Niveau van Nederlands in Wallonië - 20% van de bevolking?

"Wablief" of "Wat zegt u", "zeker en vast" of "vast en zeker"? Vlaams en Hollands zijn beide Nederlands en toch zijn er veel verschillen. Dit is het forum waar je vragen kunt stellen over het Vlaams.
Kuifjeenbobbie
Waardevol lid

Raare gedrag van Franstaligen in Brussel

Post by Kuifjeenbobbie » Thu Nov 23, 2006 12:56 pm

Ik heb enige verhaaltjes over Franstaligen in Brussel:

Soms heb ik Franstaligen in Brussel in het Nederland aangesproken (in Brussel spreek ik alle mensen altijd in het Nederlands aan). Daarop kreeg ik een lange antwoord in het Engels en het was duidelijk van het inhoud van het reactie, dat zij mijn (langsam en duidelijk gearticuleerd) Nederlands niet begrepen hadden.

Ik vind zulke reacties wel raar! Waarom kunnen die niet eenvoudigweg toegeven, dat zij niet begrepen hebben, in plaats van een nuttelos antwoord in een vreemde taal te geven?

Heeft iemand degelijke ervaringen opgedaan? Of trek ik gewoon zulke Franstaligen aan? :)

Snoezig
Editor & titelmoderator
Mother tongue: English
Second language: German

Re: Raare gedrag van Franstaligen in Brussel

Post by Snoezig » Thu Nov 23, 2006 1:28 pm

Kuifjeenbobbie wrote:Ik heb enige verhaaltjes over Franstaligen in Brussel:

Soms heb ik Franstaligen in Brussel in het Nederland aangesproken (in Brussel spreek ik alle mensen altijd in het Nederlands aan). Daarop kreeg ik een lange antwoord in het Engels en het was duidelijk van het inhoud van het reactie, dat zij mijn (langsam en duidelijk gearticuleerd) Nederlands niet begrepen hadden.

Ik vind zulke reacties wel raar! Waarom kunnen die niet eenvoudigweg toegeven, dat zij niet begrepen hebben, in plaats van een nuttelos antwoord in een vreemde taal te geven?

Heeft iemand degelijke ervaringen opgedaan? Of trek ik gewoon zulke Franstaligen aan? :)
Hmmm... dat heb ik nog niet probeerd, Nederlands in Brussel te spreken... Voor mij is Brussel meer een stad, om mijn slechte Frans te oefenen en misschien te verbeteren :)

Groetjes
snoezig

Kuifjeenbobbie
Waardevol lid

Post by Kuifjeenbobbie » Thu Nov 23, 2006 1:35 pm

Alhoewel ik altijd ein Brussel een gesprek in het Nederlands begin, heb ik steeds kansen, om mijn slechte Frans te verbeteren, omdat het (helaas) vaak beter is dan het Nederlands van veel inwoners van Brussel :)

federico
Nieuwkomer
Country of residence: Belgium
Mother tongue: French

Post by federico » Sun Sep 23, 2007 12:42 pm

Hallo!
Het is waar dat wij (in Wallonië) niet verplicht zijn om Nederlands te leren!... en dat vind ik niet normaal.
De reden dat wij geen nederlands willen leren? ... is er geen... Ja, sommigen mensen vinden dat het lelijk is, maar deze mensen hebben zich nog nooit in een spiegel gezien.
Wij hebben de keuze (the choise?) tussen Engels en Nederlands en misschien 70% keuzen Engels... Zou u niet Engels keuzen als u de keuze had? ... wees eerlijk  :)  ...
Maar ja! Wij wonen in een tweetalig land en we moeten de twee talen studeren! ... ik denk dat er geen probleem zou zijn als het hele land tweetalig was ... we had de twee talen als eerste taal moeten leren ... (mogelijk??)
kijk ... nu willen walen het Nederlands verplichten ... sommige scholen hebben al Nederlands lessen verplichten voor kinderen... kinderen leren vlug, mijn klein kozijn zegt al: Ik ben Enzo, niet babbelen! :d :d ... dat maakt mij lachen ... Wel, wat ik bedoel is dat als we verplicht zijn, dus hebben we geen keuze (haha, echt waar?) Maar het zou beter zijn voor het Volk ... nu is het te laat? ...

Hello,
That's true, in Wallony we're not obliged to learn Dutch and I don't think it's normal! That's not because we find it horrible or something, well, many people may think it but they're stupid ... the reason is that we have the choise between English and Dutch and be honnest, wouldn't you choose English?.
But I do agree, we should learn Dutch and French when we enter school because we live in a bilingual country
Now, some Walloon want now to oblige Dutch in schools... my little cousin must learn it and he already can say little things, that's funny ...  And I think Belgium would have less problems if we were all bilingue... But well, I think it's too late ... :(
[/b]

EetSmakelijk
Retired moderator
Country of residence: Canada
Mother tongue: English (Canada)
Second language: French
Third language: Dutch

Post by EetSmakelijk » Sun Sep 23, 2007 1:44 pm

Ik hoop dat het niet te laat is!
J'espčre que ce n'est pas trop tard. :P (Sorry voor mijn slechte Frans)
I hope it's not too late.
I am Canadian, so I probably do not understand the situation in Belgium very well but I think that people learning each other's languages is always a good thing. :D
Groetjes,
ES, S'je, Saartje, of EetSmakelijk
:P
Mijn Esnips account is:
http://www.esnips.com/web/EetSmakelijksDutchStuff

federico
Nieuwkomer
Mother tongue: French

Post by federico » Sun Sep 23, 2007 8:03 pm

ik ook, ik hoop dat het niet te laat is ... we zullen zien! ...

jouw Frans was heel goed hoor! ... Trčs bien!! :)

EetSmakelijk
Retired moderator
Country of residence: Canada
Mother tongue: English (Canada)
Second language: French

Post by EetSmakelijk » Sun Sep 23, 2007 8:43 pm

Ik ben heel blij dat ik mijn Frans niet allemaal vergeten ben. :P :D
Groetjes,
ES, S'je, Saartje, of EetSmakelijk
:P
Mijn Esnips account is:
http://www.esnips.com/web/EetSmakelijksDutchStuff

Quetzal
Retired moderator
Mother tongue: Dutch (Flanders)

Post by Quetzal » Thu Nov 08, 2007 8:12 pm

Snoezig wrote:
Hmmm... dat heb ik nog niet geprobeerd, Nederlands in Brussel te spreken... Voor mij is Brussel meer een stad , om mijn slechte Frans te oefenen en misschien te verbeteren :)

Groetjes
snoezig
Geprobeerd. Also, no comma between "een stad" and "om"... I believe there might be a few subtle differences between German and Dutch regarding commas, but I'm afraid I don't remember the details.

Quetzal
Retired moderator

Post by Quetzal » Thu Nov 08, 2007 8:14 pm

Kuifjeenbobbie wrote:Ik heb enige verhaaltjes over Franstaligen in Brussel:

Soms heb ik Franstaligen in Brussel in het Nederlands aangesproken (in Brussel spreek ik alle mensen altijd in het Nederlands aan). Daarop kreeg ik een lange antwoord in het Engels en het was duidelijk van het de inhoud van het de reactie, dat zij mijn (langszaam en duidelijk gearticuleerd) Nederlands niet begrepen hadden.

Ik vind zulke reacties wel raar! Waarom kunnen die niet eenvoudigweg toegeven, dat zij het niet begrepen hebben, in plaats van een nuttelos antwoord in een vreemde taal te geven?

Nee, dat heb ik nooit meegemaakt.

(Sorry voor de late verbetering/reactie.)

Lukaske
Waardevol lid
Country of residence: United Kingdom
Mother tongue: Polish

Re: Niveau van Nederlands in Wallonië - 20% van de bevolking?

Post by Lukaske » Fri Apr 03, 2009 1:01 pm

Twee jaar geleden had ik de klant van Wallonie die hier naar Schotland kwam om onze fabriek te bezoeken. Ik ging naar de luchthaven om haar ervan op te halen. Ik wist dat ze een Waal was maar ik vermoedde dat ze Vlaams/Nederlands zou spreken. Dan wist ik niet over deze “haat/liefde taal verhouding” tussen Waals en Vlasmingen :wink: ). Dus ik dacht ook dat ze het heel leuk zou vinden als ik met haar Vlaams/Nederlands spreek. Als we op de luchthaven ontmoeten stelde ik me in het Nederlands voor. Ze zag een beetje verrassd uit maar zei haar naam ook in het Nederlands. Dan terwijl we naar haar hotel met de auto reden sprak ik de ganze tijd in het Nederlands. Ze bleef stil maar ik dacht dat ze moe na de reis was….plotselig zei ze in het Engels: "Do you mind if we speak English because although I can speak Dutch I do not really like to use that language”
Ooops :o

heerMat
Superlid

Post by heerMat » Fri Apr 03, 2009 1:49 pm

De liefde in de Vlaams-Waalse (linguïstische) haat-liefdeverhouding ontgaat me helemaal!
"Constantijnt je, ’t zaligh kijntje, Cherubijnt je, van om hoogh
D’ydelheden, hier beneden, uitlacht met een lodderoogh." (Vondel)

BrutallyFrank
Global moderator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French

Post by BrutallyFrank » Fri Apr 03, 2009 3:21 pm

heerMat wrote:De liefde in de Vlaams-Waalse (linguïstische) haat-liefdeverhouding ontgaat me helemaal!
Waarschijnlijk ligt dat ook aan het feit dat het niet alleen maar een linguïstische zaak is ...

Het is een mengeling van historie(politiek)/mentaliteit/geografie/etc. De Voerstreek is misschien wel het ultieme voorbeeld hiervan. Een Vlaams gebied dat is ingesloten tussen Nederland en Wallonië. Dus de werkgevers zijn Nederlands(talig) of Franstalig. Ergo: wiens brood men eet, wiens woord men spreekt ... (maar dat is wel de ultra-korte versie van het verhaal :mrgreen: )
"Moenie worrie nie, alles sal reg kom" (maar hy het nie gesê wanneer nie!)

Image

MaxJ
Superlid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: Afrikaans
Fourth language: German

Post by MaxJ » Fri Apr 03, 2009 5:05 pm

Een tijdje geleden kwam ik een Waal tegen en die zei iets van "Ik zat zijn Nederlands", in ieder geval iets heel raars. En die zat dus helemaal te zeuren over de Nederlandse taal en hoe dom de Vlamingen wel niet zijn. Nou dat werd me een gesprek zeg... :evil:
Sale
2 Hale
1 Betale

Post Reply