vermelden vs melden vs aanmelden

[woordenschat]
How do you say daddy-long-legs in Dutch? How many ways are there to say "thank you" or "you're welcome"? Post everything about vocabulary here.
Post Reply
inuyasha
Waardevol lid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Vietnamese
Second language: English (United States)

vermelden vs melden vs aanmelden

Post by inuyasha » Tue Sep 27, 2016 2:20 pm

Hoi allemaal,

Kan iemand een onderscheid maken tussen deze drie woorden, met name ververmelden en melden?

Alvast bedankt
Groetjes,
Loi

Dolo
Superlid
Country of residence: Poland
Mother tongue: Polish
Second language: English
Third language: Dutch

Re: vermelden vs melden vs aanmelden

Post by Dolo » Tue Sep 27, 2016 2:54 pm

Ik ben geen moedertaalspreker maar vermelden en melden zijn synoniemen volgens mij. Ze betekenen dat je gewoon iets rapportert of aankondigt, dus je laat weten dat iets is plaatsgevonden. Aanmelden betekent dat je ergens gaat om jezelf te inschrijven als je bv. een cursus wilt doen of met iemand ergens gaan.

Ik hoop dat ik van hulp was :-D

inuyasha
Waardevol lid
Mother tongue: Vietnamese
Second language: English (United States)

Post by inuyasha » Tue Sep 27, 2016 3:15 pm

Hoi Dolo,

Dat vermoed ik ook, maar ik heb nog het gevoel dat er een verschil bestaat tussen vermelden en melden in het gebruik. Ik zie meestal dat het woord vermelden in documenten staat en meestal bijvoorbeeld "blah blah staat vermeld".
wat vind(en) je (jullie) van de volgende zin waarin ik 'melden' gebruik?

Twee weken geleden ben ik hier geweest en uw collega heeft mij gevraagd of ik nog ergens anders werkte. Toen vergat ik te (ver)melden dat ik ook via een uitzendbureau werk. Dit zou kunnen beïnvloeden op de belasting die ik betaal. (Ik vermoed dat het veiligste woord is ''laten weten'' hier of niet?)

BrutallyFrank
Global moderator
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French

Post by BrutallyFrank » Tue Sep 27, 2016 4:29 pm

inuyasha wrote:Twee weken geleden ben ik hier geweest en uw collega heeft mij gevraagd of ik nog ergens anders werkte. Toen vergat ik te (ver)melden dat ik ook via een uitzendbureau werk. Dit zou kunnen beïnvloeden op de belasting die ik betaal. (Ik vermoed dat het veiligste woord is ''laten weten'' hier of niet?)
Ik begin eventjes met de correctie van je voorbeeldzin: de eerste twee zinnen zijn correct, maar de derde ("Dit zou kunnen beïnvloeden op de belasting die ik betaal") niet. Vooral "Dit zou kunnen beïnvloeden op" is fout. Dit zou moeten zijn: "Dit zou invloed kunnen hebben op ..." of "Dit kan invloed hebben op ..."

Aanmelden is goed uitgelegd door Dolo: inderdaad iets in de trant van registreren of laten weten dat je ergens aan wil deelnemen. Het verschil tussen melden en vermelden is minder duidelijk:

melden: aankondigen, gewag maken van, bekend maken, laten weten
vermelden: is ook aankondigen, gewag maken van, bekend maken, laten weten .... maar vooral als het om gegevens gaat: opgave doen van, aangeven of het duidelijk, expliciet noemen van iets (meestal in combinatie met 'uitdrukkelijk': iets uitdrukkelijk vermelden). Voor mijn gevoel gebeurd dit ook vaak schriftelijk.

Voorbeeld: stel je voor dat je een formulier moet invullen wanneer je op reis gaat. Je krijgt dan het verzoek om 'uitdrukkelijk te vermelden wanneer men rekening moet houden met een voedselallergie.'
Zou je dit aan een reisleider moeten zeggen, dan meldt je dat aan die persoon.
"Moenie worrie nie, alles sal reg kom" (maar hy het nie gesê wanneer nie!)

Image

Post Reply