Praten & Spreken

[woordenschat]
How do you say daddy-long-legs in Dutch? How many ways are there to say "thank you" or "you're welcome"? Post everything about vocabulary here.
Post Reply
xktran
Nieuwkomer

Praten & Spreken

Post by xktran » Tue Feb 03, 2009 4:27 pm

hoi ... ik ben nieuw hier. mijn name is Khai en ik woon in Rotterdam sinds 4 jaaren. Ik heb nooit verzoekt Nederlands te leeren. Ik werke in een bedrijf waar wij alleen Engels "praaten" ... en de thread is oud maar ik heb een vraag over de woord "praaten". A nederlandse collega zegt ook dat het is "gesproken" maar ik heb in een nederlandse boek "gepraat" gezien ook in een website voor de NT2 examen http://www.nt2examen.nl/grammar-verbs.htm . Wat is gelijk ?
bedankt
Khai

Joke
Retired moderator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch (in progress...)

Re: Hoi van "down Under"

Post by Joke » Tue Feb 03, 2009 6:53 pm

Hoi Khai,
xktran wrote:hoi ... ik ben nieuw hier. mijn name is Khai en ik woon in Rotterdam sinds 4 jaaren. Ik heb nooit verzoekt geprobeerd Nederlands te leren. Ik werk in een bedrijf waar wij alleen Engels "praten" ... en de thread is oud maar ik heb een vraag over het woord "praten". Een Nederlandse collega zegt ook dat het is "gesproken" is, maar ik heb in een Nederlands boek "gepraat" gezien. Ook op een website voor het NT2 examen http://www.nt2examen.nl/grammar-verbs.htm . Wat is gelijk Wat is goed?/Wie heeft gelijk?
bedankt
Khai
Gepraat en gesproken zijn allebei bestaande woorden, maar je kunt ze niet altijd op dezelfde manier gebruiken.

Voorbeelden met het werkwoord spreken:
Ik spreek Nederlands.
Spreek jij Engels?
Ik spreek altijd Nederlands met mijn moeder.

Vergelijk:
Ik praat Nederlands met mijn moeder (=nu, op dit moment zijn we aan het praten)

Voorbeelden met praten of spreken:
Ik praat/spreek niet meer met je!
Hij praat/spreekt met een accent.
Ze praat/spreekt altijd over haar kleinkinderen.

Als praten en spreken allebei mogelijk zijn, is spreken meestal formeler.

Praten wordt meestal gecombineerd met met of over.
Je kunt niet zeggen dat je een taal 'praat'.

Volgens mij heeft het Engels ongeveer hetzelfde onderscheid (maar ik weet niet of je Engels spreekt):
praten = to talk
spreken = to speak

Groetjes,
Joke

xktran
Nieuwkomer

Re: Hoi van "down Under"

Post by xktran » Wed Feb 04, 2009 11:45 am

Joke ... bedankt voor the heel erg goed verklarung. alles is duidelijk nu.
Ja, ik spreek Engels.
Khai

Chaymae
Nieuwkomer
Country of residence: Morocco
Mother tongue: Arabic
Second language: French
Third language: English

NEDERLANDS: Spreken

Post by Chaymae » Tue Jul 26, 2016 3:34 pm

Goeiedag! Ik ben chaima en ik ben nieuw hier in deze website, ik heb hulp nodig als het mogelijk is, ik zou graag mijn nederlands vebeteren vooral in het kader van spreken, is er hier iemand die tijd heeft om met mij te kunnen spreken? Ik durf niet te spreken ik heb niveau B2 van nederlands dat betekent van hogeopleiding

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Re: NEDERLANDS: Spreken

Post by ngonyama » Tue Jul 26, 2016 6:03 pm

Chaymae wrote:Goeiedag! Ik ben chaima en ik ben nieuw hier in deze website, ik heb hulp nodig als het mogelijk is, ik zou graag mijn nederlands vebeteren vooral in het kader van spreken, is er hier iemand die tijd heeft om met mij te kunnen spreken? Ik durf niet te spreken ik heb niveau B2 van nederlands dat betekent van hogeopleiding
Welkom Chaymae! Ik doe zelf daar niet aan, maar er zijn hier misschien wel mensen die met je willen Skypen. Een andere truuk is voor de spiegel gaan staan en met jezelf een gesprek beginnen. Zinnen hardop uitspreken helpt omdat je ze dan ook makkelijker kunt gebruiken in een gesprek.

Post Reply