Hoe ver komen jullie met Nederlands in Brussel?

"Wablief" of "Wat zegt u", "zeker en vast" of "vast en zeker"? Vlaams en Hollands zijn beide Nederlands en toch zijn er veel verschillen. Dit is het forum waar je vragen kunt stellen over het Vlaams.
Tom DeLatte
Lid
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Dutch (Flanders)

Post by Tom DeLatte » Tue Jun 26, 2007 5:15 pm

it's not so much live
as study :-)

but leuven is, indeed, a very nice place :-)
especially the Oude Markt ... with "de langste toog van België"

zouzoufromparis
Waardevol lid
Country of residence: France
Mother tongue: French

Post by zouzoufromparis » Sun Jul 01, 2007 3:57 pm

well...i love this city, and i'll be back 2 months there soon to study dutch intensively  :lol:

yes the oude markt is something awsome when you're coming for the 1st time!
now i'm quite used, but a bit surprised each time :-P ....and i like it!

see ya
Zouzou

el topo
Waardevol lid
Mother tongue: Russian

Post by el topo » Thu Aug 02, 2007 1:27 pm

Ik heb de indruk dat de toestand in Brussel steeds beter wordt. Natuurlijk wordt meestal Frans hier gesproken, maar je hoort nu meer Nederlands dan enkele jaren geleden, vooral in het centrum van de stad.

Ik hoop dat meer Vlamingen naar Brussel zullen verhuizen. Veel Vlaamse mensen die in Brussel werken wonen nog altijd in Vlaanderen en ze komen elke dag met de auto naar de stad, wat natuurlijk niet goed is voor het milieu en de verkeersituatie. Bovendien betalen ze belasting niet in Brussel, maar waar ze wonen, en dat is heel slecht voor Brussel.
Groetjes

AppelstroopIsLekker
Superlid
Mother tongue: English (United States)
Second language: Dutch (Flanders)
Third language: French
Fourth language: Italian

Re: Hoe ver komen jullie met Nederlands in Brussel?

Post by AppelstroopIsLekker » Fri Jun 15, 2012 10:12 pm

I love Leuven, too, I have good memories of the city :D

Als Brusselaar word ik altijd aangenaam verrast door het (relatief) hoog niveau Nederlands dat de bevolking in het algemeen beheerst en ben verbaasd over de negatieve indruk van de dominantie van het Frans in Brussels die ik van de bovenstaande reacties heb gekregen.

Omdat er in de jaren zestig werd besloten dat het verboden is om een telling te maken van het aantal sprekers van de officiële talen in Brussel, is het niet mogelijk om aan officiële cijfers te komen. Sommige Brusselaars spreken enkel Nederlands, sommigen enkel Frans, natuurlijk, en daarnaast is er een grote tweetalige minderheid. Hoe het ook zij: het volstaat te zeggen dat ik er nog altijd een relatief grote Nederlandstalige minderheid bestaat.

Volgens mij gaat het niet om welke taal dominanter is, of dominanter aan het worden is, maar dat Nederlandstalige of tweetalige inwoners maar al te content zijn om Nederlands enkel te gebruiken als "thuistaal". Zij zijn zich niet altijd van bewust het feit dat hun buren, collega's en vrienden misschien ook Nederlands als moedertaal spreken, of ten minste, redelijk goed Nederlands beheersen. Ze gaan er vanuit dat hun tweetaligheid een uitzondering is. En zo blijft het Frans de taal die het meest in het openbaar gesproken wordt.

Ik ben van mening dat zo'n negatieve indruk komt door het feit dat mensen aannemen dat iedereen Franstalig is. Ik spreek ook Frans en gebruik ook overal Frans, maar ik wijs er altijd op dat ik tweetalig ben door zowel "Goededag" als "bonjour" te zeggen, zoals hier de gewoonte is. Nederlandstaligen moeten zich ook herinneren dat het staatsdeel en haar gemeenten ook officiël tweetalig zijn en dat wij de Nederlandstalige diensten moeten opzoeken om ervan gebruik te kunnen maken. Hierdoor houd je deze diensten ook in stand. Hoe meer je dat doet, hoe meer je je beseft dat deze stad in de praktijk ook werkelijk tweetalig is.

Post Reply