 05, 2006 5:23 pm

Gynne wrote:Hey Evilbu,

Wat je slotzin betreft, ik wluit me aan, ik kan je meedelen dat onlangs in 't nieuws geweest is dat de Vlamingen het in de scholen weer stukken beter doen dan de Walen wat de tweede landstaal betreft ;-) Dus tot zover mijn topic reply van enkele maanden geleden ...

Uhm, je bedoelt toch hopelijk dat Vlamingen beter Frans kunnen dan Walen Nederlands? :eek:

Ik ben nogal gevoelig , ik sprak eens met een Duitse Erasmusstudente en die vroeg of wij Frans moesten leren naast Engels. Zij zei "because it's an official language" maar ik had "THE official language" verstaan...en ik begon direct "no! no! no!" :o
(Duits spreken met haar was toch niet mogelijk, ich spreche nur ein bisschen Deutsch :lol: )

Gynne
Waardevol lid

Post by Gynne » Sun Nov 05, 2006 5:28 pm

Ja uiteraard ...
(Bernlef)

Post Reply